• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 29 Aug 19:39
    698 visningar
    18 svar
    18
    698

    Rädsla för sjukdomar..

    Hej! Jag har under den här sommaren haft det tufft med hälso ångest. Det jag syftat på är cancer men i synnerhet med det så har haft vissa symtom som dragit mig till panik. Det började med att jag upptäckte en knuta i armhålan och sprang ner till min vårdcentral och läkaren konstaterade att det bara handlade om en inflammerad körtel. Sen efter några veckor fick jag konstiga känslor i testiklarna. Ringde till 1177 och dom tyckte jag skulle åka in på akuten ifall det handlade om en testikel vridning. Överläkaren som kollade över mina testiklar kunde inte hitta något. För en veckan sedan var jag ute och åkte vattenskoter med min kompis. Efter det så har jag haft ömmande känsla vänster om höft benet (ljumsken?) googlade så klart på olika symtom för cancer vid ljumsken och efter det så har jag haft underliga symtom som lätt förkylning med lätt feber. Även blivit stel i ryggen på dom senaste dagarna. Det jag undrar är om man kan inbilla sig sådant här? Är så himmla rädd för att jag skulle ha cancer och går runt med panik känslor hela tiden.. Kan även till lägga att jag är en kille på 21år som inte röker eller dricker Mvh
  • Svar på tråden Rädsla för sjukdomar..
  • Ambula­nsliv
    Äldre 30 Aug 11:12
    #1

    Googla hypokondri. Troligen rätt diagnos. KBT terapi ska vara en bra behandling.

  • Äldre 30 Aug 16:08
    #2

    Låter som att du lider av ångest som projiceras till kroppsliga symtom, kanske för att det är lättare att hantera.
    Hur ser din livssituation ut? Något speciellt som hänt i ditt liv när de här tankarna började?
    I bland kan nog det här gå över av sig självt.. I annat fall tycker jag du ska kontakta fin vårdcentral för att få en samtalskontakt.. KBT anses effektivt, även mediciner mot oro/ nedstämdhet. Du är ung, ta hand om dig!
    Med vänlig hälsning, Åsa leg. Ssk

  • Ambula­nsliv
    Äldre 30 Aug 16:43
    #3
    Åsa 82 skrev 2014-08-30 16:08:28 följande:

    Låter som att du lider av ångest som projiceras till kroppsliga symtom, kanske för att det är lättare att hantera.

    Hur ser din livssituation ut? Något speciellt som hänt i ditt liv när de här tankarna började?

    I bland kan nog det här gå över av sig självt.. I annat fall tycker jag du ska kontakta fin vårdcentral för att få en samtalskontakt.. KBT anses effektivt, även mediciner mot oro/ nedstämdhet. Du är ung, ta hand om dig!

    Med vänlig hälsning, Åsa leg. Ssk


    Är du anställd av familjeliv eller gillar du bara att använda din titel o ge råd utifrån din yrkeskompetens på din fritid?
  • Äldre 30 Aug 18:12
    #4

    Är inte anställd av familjeliv, gillar bara att hjälpa människor om jag kan..

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 31 Aug 13:53
    #5
    Åsa 82 skrev 2014-08-30 18:12:04 följande:

    Är inte anställd av familjeliv, gillar bara att hjälpa människor om jag kan..


    Tack för ditt svar! Har nog ett ganska stressigt liv utöver min ångest! Kanske det kan vara en faktor till att det blir som de blir? Jag har nu sökt hjälp vid min vårdcentral!:)
  • Ambula­nsliv
    Äldre 31 Aug 15:11
    #6
    Åsa 82 skrev 2014-08-30 18:12:04 följande:

    Är inte anställd av familjeliv, gillar bara att hjälpa människor om jag kan..


    Med din signatur gör du det som ssk o inte som privatperson. Tänk dig för!!! Men du tänkte inte på det, kanske?
  • Äldre 31 Aug 21:24
    #7

    Ambulansliv: Fast jag är ju fortfarande Ssk även om jag inte är i tjänst.. Ungefär som när farmor ringer och frågor om div symtom så vet hon att hon frågar en Ssk (även om jag givetvis inte har svar på allt)..

  • Äldre 31 Aug 21:25
    #8

    TS: bra att du kontaktat vårdcentralen.. Hoppas du får den hjälp du behöver..

  • Anonym (anony­m)
    Äldre 31 Aug 21:31
    #9
    Anonym (Orolig) skrev 2014-08-29 19:39:26 följande:
    Hej! Jag har under den här sommaren haft det tufft med hälso ångest. Det jag syftat på är cancer men i synnerhet med det så har haft vissa symtom som dragit mig till panik. Det började med att jag upptäckte en knuta i armhålan och sprang ner till min vårdcentral och läkaren konstaterade att det bara handlade om en inflammerad körtel. Sen efter några veckor fick jag konstiga känslor i testiklarna. Ringde till 1177 och dom tyckte jag skulle åka in på akuten ifall det handlade om en testikel vridning. Överläkaren som kollade över mina testiklar kunde inte hitta något. För en veckan sedan var jag ute och åkte vattenskoter med min kompis. Efter det så har jag haft ömmande känsla vänster om höft benet (ljumsken?) googlade så klart på olika symtom för cancer vid ljumsken och efter det så har jag haft underliga symtom som lätt förkylning med lätt feber. Även blivit stel i ryggen på dom senaste dagarna. Det jag undrar är om man kan inbilla sig sådant här? Är så himmla rädd för att jag skulle ha cancer och går runt med panik känslor hela tiden.. Kan även till lägga att jag är en kille på 21år som inte röker eller dricker Mvh
    Du kan ha sträckt dig vid vattenskoteråkningen och belastat fel eftersom du ömmar i ena benet därav stelhet i ryggen feber kan du fått för att det blivit en muskelinflammation. Om du fortfarande har ömhet och stelhet i ryggen om någon vecka så borde du be en sjukgymnast att titta på det.
  • Ambula­nsliv
    Äldre 31 Aug 21:46
    #10
    Åsa 82 skrev 2014-08-31 21:24:15 följande:

    Ambulansliv: Fast jag är ju fortfarande Ssk även om jag inte är i tjänst.. Ungefär som när farmor ringer och frågor om div symtom så vet hon att hon frågar en Ssk (även om jag givetvis inte har svar på allt)..


    Spelar ingen roll. Du skriver ut leg ssk o då ger du råd som det o inte som privatperson. Farmor ringer sitt barnbarn som råkar ha viss kunskap. Hon ringer ju inte en ssk hon i te känner privat.
  • Äldre 31 Aug 22:08
    #11

    Ambulansliv: hur orkar du? Ta inte över TS tråd. Hon skrev väl leg.SSK för att påvisa att hon besitter vissa kunskaper och det blir då mer pålitligt för TS!

  • Ambula­nsliv
    Äldre 31 Aug 22:27
    #12
    uska81 skrev 2014-08-31 22:08:51 följande:

    Ambulansliv: hur orkar du? Ta inte över TS tråd. Hon skrev väl leg.SSK för att påvisa att hon besitter vissa kunskaper och det blir då mer pålitligt för TS!


    Viktig fråga för mig. Helt ot för dig då du inte har nån legitimation att bry dig om. Så du förstår inte innebörden!
  • Äldre 1 Sep 10:49
    #13

    Jag är leg.usk så kan jag väl visst göra. Och vadå personangrepp! och ja undersköterska har också legitimation fast du inte vet det. men nu ska inte jag va delaktig att ta över TS tråd. Du får starta en egen tråd där du kan diskutera detta.

  • Ambula­nsliv
    Äldre 1 Sep 11:16
    #14
    uska81 skrev 2014-09-01 10:49:06 följande:

    Jag är leg.usk så kan jag väl visst göra. Och vadå personangrepp! och ja undersköterska har också legitimation fast du inte vet det. men nu ska inte jag va delaktig att ta över TS tråd. Du får starta en egen tråd där du kan diskutera detta.


    Ska vi starta en tråd om legitimerade uskor? Ja, det lär ju bli intressant...finns ju inga såna
  • Äldre 1 Sep 15:16
    #15

    I detta fall har du rätt ambulansliv. Det kan jag erkänna att jag hade fel. Du verkar njuta av att vara en besserwisser ;)

  • Ambula­nsliv
    Äldre 1 Sep 22:17
    #16
    uska81 skrev 2014-09-01 15:16:51 följande:

    I detta fall har du rätt ambulansliv. Det kan jag erkänna att jag hade fel. Du verkar njuta av att vara en besserwisser ;)


    Besserwisser för att jag påpekar ett sånt uppenbart felsktigt påstånde...."jag är leg uska". Vart fick du drt ifrån öht? Känns mer som du önskade vara en, just det...besserwisser!
  • Äldre 2 Sep 22:13
    #17

    Ambulansliv: du är en man ;p

  • Ambula­nsliv
    Äldre 3 Sep 13:35
    #18

    Och med det menar du?

Svar på tråden Rädsla för sjukdomar..