• Anonym (maxti­d?)
    Äldre 29 Aug 19:49
    689 visningar
    14 svar
    14
    689

    Tak för elevs undervisningstid?

    Finns det någon övre gräns för hur mycket undervisning en elev (utan utökat program) får ha i gymnasieskolan?


    (Jag har förstås försökt googla, men tyvärr inte hittat något om det.)

  • Svar på tråden Tak för elevs undervisningstid?
  • Äldre 30 Aug 07:58
    #1

    Nej, det gör det inte.

    Skolan kan dock neka dig - med hänvisning till att schemat blir omöjligt att lägga eller att resurserna (lärarna) inte räcker till för mer än att alla elever läser normal mycket.

    De skolor jag har arbetat på har resonerat på två sätt.

    1. Får vi plats med eleven på resurserna och utrymmet finns i hens schema, så går det bra. Annars inte.

    2. Eftersom vi nekar vissa ibland pga schema eller resurser, så nekar vi alla.

    Ofta brukar alternativ 1 vara villkorat med att man avslutat och skött sina kurser med minst E. Gärna bättre. Helt enkelt som en del i bedömningen att eleven tros klara den extra studiebelastningen.

    Hur kommer det sig att du undrar? Behöver du kurserna? Ett alternativ är ju särskild prövning, det nekas du inte som regel.

  • Anonym (maxti­d?) Trådstartaren
    Äldre 7 Sep 21:21
    #2
    Dockan skrev 2014-08-30 07:58:00 följande:

    Nej, det gör det inte.

    Skolan kan dock neka dig - med hänvisning till att schemat blir omöjligt att lägga eller att resurserna (lärarna) inte räcker till för mer än att alla elever läser normal mycket.

    De skolor jag har arbetat på har resonerat på två sätt.

    1. Får vi plats med eleven på resurserna och utrymmet finns i hens schema, så går det bra. Annars inte.

    2. Eftersom vi nekar vissa ibland pga schema eller resurser, så nekar vi alla.

    Ofta brukar alternativ 1 vara villkorat med att man avslutat och skött sina kurser med minst E. Gärna bättre. Helt enkelt som en del i bedömningen att eleven tros klara den extra studiebelastningen.

    Hur kommer det sig att du undrar? Behöver du kurserna? Ett alternativ är ju särskild prövning, det nekas du inte som regel.


    Du missförstod frågan. Det handlade inte om att läsa utökat program, utan om det finns något tak för hur många lektionstimmar man får ha under sina ordinarie 2500p. Dvs "motsatsen till" garanterad undervisningstid, som ju är ett mått på hur många timmar lärarledd undervisning skolan minst måste ge under studietiden.
  • Äldre 11 Sep 06:57
    #3

    Aha...

    Nej, det finns inget tak. Skolan beslutar om en undervisningsmängd de anser att eleverna behöver för att klara kursen. Är det praktiska kurser är de timmarna ofta högre ön teoretiska. Sedan håller gärna skolan igen på lärarnas timmar då de kostar pengar.... Så för mycket timmar kan man nog aldrig säga att man får.

  • Anonym (Gymna­sielär­are)
    Äldre 11 Sep 07:04
    #4

    Såvitt jag vet finns det inte reglerat åt det hållet då undervisningstiden rent krasst är en kostnad för skolorna och man vill försöka se till att eleverna inte får sämre villkor genom att man sparar in där.

    Måste säga att jag blir jättenyfiken när jag hör att det tydligen FINNS skolor som satsar pengar på undervisning!

    Hur många extra timmar rör det sig om? Är det i specifika ämnen eller rakt över?

  • Anonym
    Äldre 11 Sep 07:27
    #5
    Anonym (Gymnasielärare) skrev 2014-09-11 07:04:00 följande:

    Såvitt jag vet finns det inte reglerat åt det hållet då undervisningstiden rent krasst är en kostnad för skolorna och man vill försöka se till att eleverna inte får sämre villkor genom att man sparar in där.

    Måste säga att jag blir jättenyfiken när jag hör att det tydligen FINNS skolor som satsar pengar på undervisning!

    Hur många extra timmar rör det sig om? Är det i specifika ämnen eller rakt över?


    Jag håller med, låter osannolikt med en skola som ger "för mkt" tid. Snarare handlar det om sparande där jag varit... Vet dock att kurser med praktiska moment på min gamla arbetsplats ibland ordnade extra tid genom att lägga kurser med få elever i samma praktiksal samtidigt och därmed fick till någon extra timma i veckan. Fungerade faktiskt ok för de lärarna med.
  • Anonym (maxti­d?) Trådstartaren
    Äldre 12 Sep 17:11
    #6

    Tack för att ni svarar!


    Nej, så bra är det naturligtvis inte. Jag är också lärare. Jag trodde som ni, att det inte finns något tak. Men, mina rektorer säger att det gör det. Så nu är jag nyfiken på om det faktiskt är så...


    Jag vill alltså få fler timmar än det står i programmets lokala timplan (vilket är färre än 100h på en 100-poängskurs), men fick motiveringen att "det får man inte".

  • Anonym (Gymna­sielär­are)
    Äldre 12 Sep 17:16
    #7
    Anonym (maxtid?) skrev 2014-09-12 17:11:30 följande:

    Tack för att ni svarar!

    Nej, så bra är det naturligtvis inte. Jag är också lärare. Jag trodde som ni, att det inte finns något tak. Men, mina rektorer säger att det gör det. Så nu är jag nyfiken på om det faktiskt är så...

    Jag vill alltså få fler timmar än det står i programmets lokala timplan (vilket är färre än 100h på en 100-poängskurs), men fick motiveringen att "det får man inte".


    Då kan de väl ta fram regeln?

    Har aldrig hört det utan tror fullt och fast att det enbart är en ekonomisk fråga.
  • Anonym (maxti­d?) Trådstartaren
    Äldre 12 Sep 17:56
    #8
    Anonym (Gymnasielärare) skrev 2014-09-12 17:16:38 följande:
    Då kan de väl ta fram regeln?

    Har aldrig hört det utan tror fullt och fast att det enbart är en ekonomisk fråga.
     Fast det finns ju inget ekonomiskt i att låta mig ha fler lektioner eller inte...
  • Anonym (Gymna­sielär­are)
    Äldre 12 Sep 18:09
    #9
    Anonym (maxtid?) skrev 2014-09-12 17:56:23 följande:

     Fast det finns ju inget ekonomiskt i att låta mig ha fler lektioner eller inte...


    Du tänkte göra det gratis? Gör inte det: behöver gruppen fler timmar ska skolan lösa det, inte enskilda lärare.
  • Anonym (maxti­d?) Trådstartaren
    Äldre 12 Sep 18:26
    #10
    Anonym (Gymnasielärare) skrev 2014-09-12 18:09:32 följande:
    Du tänkte göra det gratis? Gör inte det: behöver gruppen fler timmar ska skolan lösa det, inte enskilda lärare.
    Nej, inte gratis, under min betalda arbetstid.
  • Anonym (Gymna­sielär­are)
    Äldre 12 Sep 18:36
    #11
    Anonym (maxtid?) skrev 2014-09-12 18:26:04 följande:

    Nej, inte gratis, under min betalda arbetstid.


    Då är det ju en ekonomisk fråga?

    Jobbar du heltid och ska ha in mer undervisningstid ökar även för-och efterarbete och du kostar mer.
  • Anonym (maxti­d?) Trådstartaren
    Äldre 12 Sep 18:39
    #12
    Anonym (Gymnasielärare) skrev 2014-09-12 18:36:50 följande:
    Då är det ju en ekonomisk fråga?

    Jobbar du heltid och ska ha in mer undervisningstid ökar även för-och efterarbete och du kostar mer.

    Nej, min lön (kostnaden för mig) är densamma oavsett om jag undervisar en timme till i veckan eller inte, under min arbetstid.


    Dessutom. Om jag lägger ihop min arbetsbörda under kursen plus prövningar, så kommer jag få mindre att göra om jag får fler timmar i pågående kurs stället för färre timmar och fler prövningar.

  • Äldre 14 Sep 19:31
    #13

    Håller med ovanstående, du som arbetstagare bör inte lösa det med mer tid. Även om det för dig i just detta läget ger mindre arbetsbörda - så kämpar vi generellt som kollektiv mot den orimligt ökade arbetsmängden. Att du väljer och ta på dig mer, kan påverka andra negativt som kanske inte får de bonuseffekterna du får nu..... värt att tänka på.

    Som sagt tak bör inte finnas något, mer än ekonomiskt.

  • Anonym (Gymna­sielär­are)
    Äldre 15 Sep 00:12
    #14
    Dockan skrev 2014-09-14 19:31:16 följande:

    Håller med ovanstående, du som arbetstagare bör inte lösa det med mer tid. Även om det för dig i just detta läget ger mindre arbetsbörda - så kämpar vi generellt som kollektiv mot den orimligt ökade arbetsmängden. Att du väljer och ta på dig mer, kan påverka andra negativt som kanske inte får de bonuseffekterna du får nu..... värt att tänka på.

    Som sagt tak bör inte finnas något, mer än ekonomiskt.


Svar på tråden Tak för elevs undervisningstid?