• Anonym (pluppen)

    vett och etikett på disputation?

    Hej

    Jag har aldrig varit på en disputationsfest men har nu fått en inbjudan. Det är fråga om ett tekniskt ämne om det nu gör något skillnad. Jag undrar nu:

    1. Förväntas jag ta med mig en present? (Kan nämna att alla deltagare betalar 300 kr för maten själva)
    2. Förväntas jag hålla nåt tal eller nåt liknande?
    3. Förväntas jag ha en aning om själva ämnet?
    4. Är det nåt annat jag bör känna till? Kommer det tex vara massa studentikosa saker typ snapsvisor och sånt som jag inte kan eller nåt annat som kan vara bra att känna till?

  • Svar på tråden vett och etikett på disputation?
  • SpanskaFlugan
    Anonym (pluppen) skrev 2014-08-29 19:21:04 följande:

    Hej

    Jag har aldrig varit på en disputationsfest men har nu fått en inbjudan. Det är fråga om ett tekniskt ämne om det nu gör något skillnad. Jag undrar nu:

    1. Förväntas jag ta med mig en present? (Kan nämna att alla deltagare betalar 300 kr för maten själva)

    2. Förväntas jag hålla nåt tal eller nåt liknande?

    3. Förväntas jag ha en aning om själva ämnet?

    4. Är det nåt annat jag bör känna till? Kommer det tex vara massa studentikosa saker typ snapsvisor och sånt som jag inte kan eller nåt annat som kan vara bra att känna till?


    Det kan vara olika traditioner på olika fakulteter och universitet men så här gör vi i Uppsala.

    1. Ingen present behövs om du inte är nära släkt men blommor och ett grattiskort är alltid trevligt.

    2. Beror på, hur nära står du den som disputerar?

    3. Nej, inte alls

    4. Kommer säkert vara massa interna skämt, sånger och typiska traditioner som görs just vid det universitetet.
  • morningsun

    Sist jag var på disputaionsfest hade jag present med mig (det var mitt syskon som disputerade), höll inget tal vid middagen (som var av typen "gående bord/buffé"), hade mycket måttlig koll på ämnet, även om jag fick lite mer insikt i och med själva disputationen (opponenten står för eventuellt ifrågasättande, men det är mer av en formalitet om inte handledaren är tvärklantig) och sjöng inga snapsvisor. Förekommer snapsvisor är det väl så att man antingen kan dem, får sångtexter i häfte eller håller klaffen.

    Disputationen innan var jag bara med på bjudningen som var på lokal med mingel och sprit. Inga sånger, endast doktorns föräldrar höll tal och jag hade inte med någon present. Ämnet var bekant, men som tidigare nämts: du kan inte föräväntas veta ås mycket om det, annars hade det inte varit värt en doktorandutbildning...

  • Anonym (c)

    Enligt etikettsboken ska man tydligen OM man ska ha med en present ta med något som anspelar på fritidsintressen som forskaren har och som han/hon fått lägga åt sidan under det hårda arbetet med avhandlingen.

  • Anonym (.)
    Anonym (pluppen) skrev 2014-08-29 19:21:04 följande:

    Hej

    Jag har aldrig varit på en disputationsfest men har nu fått en inbjudan. Det är fråga om ett tekniskt ämne om det nu gör något skillnad. Jag undrar nu:

    1. Förväntas jag ta med mig en present? (Kan nämna att alla deltagare betalar 300 kr för maten själva)
    2. Förväntas jag hålla nåt tal eller nåt liknande?
    3. Förväntas jag ha en aning om själva ämnet?
    4. Är det nåt annat jag bör känna till? Kommer det tex vara massa studentikosa saker typ snapsvisor och sånt som jag inte kan eller nåt annat som kan vara bra att känna till?


    1. Nej.
    2. Nej.
    3. Nej.
    4. Hur det är varierar stort. Jag jobbar som forskare och har varit på ganska många disputationsfester - ingen av dessa har haft snapsvisor eller dyl. Oftast är det bara lite mingel, en middag (ibland med bordsplacering, ibland inte) och lite mingel igen (och ibland dans).

    Det är ingen stor grej. Du behöver inte vara superuppklädd, förberedd eller något. Ta det för vad det är - en trevlig middag. Det kommer garanterat vara en hel del tal, men dessa hålls av handledare, föräldrar och ev någon doktorandkollega.
  • arianne03

    Vilken stad är det i? Varierar nog en del om det är i mer "traditonella" studentstäder som Uppsala och Lund, eller inte.

  • Anonym (pluppen)
    arianne03 skrev 2014-08-30 07:45:28 följande:

    Vilken stad är det i? Varierar nog en del om det är i mer "traditonella" studentstäder som Uppsala och Lund, eller inte.


    Stockholm!

    Och tack alla ni som svarat! Känner mig lite lugnare nu då det inte verkar som att förväntningarna är så höga på mig som festdeltagare
Svar på tråden vett och etikett på disputation?