• Anonym (Inka)
    Äldre 29 Aug 17:21
    2880 visningar
    15 svar
    15
    2880

    särbo-tid / egentid?

    Hej Glad
    Jag har en fråga till er som lever särbo-liv och där ni träffas fredag- söndag varje vecka.
    Vad händer om den ene önskar att vara för sig själv en fredag-kväll och sen träffas från lördag till söndag. Alltså när det är frågan om EN fredag-kväll.
    Jag har en hård arbetsvecka och ibland känns det att jag vill vara helt ensam någon fredag kväll. Bara för att vila och bara vara med mig själv. Hämta kraft helt enkelt.
    Jag sa det till min särbo och han blev jätte-sur.Rynkar på näsan

    Han säger att dom andra kvällarna på vardagen är egen-tid.
    Men jag har 3 tim arbets-resväg och vardagskvällarna känns bara som en trött väntan på nästa dag. Fredag-kväll kan man ju slappna av lite mera.

    Är det så att ni alla träffas direkt när ni är lediga från jobbet? Eller har ni ibland egen- tid?

  • Svar på tråden särbo-tid / egentid?
  • Anonym (Helt OK)
    Äldre 29 Aug 17:28
    #1

    Är inte i din situation, men tycker att det du vill är högst rimligt.

  • Äldre 29 Aug 17:33
    #2

    Jag är särbo och vi ses nästan alltid direkt efter jobbet på fredagen till söndag tidig eftermiddag.

    Ibland stannar vi hemma/gör annat hela helgen. Ibland åker vi (jag har två barn) till honom på lördagen och ibland hem på lördagen. Så

    Det är självklart för oss att det blir lite olika ibland.

  • Äldre 29 Aug 17:38
    #3

    Är väl just därför man ÄR särbo - för att få vara för sig själv ibland när det känns så. Löjligt reagerande av din karl säger jag.

  • Camill­apunkt­slut
    Äldre 29 Aug 17:38
    #4

    Självklart ska man få en ensam kväll nån gång ibland! Även om man är särbo och inte kan ses på vardagarna. Det är ju jätteskönt att bara skrutta runt i mjukiskläderna och inte behöva tänka på nån annan.

    Jag är särbo och även om jag mer än gärna träffar honom varje ledig tid så vill jag ha en ensam kväll ibland

  • Anonym (Inka) Trådstartaren
    Äldre 29 Aug 22:10
    #5
    Anonym (Helt OK) skrev 2014-08-29 17:28:54 följande:

    Är inte i din situation, men tycker att det du vill är högst rimligt.


    ja i mina ögon är det en rimlig önskan också. 
  • Anonym (Inka) Trådstartaren
    Äldre 29 Aug 22:12
    #6
    Näckrosen skrev 2014-08-29 17:33:39 följande:

    Jag är särbo och vi ses nästan alltid direkt efter jobbet på fredagen till söndag tidig eftermiddag.

    Ibland stannar vi hemma/gör annat hela helgen. Ibland åker vi (jag har två barn) till honom på lördagen och ibland hem på lördagen. Så

    Det är självklart för oss att det blir lite olika ibland.


    just det ... så vill jag ha det... att inte alla helger måste bli lika.. beroende på hur man känner sig och vad man vill göra.
  • Anonym (Inka) Trådstartaren
    Äldre 29 Aug 22:17
    #7
    mamaleona skrev 2014-08-29 17:38:19 följande:

    Är väl just därför man ÄR särbo - för att få vara för sig själv ibland när det känns så. Löjligt reagerande av din karl säger jag.


    Tack för att jag får lite medhåll...funderar ju fram o tillbaks på om det är jag som tänker fel..när min särbo blir sur. Jag har dessutom blivit sjuk med feber o förkylning just idag  ( och då vill jag verkligen vara för mig själv ) och det första han kläckte ur sig var :  - ja då får jag väl äta kräftorna själv DÅ ! eftersom du inte VILL komma ! ... med en lite syrlig ton.
  • Anonym (Inka) Trådstartaren
    Äldre 29 Aug 22:23
    #8
    Camillapunktslut skrev 2014-08-29 17:38:21 följande:

    Självklart ska man få en ensam kväll nån gång ibland! Även om man är särbo och inte kan ses på vardagarna. Det är ju jätteskönt att bara skrutta runt i mjukiskläderna och inte behöva tänka på nån annan.

    Jag är särbo och även om jag mer än gärna träffar honom varje ledig tid så vill jag ha en ensam kväll ibland


    Tack för svaret. Känns att det inte är HELT fel så som jag känner. Enligt honom så är man ihop eller så är man det inte... och är man ihop då spenderar man ALL ledig tid ihop...annars visar man att man inte längtar säger han... Jag jobbar i ett yrke där jag träffar MYCKET folk hela tiden och jag har stort behov av ensamhet  .. han jobbar inte alls utan är sjukpensionär... så det är olika behov...men det betyder inte att jag inte saknar honom...jag vill ju ses men inte alltid på en fredagkväll då jag är mentalt slut av jobbet.
  • Äldre 30 Aug 00:04
    #9
    Anonym (Inka) skrev 2014-08-29 22:17:30 följande:
    Tack för att jag får lite medhåll...funderar ju fram o tillbaks på om det är jag som tänker fel..när min särbo blir sur. Jag har dessutom blivit sjuk med feber o förkylning just idag  ( och då vill jag verkligen vara för mig själv ) och det första han kläckte ur sig var :  - ja då får jag väl äta kräftorna själv DÅ ! eftersom du inte VILL komma ! ... med en lite syrlig ton.
    Fjantigt som tusan.....oj guud, va ja ska njuuta den dagen ja blir singel, kommer ALDRIG o bo med nån karl igen....sku bli gaalen av såndär...
  • Anonym (först­år honom)
    Äldre 30 Aug 00:30
    #10

    Jag är särbo och vår dotter bor hemma hos mig och mannen kommer hit över veckoslutet. Jag och barnet längtar efter honom (dels för lite barnavlastning för min del) hela veckan så jag jag skulle bli sur om han helt plötsligt ringde och sa att han inte tänkte komma. Däremot har vi varit ifrån varandra hela veckoslut då och dånär vi haft annat att göra på varsitt håll men då har det varit planerat åtminstone 45 dagar innan.

  • Anonym (först­år honom)
    Äldre 30 Aug 00:34
    #11

    4-5 dagar inte 45 :)

  • Anonym (Lyckl­ig särbo)
    Äldre 30 Aug 08:58
    #12

    Självklart har du rätt till egentid även om det är helg! Det är väl därför ni är särbo för att ni behöver egentid. Det är hans problem att han blir sur. Bry dig inte om det utan tänk på dig själv. 

    Jag är också särbo, självklart blir jag ledsen när min kille avbokar en träff, men jag förstår honom. Jag är sjukskriven och han arbetar. Han träffar människor hela dagen samt pendlar 12 mil per dag. Men det tog många år innan jag förstod att han älskar mig trots avbokad träff! 

  • Anonym (P)
    Äldre 30 Aug 09:06
    #13

    Mitt ex som jag var särbo med hade också svårt att förstå att jag behövde egentid. Det gick så långt att jag började ljuga om att jag jobbade, trots att jag var ledig, bara för att få mitt behov av egentid uppfyllt utan att behöva stå ut med gnäll och försök att ge mig dåligt samvete. Vi människor är olika och jag, som idag är sambo, har fortfarande behov av att få vara ifred ibland. Som tur är så har min sambo förståelse för detta.

  • Anonym (Inka) Trådstartaren
    Äldre 30 Aug 13:56
    #14
    Anonym (förstår honom) skrev 2014-08-30 00:34:04 följande:

    4-5 dagar inte 45 :)


    Jo det klart att man kommer ju inte samma dag och säger att man vill vara själv en kväll.Nu har det inte hänt en enda gång att jag bett om egen tid en fredag kväll och vi har varit ihop i 1,5 år. Jag sa det dagen innan att jag kommer till han på lördag morgon istället, för att jag kände att jag inte skulle orka  och  sa att jag inte mådde bra. En kraftig förkylning höll på att bryta ut.Han sa inte ett ord som lät som medlidande, utan bara gav mig dåligt samvete att jag ville vänta en dag.
    Saknar man nån så kommer  man ändå tyckte han !
    Det gör ju att man INTE saknar när det blir en press.
  • Anonym (först­år honom)
    Äldre 1 Sep 21:39
    #15
    Anonym (Inka) skrev 2014-08-30 13:56:10 följande:
    Jo det klart att man kommer ju inte samma dag och säger att man vill vara själv en kväll.Nu har det inte hänt en enda gång att jag bett om egen tid en fredag kväll och vi har varit ihop i 1,5 år. Jag sa det dagen innan att jag kommer till han på lördag morgon istället, för att jag kände att jag inte skulle orka  och  sa att jag inte mådde bra. En kraftig förkylning höll på att bryta ut.Han sa inte ett ord som lät som medlidande, utan bara gav mig dåligt samvete att jag ville vänta en dag.
    Saknar man nån så kommer  man ändå tyckte han !
    Det gör ju att man INTE saknar när det blir en press.
    ja om det  beror på sjukdom är det ju en helt annan sak om det kommer samma dag. Dessutom tror jag att jag skulle ta det med ro om vi inte hade mindre barn ihop men jag har också behov av egentid och den får ju jag när han kommer och tar över lite av barnansvaret på helgen :). Men helt klart måste man kunna vara lite flexibel och här var det ju frågan om några timmars förskjutning bara innan du skulle komma.
Svar på tråden särbo-tid / egentid?