• Äldre 29 Aug 13:18
    3222 visningar
    19 svar
    19
    3222

    Min man är så tråkig när han kommer hem från jobbet

    Jag o min man har varit ihop i 14 år... Vi har tre barn ihop och ett ganska körigt liv i största allmänhet. Två små som är väldigt mammiga och klänger rätt mkt på mig och en lite större som också behöver mkt uppmärksamhet. Jag har varit föräldraledig två ggr på raken i sammanlagt två och ett halvt år. Var tillbax på jobbet endast ett par månader emellan. Så har liksom tapapat kontakten med många jobbarkompisar o vänner. Mitt umgängeskrets har alltid kretsat kring jobbet. Nu är jag arbetslös o längtar efter att få tag på jobb igen! Känner mig sååå ensam! Det är massvis att göra här hemma de 15 timmarna när barnen är på dagis... Får det nätt o jämt att gå ihop med städandet, tvättandet, jobbsökandet etc! Min man hjälper till mkt, men tar liksom inga egna initiativ vad det gäller barnen.... När de båda står o skriker o klänger på mig o jag håller på att skrika av frustration så ser han det knappt utan sitter lugnt kvar o läser tidningen på nätet. Ser inte vad han kan göra för att hjälpa till typ öppna dörren när jag kommer kånkades med barnen etc. Jag håller på att tappa fattningen helt o hållet över hans sätt att bete sig på..... Han säger att han är trött osv. Men jag önskar att han kunde vara mer närvarande och delaktig! Det håller på att driva mig till vansinne. Från det att han kommer hem från jobbet tills att vi lägger barnen sitter hab konstand med surfplattan i handen.... Pratar jag med honom får jag antingen ett ointresserat svar eller inget alls. Vad hade ni gjort i min sits? Jag orkar knappt vara i samma rum som honom längre..... Är hellre ensam!

  • Svar på tråden Min man är så tråkig när han kommer hem från jobbet
  • Äldre 29 Aug 13:23
    #1

    Ett tips; familjerådgivning!

  • Äldre 29 Aug 15:22
    #2

    Varför är barnen på dagis 15 timmar om du är arbetslös?

  • Äldre 29 Aug 18:33
    #3

    Gizmo, varför skulle de inte vara det?

  • Äldre 29 Aug 18:52
    #4

    Sagt att han får ägna sig åt att surfa på nätet när barnen är nattade, sålänge dom är vakna får han antingen vara med barnen eller laga mat, diska osv.

    Kanske han skulle vara helt själv med barnen en hel helg, så han får känna på hur det är att sköta allt hemma utan någon hjälp (dock verkar han inte hjälpa till/ta något ansvar alls).

  • Open Mind
    Äldre 29 Aug 18:56
    #5
    Trebarnsmamma79 skrev 2014-08-29 18:33:19 följande:

    Gizmo, varför skulle de inte vara det?


    15... timmar??
  • Äldre 29 Aug 18:59
    #6
    Gizmo skrev 2014-08-29 15:22:47 följande:

    Varför är barnen på dagis 15 timmar om du är arbetslös?


    Det här var nog århundradets märkligaste fråga...

    Givetvis måste barnen vara på dagis när hon är arbetssökande. Hon kan ju knappast ta hand om barnen samtidigt som hon letar jobb, skickar ansökningar och går på intervjuer.
  • Äldre 29 Aug 19:00
    #7
    Sassan1 skrev 2014-08-29 18:52:23 följande:

    Sagt att han får ägna sig åt att surfa på nätet när barnen är nattade, sålänge dom är vakna får han antingen vara med barnen eller laga mat, diska osv.

    Kanske han skulle vara helt själv med barnen en hel helg, så han får känna på hur det är att sköta allt hemma utan någon hjälp (dock verkar han inte hjälpa till/ta något ansvar alls).


    Tack för ditt råd.... Jodå, han hjälper till, det gör han. Fast är liksom frånvarande. Han ser inte själv vad han kan göra för att hjälpa till om jag inte ber honom. Saker som vem som helst annars skulle gjort av bara farten. Jag kanske är väl hård emot honom. Men ska definitivt prata med honom och ta upp det som du nämnde.
  • Äldre 29 Aug 19:03
    #8
    Utflykt i verkligheten skrev 2014-08-29 18:59:02 följande:

    Det här var nog århundradets märkligaste fråga...

    Givetvis måste barnen vara på dagis när hon är arbetssökande. Hon kan ju knappast ta hand om barnen samtidigt som hon letar jobb, skickar ansökningar och går på intervjuer.


    Tack! Förstod inte heller påhoppet! Akassan kräver tom att man ska vara ledig och kunna ägnasi o så många timmar åt arbetssökande, intervjuer och dessutom kunna börja jobba så fort möjlightet ges... :)
  • Äldre 29 Aug 19:04
    #9
    Open Mind skrev 2014-08-29 18:56:05 följande:

    15... timmar??


    Kan du utveckla lite.... Vad är det du hänger upp dig på?
  • Äldre 29 Aug 19:04
    #10
    Open Mind skrev 2014-08-29 18:56:05 följande:
    15... timmar??
    ... i veckan...
  • Äldre 29 Aug 19:07
    #11
    Tramptass skrev 2014-08-29 19:04:17 följande:

    ... i veckan...


    Förstår fortfarande inte....
  • Äldre 29 Aug 19:08
    #12
    Trebarnsmamma79 skrev 2014-08-29 19:07:08 följande:
    Förstår fortfarande inte....
    Kanske trodde att det var 15 h/dag... Annars förstår jag inte heller.
  • Äldre 29 Aug 19:09
    #13
    Trebarnsmamma79 skrev 2014-08-29 19:03:13 följande:

    Tack! Förstod inte heller påhoppet! Akassan kräver tom att man ska vara ledig och kunna ägnasi o så många timmar åt arbetssökande, intervjuer och dessutom kunna börja jobba så fort möjlightet ges... :)


    Lugnt!
  • Äldre 29 Aug 19:11
    #14
    Tramptass skrev 2014-08-29 19:04:17 följande:

    ... i veckan...


    Gillar dina uttömmande svar...
  • Äldre 29 Aug 19:12
    #15
    Tramptass skrev 2014-08-29 19:08:58 följande:

    Kanske trodde att det var 15 h/dag... Annars förstår jag inte heller.


    Haha!
  • Open Mind
    Äldre 29 Aug 19:13
    #16
    Tramptass skrev 2014-08-29 19:04:17 följande:
    ... i veckan...
    Ja ha! Oj hahaa. Tar tillbaks mitt inlägg. ;)
  • Äldre 29 Aug 19:19
    #17

    Haha, kanske skulle varit lite mer tydlig.... 15 timmar per dag hade varit lite extremt! Älskar att vara hemma med mina barn, men jag behöver verkligen komma ut o träffa folk igen... Få prata med vuxna människor ibland.

  • Äldre 29 Aug 20:00
    #18
    Trebarnsmamma79 skrev 2014-08-29 19:00:36 följande:
    Tack för ditt råd.... Jodå, han hjälper till, det gör han. Fast är liksom frånvarande. Han ser inte själv vad han kan göra för att hjälpa till om jag inte ber honom. Saker som vem som helst annars skulle gjort av bara farten. Jag kanske är väl hård emot honom. Men ska definitivt prata med honom och ta upp det som du nämnde.
    Fast att han inte "ser" vad som behövs göras tror jag beror på att han själv inte varit fl. med barnen (så förstod jag det som).

    Märker själv det tydligt på min sambo, med första sonen var han hemma men med nr 2 har han inte varit hemma, och då har han mycket svårare för att förstå att det inte är "så bara" som han tycker.

    Jag skulle åkt bort en hel helg och låtit han ta allt. Ska själv göra det sen när jag inte ammar mer har jag tänkt.
  • Äldre 19 Sep 13:52
    #19

    Nu var det ett tag sen du skrev i tråden, men har själv blivit uppmärksammad på mitt språkbruk och vad det signalerar. Kan tänka mig att du inte bara är trött över att ta hand om barnen utan att du är samordningscentral hemma. Din man hjälper till..? Det betyder att du har ansvaret och han avlastar dig, och så är det förmodligen. Ta ett snack med honom om att du vill förändra det, att ni ska hjälpas åt = delat ansvar. Då kan du få slappna av, hem och hushåll står inte och faller med dig utan ni är båda drivande. :)

Svar på tråden Min man är så tråkig när han kommer hem från jobbet