• kexsan

    Plugga för att få fler timmar på förskolan?

    Jag är mamma till en väldigt livlig kille på 2 år som ÄLSKAR sitt dagis. Det är det första han pratar om på morgonen och det är väldigt svårt att få med honom hem för han vill alltid stanna kvar och lika.
    Nu är jag gravid och ska föda i november men jag har en ständig ångest för hur jag ska kunna aktivera min son under mammaledigheten. Vi bor på en liten ort och det finns bara öppen förskola en gång i veckan och jag har heller inga bekanta som ska ha barn samtidigt.
    När jag berättade om mitt dilema för några bekanta så rådde de mig att börja plugga när jag är mammaledig för då har sonen rätt till 30h/v på förskolan istället för 15h/v.
    Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur fungerar det praktiskt?

    Ytterst tacksam för alla råd och tips i ämnet!

  • Svar på tråden Plugga för att få fler timmar på förskolan?
  • Sillavi

    Är väl ett ypperligt tillfälle att plugga om du mäktar med det och en nyfödd.

    Tines - varför ska ts skämmas?

  • Långbenopluto
    Sillavi skrev 2014-08-29 13:09:13 följande:

    Är väl ett ypperligt tillfälle att plugga om du mäktar med det och en nyfödd.

    Tines - varför ska ts skämmas?


    För att hon inte orkar med sitt eget barn såklart

    förstod du inte det?
  • Sillavi
    Tines skrev 2014-08-29 13:17:49 följande:
    För att hon inte orkar med sitt eget barn såklart

    förstod du inte det?
    Ha ha förmodligen kanske du formulerade dig lite "luddigt" och inte gav dina ord ngn förklaring. Hon skriver ju inte att hon inte orkar med sin son. Har du själv barn i den åldern? Eller du kanske jobbar inom förskolan och tar åt dig? Lite humoristiskt att bli upprörd för att en mamma vill att ens barn ska få gå kvar i fsk med sina vänner när syskon kommer. Alltid trampar det på ngns tå.
     
  • Flickan och kråkan

    Tycker faktiskt att hela TS är sorglig. Ingen 2-åring har behov av 30-timmarsvecka i förskolan.....särskilt inte en 2-åring vars mamma är föräldraledig med ett yngre syskon. Och ja, jag har barn. Jag har tre barn i åldern 1-6 år och det är 16 månader mellan mina äldsta. Inte ens när vi båda föräldrar har jobbat och när de äldsta var 4 respektive 5 år gick de 30 timmar/vecka. Tycker faktiskt att du ska fundera över vad som är ditt respektive ditt barns behov. Vill någon kalla mig moralkärring så varsågod.

  • misoo2

    Visst kan man plugga. Tänk då på att ta csn bidraget( ev lån om det behövs) för att skydda din sgi under studietiden. Om du läser heltid så får du inte ta ut föräldrapenning, ev på helgen kan man få ta ut. Jag har för mig att i vissa fall kan man få ta ut en del FP vid distansstudier . Och man måste ju såklart klara av studierna för att få fortsatt csn. Jag har flera i min klass som studerar med bebis, vissa tycker det funkar bra andra har tagit en paus. Det beror nog på hur bebisen är lycka till!

  • Sillavi
    misoo2 skrev 2014-08-29 13:52:04 följande:

    Visst kan man plugga. Tänk då på att ta csn bidraget( ev lån om det behövs) för att skydda din sgi under studietiden. Om du läser heltid så får du inte ta ut föräldrapenning, ev på helgen kan man få ta ut. Jag har för mig att i vissa fall kan man få ta ut en del FP vid distansstudier . Och man måste ju såklart klara av studierna för att få fortsatt csn. Jag har flera i min klass som studerar med bebis, vissa tycker det funkar bra andra har tagit en paus. Det beror nog på hur bebisen är lycka till!


    Jodå får man ta ut i samma mängd som man studerar. Dvs studerar du 100% så får du ta ut 100% fp. Men antar att ts vill studera på distans eftersom hon ska ta hand om bebis samtidigt. Till förskolan ska antagningsbesked och arbetsgivarintyg ges.
  • Sillavi

    Men förstår inte vad det är som är så farligt med att studera under föräldraledigheten. Kanske är enda tillfället för en förälder att studera rent ekonomiskt och tidsmässigt. Finns det möjlighet från kommun och försäkringskassa så är det ju helt acceptabelt och ok. Och vad vet ni om dom enskilda barnens behov? Dels stor skillnad mellan individer och även ålder. Stor skillnad på 2,5 år och 3 år som förmodligen ts son kommer vara när bebis kommer. Men då anser ni väl också att det är förkastligt att vi kvinnor jobbar heltid och har barnen på barnomsorg istället för att vara hemma och sköta barn och hushåll?

    Sorry ts om din tråd blev en diskussion gällande rättigheten att själva kunna välja sin familjs framtid.

  • Flickan och kråkan
    Sillavi skrev 2014-08-29 14:27:58 följande:

    Men förstår inte vad det är som är så farligt med att studera under föräldraledigheten. Kanske är enda tillfället för en förälder att studera rent ekonomiskt och tidsmässigt. Finns det möjlighet från kommun och försäkringskassa så är det ju helt acceptabelt och ok. Och vad vet ni om dom enskilda barnens behov? Dels stor skillnad mellan individer och även ålder. Stor skillnad på 2,5 år och 3 år som förmodligen ts son kommer vara när bebis kommer. Men då anser ni väl också att det är förkastligt att vi kvinnor jobbar heltid och har barnen på barnomsorg istället för att vara hemma och sköta barn och hushåll?

    Sorry ts om din tråd blev en diskussion gällande rättigheten att själva kunna välja sin familjs framtid.


    Det är inte farligt eller konstigt att plugga under föräldraledighet. Mer än lite skevt är det att att plugga enbart för att få ha sin 2-åring (eller 3-åringen för den delen) 30 timmar/veckan på förskola för att man inte orkar ha barnet hemma när man är föräldraledig med ett yngre syskon. Inget barn som är 2 eller 3 år har behov av 30-timmars förskola. Att ha barnet där så länge under en sådan stor omvälvning som ett nytt syskon är om något ännu mer obegripligt.

    Vad gäller ditt övriga resonemang så vet jag inte vad jag ska säga. Jag har jobbat heltid som mamma. Trots det har mina barn aldrig gått någon 30-timmarsvecka....inte ens sina sista år i förskola. Alla är inte ensamstående. Många har fäder som också kan ta lite ansvar . Jag är positiv till förskola och har jättegoda erfarenheter av mina barns förskolegång. 
  • Jennie med ie

    Ska du vara just föräldraledig från ditt arbete eller annan ord. sysselsättning? I så fall är det inte säkert din son får vara där mer för det. Är du helt föräldraledig från ditt arbete kan du också från förskolans håll räknas som just föräldraledig och därmed bara ha rätt till 15h/vecka. Om du sedan pluggar på din fritid så att säga är det upp till dig att ordna med... För att ha given rätt till barnomsorg som studerande ska man också ha just studerande som "riktig" sysselsättning för nävarande, inte föräldraledighet med plugg under tiden. Kommunen/förskolan kan medge det, absolut, men de har ingen skyldighet till det.

  • Kasperina
    Flickan och kråkan skrev 2014-08-29 13:38:24 följande:

    Tycker faktiskt att hela TS är sorglig. Ingen 2-åring har behov av 30-timmarsvecka i förskolan.....särskilt inte en 2-åring vars mamma är föräldraledig med ett yngre syskon. Och ja, jag har barn. Jag har tre barn i åldern 1-6 år och det är 16 månader mellan mina äldsta. Inte ens när vi båda föräldrar har jobbat och när de äldsta var 4 respektive 5 år gick de 30 timmar/vecka. Tycker faktiskt att du ska fundera över vad som är ditt respektive ditt barns behov. Vill någon kalla mig moralkärring så varsågod.


    1. Vi vet inte om denna 2-åring är 24, 30 eller 35 månader och det är rätt stor skillnad
    2. Min 22 månaders blir helt galen om hon inte får tillräckligt med stimulans av andra barn och mycket lek med aktiva vuxna. Skulle jag ha en bebis nu så skulle jag bli tvungen att lämna bort bebisen nattetid för att orka, och om bebisen inte gillade vagn eller sele/sjal skulle jag behöva lämna bort den även dagtid för att kunna ge henne tillräckligt. Storebror hade inte alls lika stora behov i den åldern
    3. Jag vill inte kalla dig moralkärring, men jag vill gärna påpeka att barn är olika
  • Flickan och kråkan
    Kasperina skrev 2014-08-30 13:29:06 följande:
    1. Vi vet inte om denna 2-åring är 24, 30 eller 35 månader och det är rätt stor skillnad
    2. Min 22 månaders blir helt galen om hon inte får tillräckligt med stimulans av andra barn och mycket lek med aktiva vuxna. Skulle jag ha en bebis nu så skulle jag bli tvungen att lämna bort bebisen nattetid för att orka, och om bebisen inte gillade vagn eller sele/sjal skulle jag behöva lämna bort den även dagtid för att kunna ge henne tillräckligt. Storebror hade inte alls lika stora behov i den åldern
    3. Jag vill inte kalla dig moralkärring, men jag vill gärna påpeka att barn är olika
    Jag vet att barn är olika. Jag har tre barn som verkligen är så olika barn kan vara. Förutom barn med mycket specifika svårigheter så hävdar jag med bestämdhet att det inte finns en enda 2- eller 3- eller ens 4-åring som är i behov av 30 timmarsvecka på förskola. Det är helt absurt. Man kan ha behov av det som vuxen av olika orsaker - ja. Om man känner att man som förälder har behov av att lämna bort ett så litet barn så mycket när man är hemma med ett mindre syskon så tycker jag att man bör  vänta med syskon tills man känner att man faktiskt orkar ta hand om två barn. 
  • Eva Fa

    Det är helt ok om föräldrarna lläser, jag har tyvärr varit med om allt för många gånger där så inte är fallet, utan man skriver in sej på en kurs för att få ha barnet mer på förskolan. Jag håller med Flickan och kråkan, barnen har inte behovet. Det är inte alltför sällan som man är med om storasyskon som gråter för att de vet att mamma är hemma med bebisen.Inte för att lägga skuld på någon men när man tycker sej ha behov att lämna bort 2-3-4 åringen, lika mycket som en 75% tjänst, då känns det.

  • kexsan

    Oj, detta blev en livlig debatt!

    Jag kan börja med att säga att jag aldig skulle tvinga mitt barn att vara på dagis för att jag ska vara hemma och ta det lugnt. Enda anledningen till att jag vill ha mer timmar under föräldraledigheten är för att ha MÖJLIGHET att lämna min son på dagis om han vill då han verkligen älskar att vara där. Om det skulle visa sig att han hellre vill vara hemma med mig kommer jag självklart att ha honom hemma.

    Jag tackar för all praktisk info jag fått vilket fått mig att förstå att det är mer komplext än jag trodde från början.

Svar på tråden Plugga för att få fler timmar på förskolan?