• Anonym (usch)

    Jag är så himla piinsam, skäms för mig själv!

    Min sambos kompisar är över här ikväll, trivs inte alls att umgås med dem, är superjobbigt hela situationen. Försöker leka upptagen i köket så jag slipper sitta i vardagsrummet med dem. Är skiträdd för att någon ska börja prata med mig och tycker det är skitjobbigt och skitpinsamt att bara sitta tyst och inte säga ett enda ord på hela kvällen...Nu skyllde jag på att jag skulle plugga och gick in i ett annat rum, klarade inte av att vara bland dem längre. Sitter på helspänn hela tiden, får ont i huvudet av att hålla på och spänna mig. Är inte alls bekväm bland folk. Känner hela tiden att de är så mycket bättre än mig, de är coolare, drar bättre skämt, är mer allmänbildade, har ett liv, vilket inte jag har. Jag vågar inte prata med dem!

    Nu trivs jag, framför datorn ensam i ett annat rum. Hör hur de skrattar och pratar därute. Hör hur min sambo skrattar och pratar. De har roligt, min sambo har roligt och jag har det också bra nu, när jag slipper vara med dem. Jag kan ju inte förvägra min sambo till att ta hit hans vänner, som tur är så är det inte ofta dem är här, någon gång i månaden kanske eller varannan månad, men för mig känns det ändå ofta då jag vantrivs så med det att dem är här. 

    Jag vet att jag är pinsam och knäpp som inte vågar umgås med folk. Är säker på att de pratar om mig också på vägen hem, typ att dem säger "den där konstiga xxxxx, varför säger hon inget?" "Ja eller hur det har jag också reagerat på, hon är ju skitskum"

    Jag sa några meningar iaf, fast det är nästan värre än att inte säga någonting alls, för nu kommer jag ligga och tänka och skämmas för det jag sa flera dagar framöver. Det var inte bra och jag råkade titta lite för länge på den jag pratade med, han tyckte nog jag var knäpp när jag gjorde det.

    Någon som känner igen sig???!!

  • Svar på tråden Jag är så himla piinsam, skäms för mig själv!
  • eslah

    Känner inte igen mig. Men fungerar du alltid så i sociala sammanhang eller är det bara med hans vänner?

  • Anonym (usch)
    eslah skrev 2014-08-29 21:19:11 följande:
    Känner inte igen mig. Men fungerar du alltid så i sociala sammanhang eller är det bara med hans vänner?
    Fungerar så i alla sociala sammanhang, förutom med min mamma och pojkvän då. Vantrivts på alla jobb jag haft pga detta. Är arbetslös nu men behöver ett jobb, söker men ser inte fram emot den dagen jag ska börja jobba igen, konstant ångest =(
  • Anonym (usch)
    gilmore skrev 2014-08-29 21:25:59 följande:
    Vill du fortsätta ha det så här?
    Nej såklart inte, har gått i terapi KBT och provat mediciner, men det har inte hjälpt =( Behöver nog något starkare tror jag, något starkare ångestdämpande
  • Anonym (usch)

    Finns något som heter oxascand lr något har jag för mig? Någon som provat det? Dem är väl rätt starka va??

  • gilmore
    Anonym (usch) skrev 2014-08-29 21:28:56 följande:
    Nej såklart inte, har gått i terapi KBT och provat mediciner, men det har inte hjälpt =( Behöver nog något starkare tror jag, något starkare ångestdämpande
    Vad jobbigt för dig! Vad för mediciner har du fått?
    Har du berättat att det inte hjälper dig, hur är kontakten med psykiatrin?

    Oxascand är samma sak som Sobril, de är ångestdämpande och lugnande. Fungerar bra för många.
  • Tecum

    Låter som social fobi men jag förstår inte, varför skulle du vara knäpp? Vad säger du som du tror andra uppfattar som pinsamt? Tycker din sambo och din släkt att du är pinsam? Du formulerar dig väl när du skriver så det är inga problem på det planet. Att bara var tyst i större sällskap är inte fel, brukar finnas många som pratar onödigt mycket istället...

    Men jag känner igen mig, jag har alltid haft väldigt svårt för kallprat och att snacka med folk jag inte känner. Ett tips är att du "tränar" innan de kommer, du vet antagligen vad de brukar snacka om och vad de tycker. Så fundera ut några kommentarer om sådant du tror kommer upp. Försök ta upp några ämnen som du behärskar och kan säga något om. Frågor är alltid bra, folk gillar att bli tillfrågade, då känner de sig duktiga...

    Och du, oroa dig inte så mycket! Det finns säkert pratkvarnar i sällskapet som är pinsammare än du.

  • Anonym (usch)
    gilmore skrev 2014-08-29 21:52:24 följande:
    Vad jobbigt för dig! Vad för mediciner har du fått?
    Har du berättat att det inte hjälper dig, hur är kontakten med psykiatrin?

    Oxascand är samma sak som Sobril, de är ångestdämpande och lugnande. Fungerar bra för många.
    Har inte kontakt med psykiatrin längre, jag vart ju aldrig bättre och sen när gruppterapin tog slut så tog jag inte kontakt med dem igen. Har provat alla möjliga antidepressiva, och något ångestdämpande fast den jag fick prova var nog alldeles för svag, kände ingenting av den. Så behöver starka ångestdämpande!! För att ens orka vara en kväll med mina sambos kompisar. Inte för att starka ångestdämpande gör att jag kommer att våga prata, men jag kanske vågar vara i samma rum som dem :P
  • Anonym (usch)
    Tecum skrev 2014-08-29 21:54:45 följande:
    Låter som social fobi men jag förstår inte, varför skulle du vara knäpp? Vad säger du som du tror andra uppfattar som pinsamt? Tycker din sambo och din släkt att du är pinsam? Du formulerar dig väl när du skriver så det är inga problem på det planet. Att bara var tyst i större sällskap är inte fel, brukar finnas många som pratar onödigt mycket istället... smile5.gif

    Men jag känner igen mig, jag har alltid haft väldigt svårt för kallprat och att snacka med folk jag inte känner. Ett tips är att du "tränar" innan de kommer, du vet antagligen vad de brukar snacka om och vad de tycker. Så fundera ut några kommentarer om sådant du tror kommer upp. Försök ta upp några ämnen som du behärskar och kan säga något om. Frågor är alltid bra, folk gillar att bli tillfrågade, då känner de sig duktiga...

    Och du, oroa dig inte så mycket! Det finns säkert pratkvarnar i sällskapet som är pinsammare än du.
    Jag är knäpp för att jag inte är som alla andra. Duktiga på att prata, drar roliga skämt som alla skrattar åt. Jag håller typ på och bajsar på sig om någon frågar mig något =(

    Alltså jag vågar inte starta en diskussion, man kan ju träna på att fråga saker, men sen när man frågat, kanske de frågar något tillbaka och vips så har man ingen mall att gå efter längre. Man vet ju aldrig vad de kommer att fråga eller svara på min fråga, går inte träna på en dikussion i förväg. Fast grejen är ju också att jag behärskar inga ämnen direkt. Min sambos kompisar är duktiga så skulle jag ta upp något jag tror jag kan kommer jag bli överkörd för då kan de mer om det och jag har förmodligen också fel om det jag kan och då kan jag skämmas över det i veckor!!!
  • Anonym (usch)

    Nu verkar dem har åkt, gud vad skönt, nu kan jag gå ut i vardagsrummet igen!

Svar på tråden Jag är så himla piinsam, skäms för mig själv!