• Äldre 29 Aug 15:25
    1389 visningar
    8 svar
    8
    1389

    Plastikoperationer

    Hej gott folk. Till alla er som funderar på genomgå en plastikoperation så vill jag bara säga en sak - Gör det inte!

    Självklart kan det finnas undantag då det helt klart kan vara värt det men om du inte lider jättejättemycket av ditt utseende så bör du veta att chansen att operationen blir så bra som du önskar är väldigt liten.

    Jag har gjort totalt 3 skönhetsoperationer. Först brösten för ca 10 år sedan. Jag skämdes oerhört för mina fula hängiga bröst och tordes inte visa mig naken för min man ens. Efter operationen fick jag en inflammation i bröstmusklerna vilket gjorde fruktansvärt ont i flera veckor. Men det fortsatte hugga till som en kniv i bröstet lite då och då under ett års tid. Idag vågar jag gå på badhuset m.m. så visst, det blev ju lite bättre. Men mina bröst är inte supersnygga och de har lite underlig form.

    Sen gjorde jag en Body tite-fettsugning för 1,5 år sedan. Läkaren lovade guld och gröna skogar. Resultatet var ett helt annat. Jag fick stora brännsår som idag är 2 stora ärr ( 5x2cm) och flera mindre fula ärr (1x1cm och 2x2cm) Min navel är missbildad och magen allmänt knölig och ojämn. Jag har en betydligt större "fettvalk" på ena sidan av magen. Läkaren sa att det tar tid innan magen jämnat ut sig men nu, 1,5år senare och en korrigeringsoperation senare så säger han att inget mer går att göra.

    Folk frågar mig vad jag varit med om, när jag visar mig i bikini. Speciellt barn. Det är inte så kul.

    Och det värsta av allt. Näsan. När jag gick i mellanstadiet så blev jag skallad (av misstag) och fick en knöl på näsryggen, vilket gav min näsa ett mindre feminint utseende och detta har stört mig hela mitt liv. Så när samme läkare som med fettsugningen sa att han kunde fixa min näsa samt räta ut nässkiljeväggen så att jag dessutom skulle kunna andas bättre så kändes det som en bra idé.

    Idag är visserligen knölen borta och min näsa är konkav istället för konvex, men min näsa är betydligt krokigare, bredare vid ögonen, näsborrarna olika stora, ena näsborren har sjunkit in lite och det värsta, jag kan nästan inte andas alls genom ena näsborren, den är konstant täppt.

    Läkaren säger att det inte går att fixa. Han har korrigerat den en gång, men då blev det bara värre.

    Det känns inte som att han vet vad han håller på med. Han ändrar sina historier hela tiden, skyller på nya saker som han tidigare sagt att det inte kan vara. Man börjar undra om han fått sin läkarlegitimation i cornflakespaketet. 

    Nu finns det säkert läkare som är bättre men även av min bröstoperation att döma så blir resultatet aldrig så bra som läkarna påstår. Så jag vill med mitt inlägg varna alla som går i operationstankar. Tänk efter, är det verkligen värt det? Det är otroligt påfrestande att operas gång på gång, gå omkring och se misshandlad ut. Smärtan av operationerna är ingenting jämfört med allt psykiskt lidande. 

    Var nöjd men hur du ser ut. Det kan alltid bli värre... :-/

  • Svar på tråden Plastikoperationer
  • Äldre 29 Aug 16:46
    #1

    Du tror inte det kan ha att göra med läkaren? Han låter inte så skicklig.

  • Äldre 29 Aug 16:58
    #2

    Usch, kämpigt. Men jag tycker att det är bra att även negativa erfarenheter gör sig hörda. Man läser ju då och då trådar där unga människor vill operera sig, och tror att allt blir toppen. Kan vara bra att få sig en tankeställare.

    Även om man själv lärt sig saker med tiden, så har ju inte alla det.

    Och apropå att du kan ha otur med läkaren; ja, precis. Viktigt att veta, man kan ha otur med läkaren. Man kan aldrig vara 100 på resultatet.

  • Anonym (')
    Äldre 29 Aug 17:02
    #3

    Det är därför som det är så viktigt att kolla upp innan. Det går att ta reda på om läkare har några anmälningar på sig, det finns forum där folk skriver mycket om både positiva och negativa erfarenheter, där man kan kolla upp både läkare och kliniker. Man kan t.o.m se bilder på resultat från specifika läkare.. Visst, risken finns alltid, men har man gjort en del efterforskningar så minskar man den drastiskt. 

  • Äldre 29 Aug 18:00
    #4

    Det verkar som att det är läkaren det är fel på :/ 

  • lillap­onnyn
    Äldre 29 Aug 18:41
    #5

    har du gått till samma läkare hela tiden?
    verkar som en dålig läkare

  • Äldre 29 Aug 19:23
    #6

    Får man fråga vilken klinik du varit på?

  • Äldre 30 Aug 21:56
    #7

    Vilken klinik har du varit på?
    Nu har jag bara gjort två ingrepp, en bröst operation och resultatet blev bra mycket bättre än vad ja någonsin kunnat tro, dock kan jag känna lite rippling på ett ställe men de syns inte och jag var fullt medveten om detta fenomen som läkaren sa att ja skulle få pga ja är tunn.
    Sen har jag fixat min näsa på ett ställe som alla jublar om, visserligen bara med filler som de sa skulle hålla ca 1 år så 12.000:- fattigare gick jag därifrån och efter en vecka visade sig resultatet som inte alls va bra :( idag nått år senare är all filler i näsan borta de va de redan efter 3 mån men jag har knölar stora som kikärtor under ögonbryns mellan ögonbryna samt på nästippen som inte går bort, gammal filler som blivit inkapslad där och kan bara ta borta kirurgiskt som jag själv får betala dyra pengar för då det är ett skönhetsfel..
    Så nej allt blir inte bra och även om andra pratar gott om kirurgen se till att du fått svart på vitt innan du väljer ett ingrepp

  • Äldre 3 Sep 15:41
    #8

    Jag har gjort en plastikoperation, en bröstförminskning, och jag har helt motsatt erfarenhet. För min del är det bland det bästa jag gjort i mitt liv. Framför allt för att undvika värre problem med rygg och felbelastning i framtiden.
    Håller helt med om att man bör kolla upp både kliniken och kirurgen i förväg, gärna se om man kan få någon sorts referens på resultat, bemötande och liknande.

Svar på tråden Plastikoperationer