• Anonym (osäke­r)
    Äldre 29 Aug 14:31
    1428 visningar
    23 svar
    23
    1428

    våga satsa på gemensam ekonomi igen?

    Jag och min sambo har haft gemensam ekonomi men har det inte längre eftersom jag tyckte att han slösade för mycket på skräp, till exempel kunde han komma hem med en bunt dvd:er när vi inte hade tillräckligt kvar till mat resten av månaden eller köpa något svindyrt till sig själv trots att vi behövde massa saker till lägenheten som köksbord och olika småsaker.
    Ett tag så testade vi att ha kontanter till just mat i en burk för att man lättare skulle "se" hur mycket man har kvar men då hände det att även det gick till skivor eller meningslösa saker. Eller så kunde han köpa helt galet dyra kläder det första han gjorde när lönen kom utan att tänka en sekund på räkningar och mat, så satt man där igen utan pengar den 15e. 
    Så senaste tiden har vi istället gjort så att vi lägger en summa var (inte 50/50 eftersom jag tjänar mkt mer) på räkningar och mat och sen har vi ungefär lika mkt kvar till eget (jag har lite mer kvar eftersom jag sparar och han spenderar).  Nu när vi har gjort så har han faktiskt börjat bli bättre och har tillochmed haft lite pengar kvar de senaste månaderna. 
    Men nu ska vi ha barn och det känns inte rätt längre att hålla isär pengarna, och egentligen har jag ju velat ha det så att vi delar på allt hela tiden men det har ju liksom inte funkat.
    Dels är jag rädd att han inte kan hålla sig när han ser dubbelt så mycket på kontot och går och köper en ny tv eller nått annat som vi absolut inte behöver och dels är jag såklart inte sugen på att behöva säga "nej det får du inte köpa" fem gånger om dagen. När vi hade gemensam ekonomi så fick jag ju ALDRIG en chans att köpa något till mig själv och nu kommer det snart finnas en liten oxå och jag skulle bli helt galen av ilska om han köpte saker till SIG när vi behöver saker till barnet eller om vi är utan mat i slutet av månaden.
    Jag vill självklart inte bestämma vad han får köpa utan vill att han ska förstå själv att man inte köper en leksak för 5000 när man har obetalda räkningar och att han börjar spara till såna saker istället. 
    Så hur ska man lägga upp det för att det ska bli rättvist utan att man behöver kontrollera varandra hela tiden? Ska man ha ett gemensamt konto för räkningar och sedan en summa var i kontanter som man använder till sig själv?

  • Svar på tråden våga satsa på gemensam ekonomi igen?
  • Anonym (Hh)
    Äldre 29 Aug 16:06
    #1

    Varför inte prova att ha gemensam ekonomi och öronmärka pengarna? En summa till räkningar, en summa till mat, en till sparande och resten ert eget privata att göra vad ni vill med. Den potten jan ni ju då styra hur stor den ska vara.

  • Anonym (Så gör vi)
    Äldre 29 Aug 16:18
    #2

    Finns väll ungefär lika många sätt att lösa ekonomin som det finns par i världen. Såhär har vi löst problemet (som inte låter allt för olikt ert):

    Vi har bestämt en summa "fickpengar" per månad som vardera av oss behåller av lönen. De övriga pengarna betalas in till ett räkningskonto där alla räkningar dras samt att vi därifrån betalar in till ett matkonto som vi har varsitt kort på.

    Det betyder att han (slösa) kan bränna sina fickpengar på saker som jag(spara) inte behöver bry sig om. Är dessa slut så är dem slut, då har han åkt för mycket taxi eller köpt för mycket snus. Matpengarna är inte bara mat utan allt gemensamma inköp såsom mat hem och bio etc som vi har bestämt budget för tillsammans.

    Han tömmer sitt konto varje månad, jag förstår inte hur. Indirekt betalar jag ju för hans slösa, precis som att pengarna jag sparar är hans men dethär är det som funkar för oss:)

  • Äldre 29 Aug 16:59
    #3

    Frågan är om din sambo håller med om att din modell är bättre? Med att spara pengar osv menar jag. Blir nog svårt med gemensam annars. Jag har gemensam ekonomi med en slösa men som gärna vill bli mer sparsam, i synnerhet nu när vi pluggar och är föräldralediga om vart annat. Därför har jag också fått (inte tagit) huvudansvaret för ekonomin och hur vi ska lägga upp allt. Han behöver helt enkelt någon som ibland säger ifrån när vi inte har råd eller bör prioritera annorlunda. Det funkar för oss. Hade nog inte vågat ha gemensam ekonomi och delat ansvar riktigt än, då vet man aldrig vad han kommit hem med... Jag åker helst också själv och storhandlar, även när det gäller mat och hushållsartiklar kan han komma på de märkligaste av behov :)

  • Äldre 30 Aug 09:36
    #4

    Varför vill du så gärna ha helt gemensam ekonomi? Det har inneburit problem innan och ni har idag en lösning som fungerar. Varför känner du ett behov av att ändra det igen? Samt, vad vill din sambo?

  • Anonym (osäke­r) Trådstartaren
    Äldre 30 Aug 09:39
    #5
    MsM84 skrev 2014-08-30 09:36:21 följande:

    Varför vill du så gärna ha helt gemensam ekonomi? Det har inneburit problem innan och ni har idag en lösning som fungerar. Varför känner du ett behov av att ändra det igen? Samt, vad vill din sambo?


    Främst för att det är hopplöst att spara ihop till något större att göra gemensamt. Vi kommer ju aldrig ha råd att åka på semester som det är nu t ex.
  • Anonym (Delad­)
    Äldre 30 Aug 09:52
    #6

    Vi gör såhär:

    Har fyra konton, tre e konton utan kort och ett privatkonto med kort kopplat som är gemensamma konton för oss båda.

    Ett spara konto

    Ett buffert konto (minst två löner)

    Ett räkningskonto

    På privatkontot finns pengar till mat och alla utgifter som vi har bestämt är gemensamt.

    Utöver detta har vi varsit personligt konto med fickpengar.

    Varje månad går det vi tjänar in på gemensamma privatkontot. Därefter förs det över förutbestämda belopp till spara, buffert, räknings och de personliga kontona.

    Överenskommelsen är att vi kan göra vad vi vill med fickpengarna ( de ska även räcka till kläder) och vi bara drar gemensamma utgifter på det gemensamma kontot.

    Det har fungerat för oss samt möjliggjort att vi kan spara om än ngr hundralappar i månaden.

  • Anonym
    Äldre 30 Aug 09:53
    #7
    Anonym (osäker) skrev 2014-08-30 09:39:21 följande:
    Främst för att det är hopplöst att spara ihop till något större att göra gemensamt. Vi kommer ju aldrig ha råd att åka på semester som det är nu t ex.
    Bor själv med en slösa personlighet som dock har bättrat sig något på senare år.

    Min uppfattning är dock att en slösa personlighet enbart har råd att åka på semester om de betelar på kredit. De kan liksom inte spara. Det går inte.

    Vi har idag gemensan ekonomi men det är jag som handlar och vi undviker ikea och liknande fällor så långt det är möjligt. Vi skriver inköpslistor och föröker undvika att köpa något extra. Vi har en budget där slösa tydligt kan se att om man köper kläder, fika och onödiga prylar för 10.000kr+ i månaden så räcker inte pengarna. Det hjälper men slösa lägger fortfarande dubbelt så mycket pengar på personliga utgifter (kläder, fika mm) som spara.
  • Anonym (Tråki­gt)
    Äldre 30 Aug 10:03
    #8

    Dela inte din ekonomi med ett barn som inte kan handskas med pengar, syftar nu på din man. Jag vet inte riktigt vad som är bästa lösningen, men själv skulle jag inte orka leva med någon som är så strulig, åtminstone inte bo ihop. Och inte skaffa barn innan jag vet att han fixar såna praktiska och faktiskt enkla saker. 

  • Anonym (osäke­r) Trådstartaren
    Äldre 30 Aug 11:04
    #9
    Anonym (Tråkigt) skrev 2014-08-30 10:03:02 följande:

    Dela inte din ekonomi med ett barn som inte kan handskas med pengar, syftar nu på din man. Jag vet inte riktigt vad som är bästa lösningen, men själv skulle jag inte orka leva med någon som är så strulig, åtminstone inte bo ihop. Och inte skaffa barn innan jag vet att han fixar såna praktiska och faktiskt enkla saker. 


    Ja ska man se det så får man nog vänta tills man blir hundra år innan man kan börja bo tillsammans med någon och ha familj. Man kan ju alltid hitta brister hos folk. En kan inte laga mat, en sover till halvfyra på eftermiddagen varje helg, och en annan har svårt att hålla i pengarna...
  • sextio­talist
    Äldre 30 Aug 11:08
    #10

    Det går utmärkt att ha separat ekonomi även om man har barn. Vi har lyckats med detta och även under mycket svåra ekonomiska omständigheter.

Svar på tråden våga satsa på gemensam ekonomi igen?