• kselma

    tjocka barn = inte föräldrarnas fel.

    Många föräldrar får så mycket skit för att deras ungar är feta, men det är INTE föräldrarnas fel ALLTID.
    Upp tills ungen är 5-6 år kan föräldrarna relativt mycket bestämma över barnets kost. När barnet är äldre än 6 år kan de själva gå till en kiosk/affär, äta hur mycket de vill på skolan, ta osunda mellanmål när föräldrarna är på jobbet, äta i stort sett varje dag hos bästa kompisen (som har en osund familj). Ju äldre barnet blir, desto mindre kontroll och desto känsligare ämne blir det att ta upp med barnet.

    Nu kommer garanterat folk skriva "jag kan inte förstå hur föräldrarna kan proppa i barnen onyttigt när de är feta" och "jag såg en fet flicka komma med en chipspåse som hennes föräldrar köpte". Saken är den att dessa föräldrar kanske köper en "normal" godis/chips mängd till barnen, men att barnen på egen hand äter mycket och blir feta. Skulle du personligen missunna dina barn godis på lördag för att de är mulliga (pga andra orsaker än lördagsgodiset)?

    TÄNK LITE.

  • Svar på tråden tjocka barn = inte föräldrarnas fel.
  • Vinterankan

    Som förälder så har man ju också ansvar att lära barnet att äta rätt. Och om mina barn var överviktiga så skulle jag inte köpa en massa lördagsgodis åt dem utan satsa på något litet typ ett kinderägg var. Lördagsgodis är ofta helt horribla mängder. Att köpa lösgodis för 20kr verkar vara standard. Vi köpte för 20kr en gång och det åt vi inte upp på hela familjen (2 vuxna och 2 barn) den dagen.

  • Anonym (Tänk själv)

    Ser du ofta 6-åringar som går och handlar själva?

    För vilka pengar handlar de barnen då?

  • Påven Johanna
    kselma skrev 2014-08-29 19:19:26 följande:

    Många föräldrar får så mycket skit för att deras ungar är feta, men det är INTE föräldrarnas fel ALLTID.
    Upp tills ungen är 5-6 år kan föräldrarna relativt mycket bestämma över barnets kost. När barnet är äldre än 6 år kan de själva gå till en kiosk/affär, äta hur mycket de vill på skolan, ta osunda mellanmål när föräldrarna är på jobbet, äta i stort sett varje dag hos bästa kompisen (som har en osund familj). Ju äldre barnet blir, desto mindre kontroll och desto känsligare ämne blir det att ta upp med barnet.

    Nu kommer garanterat folk skriva "jag kan inte förstå hur föräldrarna kan proppa i barnen onyttigt när de är feta" och "jag såg en fet flicka komma med en chipspåse som hennes föräldrar köpte". Saken är den att dessa föräldrar kanske köper en "normal" godis/chips mängd till barnen, men att barnen på egen hand äter mycket och blir feta. Skulle du personligen missunna dina barn godis på lördag för att de är mulliga (pga andra orsaker än lördagsgodiset)?

    TÄNK LITE.


    Ja, det skulle jag. Varför ska de barn som enligt dig har en egen budget och som äter upp den få ännu mer godis bara för att det är lördag? 

    För min del tror jag inte att barn som fått med sig sunda avdramatiserade matvanor från början överäter en massa skit, och ett överviktigt barn bör väl hur som helst inte tillåtas äta hemma hos kompisens osunda familj vareviga dag. 

    Tycker nog att du får tänka ett varv till faktiskt. 
  • Anonym (L)

    Jag förstår precis. Föräldrarna måste ge sina barn ordentligt med godis under barndomen annars kommer de hetsäta när de flyttar hemifrån och har egna pengar. På samma tema bör man ge dem ett par cigg och drinkar i veckan också så de inte börjar kedjeröka och supa när de flyttar.

  • nozpa

    Har man inte bättre koll på sin 6 åring än att hon/han kan springa o handla godis när helst hon/han känner för det så får man nog skärpa till sig som förälder.
    Ge inte barnet pengar. Låt inte barnet gå till affären och köpa godis. En 6 åring har man väl förhoppningsvis koll på.

    Se till att servera sund mat hemma, då kommer inte 6 åringen bli tjock oavsett om den äter hemma hos osunda familjen 1 gång i veckan.

    Ha inte en massa onyttigt hemma så att 6 åringen kan äta det när helst den känner för det.

    Tro fanken att det är föräldrarnas fel om barnet blir tjock pga ätande.

  • Anonym (Föräldrarnas ansvar)

    Sunda matvanor startar när barnet är litet. Barn med sunda matvanor börjar inte helt plötsligt att proppa i sig godis och annan skitmat.

    De flesta -åringar har inte egna pengar att handla för.

    Om man märker att ens barn börjar gå upp i vikt och helt plötsligt börjat äta mer, så tar man tag i det med en gång. Man låter inte barnet gå upp 20
    kg..

  • kselma
    nozpa skrev 2014-08-29 19:26:36 följande:
    Har man inte bättre koll på sin 6 åring än att hon/han kan springa o handla godis när helst hon/han känner för det så får man nog skärpa till sig som förälder.
    Ge inte barnet pengar. Låt inte barnet gå till affären och köpa godis. En 6 åring har man väl förhoppningsvis koll på.

    Se till att servera sund mat hemma, då kommer inte 6 åringen bli tjock oavsett om den äter hemma hos osunda familjen 1 gång i veckan.

    Ha inte en massa onyttigt hemma så att 6 åringen kan äta det när helst den känner för det.

    Tro fanken att det är föräldrarnas fel om barnet blir tjock pga ätande.
    Förmodligen får barn tag på pengar genom att panta burkar, mormor/farmor, veckopeng, hittar i något skåp hemma. Ska föräldrarna kanske skaffa ett "affärförbud" eller ett "kompisförbud"

    Grejen är inte den att jag försvarar barnfetma, utan jag ifrågasätter föräldrarna som tror att föräldrarna passar deras ungar dygnet runt och att ett barn gör precis som föräldrarna säger.
  • Margaux

    Herregud! Klart man kan ha kontroll på vad barnen äter. Till viss grad upp till minst 10år. Det är väl föräldrarna som bestämmer om barnet har pengar eller vart det ska äta... Ansvarsfrånskrivning delux!

  • kselma
    Margaux skrev 2014-08-29 19:32:37 följande:
    Herregud! Klart man kan ha kontroll på vad barnen äter. Till viss grad upp till minst 10år. Det är väl föräldrarna som bestämmer om barnet har pengar eller vart det ska äta... Ansvarsfrånskrivning delux!
    Hur skulle du ha kontroll på ditt barn upp till 10 år? När min dotter var 10 år jobbade jag till kl 18 och hon for ALLTID hem med kompisar efter skolan (hon led aldrig av fetma, snarare undervikt så koppla inte min dotter till detta). Säg att hon hade varit fet, vad hade jag kunnat göra, sluta ge henne pengar så hon hamnar i ett "ekonomiskt" utanförskap, förbjuda henne besöka kompisar och sluta jobba så jag kan vara hemma och vakta vad hon äter?
  • Anonym (Försöker men)
    nozpa skrev 2014-08-29 19:26:36 följande:

    Har man inte bättre koll på sin 6 åring än att hon/han kan springa o handla godis när helst hon/han känner för det så får man nog skärpa till sig som förälder.
    Ge inte barnet pengar. Låt inte barnet gå till affären och köpa godis. En 6 åring har man väl förhoppningsvis koll på.

    Se till att servera sund mat hemma, då kommer inte 6 åringen bli tjock oavsett om den äter hemma hos osunda familjen 1 gång i veckan.

    Ha inte en massa onyttigt hemma så att 6 åringen kan äta det när helst den känner för det.

    Tro fanken att det är föräldrarnas fel om barnet blir tjock pga ätande.


    Vi har fått ta bort veckopengen för barnen gick till affären som tyvärr ligger i samma hus och köpte daimstrut och godis för dem, trots att de lovade heligt att de inte hade pengar med sig ut( det får de inte om de inte frågar)

    Sambons pojke tog pengar av sin mamma till godis. De letar pant. En gång köpte han en kebabpizza!

    Det är jättesvårt att ha koll på dem när de börjar vara ute själva.
Svar på tråden tjocka barn = inte föräldrarnas fel.