• Äldre 29 Aug 17:31
    2309 visningar
    12 svar
    12
    2309

    Värk i hela kroppen - orolig

    Jag skriver mest för att få ventilera någonstans. Jag är en 25-årig tjej som pluggar i Göteborg. Den senaste månaden har varit fruktansvärd. Det började med att jag hade ont i armhålan, sen gick det över till mitt vänstra bröst. Redan då var jag på vårdcentralen och de sa åt mig att det var stress.

    Sen gick värken över i andra bröstet och blev mer intensiv. Den dagen då det var som värst så gick det sen över till axlarna och ryggen och sen dess har det inte flyttats därifrån. Nu har jag varit på akuten och vårdcentralen ett antal gånger och tagit prover för borrelia och malaria (som jag haft nu i februari när jag var i Ghana) och inget visar på något. Det enda är att jag har lågt blodtryck, vilket jag brukar ha men nu är det extremt.

    I fredags fick jag ont bakom höger öga, så intensivt att jag vad spyfärdig hela helgen. Nu har det avtagit även om jag fortfarande känner det, men resten av kroppen värker och knäcker till när jag rör mig. Benen är just nu värst eftersom jag knappt orkar göra något utan att jag blir utmattad, vilar mest hela dagarna. Det gör inte saken bättre att jag googlar på symptom och får upp ALS, MS och ME. Har någon varit med om något liknande? Har ni något tips om vart jag kan vända mig? Får ingen hjälp på vårdscentralen alls..

  • Svar på tråden Värk i hela kroppen - orolig
  • Anonym (britt­a)
    Äldre 29 Aug 17:45
    #1

    kollat fibromyalgi?

  • Anonym (Hej)
    Äldre 29 Aug 17:54
    #2

    Reumatism?

  • Äldre 29 Aug 17:59
    #3
  • Anonym
    Äldre 29 Aug 18:13
    #4

    Nej jag har inte testat för parasiter, det känns som det är svårt att få läkarna att ens undersöka mig för de skyller på stress. Fibromyalgi är något jag själv gissat på och min läkare nämnde myalgi. Problemet är att om det är det måste de ju göra en ordentlig undersökning och så måste jag få hjälp med hur jag ska hantera den. Men jag ska byta vårdcentral nu på söndag och hoppas att de hjälper mig där. Så de här symptomen låter inte bara som stress?

  • Äldre 29 Aug 18:35
    #5

    Visst kan det ju vara bara stress, men man borde ju utesluta annat, speciellt som du varit utomlands i såna trakter som Ghana, kan jag tycka. Efter att man uteslutit saker, kan man "diognistera" det som stressrelaterat.

  • Äldre 29 Aug 19:07
    #6

    Jo det tycker jag också..får skriva en lista över allt jag vill bli undersökt för. Känns som jag får göra läkarnas jobb :p

  • stinas­tearin
    Äldre 30 Aug 00:48
    #7

    Vad säger läkaren att det är?

    Det kan absolut vara stress. Man kan få väldigt mycket konstiga symtom av det. Jag har själv upplevt mycket liknande som du och det var ångest och stress.Nånstans måste man bestämma sig för att lita på att läkaren undersökt tillräckligt och börja fundera över hur man kan minska den belastning som gör att man inte mår bra. Ångesten för allvarliga sjukdomar gör symtomen ännu värre och det blir en ond cirkel.

  • Anonym (Relax­ad)
    Äldre 30 Aug 01:05
    #8

    Det låter som typiska stress-symptom. Unna dig en skön massage. Simning är också bra eftersom det löser upp spända muskler och nerver som kommit i kläm och orsakar den form av smärtor du beskriver.

  • Anonym
    Äldre 30 Aug 10:53
    #9
    Anonym (Relaxad) skrev 2014-08-30 01:05:06 följande:

    Det låter som typiska stress-symptom. Unna dig en skön massage. Simning är också bra eftersom det löser upp spända muskler och nerver som kommit i kläm och orsakar den form av smärtor du beskriver.


    Jag instämmer i detta. När man är spänd och stressad spänner man musklerna vilket orsakar smärtor och mjölksyrakänsla t ex i benen. En låggradig hyperventilering ger domningar, pirrningar och sockerdrickskänsla. När man googlar sina symptom får man ofelbart upp hemska sjukdomar som ALS och MS. Då blir man panikslagen och då spänner man sig ännu mer och stressandas ännu mer.

    Mina råd till dig är att försöka ta hand om dig själv med sömn, kost, lagom motion och någon form av muskulär avspänning. Du behöver också fundera över vad som gör dig pressad i tillvaron och vad du kan ändra på. En tids medicinering kan ibland hjälpa en att få insikt i att det faktiskt handlar om spänningar.

    Sömnbrist kan också ge muskelvärk.
  • Anonym
    Äldre 30 Aug 14:49
    #10

    Jag uppskattar verkligen era svar! Jag är trots allt fortfarande orolig eftersom jag tycker att jag får svårare och svårare att andas. När jag läser om ALS så känner jag igen precis alla symptom. Har gjort en lista över alla symtom jag har.

    Svårt att andas
    Illamående
    Huvudvärk
    Ont i ögat
    Ljuskänslig
    Magsmärtor
    Flimmer för ögonen
    Muskelvärk
    Muskelryckningar
    Ont i öronen
    Hosta 
    Halsont

    Någon som tror det kan vara ALS eller MS?

  • Anonym (Relax­ad)
    Äldre 30 Aug 15:57
    #11
    Anonym skrev 2014-08-30 14:49:46 följande:

    Jag uppskattar verkligen era svar! Jag är trots allt fortfarande orolig eftersom jag tycker att jag får svårare och svårare att andas. När jag läser om ALS så känner jag igen precis alla symptom. Har gjort en lista över alla symtom jag har.

    Svårt att andas
    Illamående
    Huvudvärk
    Ont i ögat
    Ljuskänslig
    Magsmärtor
    Flimmer för ögonen
    Muskelvärk
    Muskelryckningar
    Ont i öronen
    Hosta 
    Halsont

    Någon som tror det kan vara ALS eller MS?


    När man är spänd och stressad hamnar ofta andningen uppe i bröstkorgen och då kan det kännas att man får svårt att andas. Du ska andas långa andetag med magen. Allt annat du räknar upp är också typiska stress-symptom utom problemen från öronen samt hostan och halsontet. Det är nog ett ofarligt virus.
  • stinas­tearin
    Äldre 31 Aug 20:05
    #12
    Anonym skrev 2014-08-30 14:49:46 följande:

    Jag uppskattar verkligen era svar! Jag är trots allt fortfarande orolig eftersom jag tycker att jag får svårare och svårare att andas. När jag läser om ALS så känner jag igen precis alla symptom. Har gjort en lista över alla symtom jag har.

    Svårt att andas
    Illamående
    Huvudvärk
    Ont i ögat
    Ljuskänslig
    Magsmärtor
    Flimmer för ögonen
    Muskelvärk
    Muskelryckningar
    Ont i öronen
    Hosta 
    Halsont

    Någon som tror det kan vara ALS eller MS?


    Hej vännen! Det är INTE ALS eller MS. De tre sista symptomen tyder på någon virusinfektion, det går över. De andra symptomen är typiska vid stress, ångest, låggradigt hyperventilationssyndrom. Inget av symptomen är typiska för debut av MS eller ALS.

    Kram
Svar på tråden Värk i hela kroppen - orolig