• Anonym (gift?)

    Är det bättre att vara gift eller spelar det någon roll?

    Jag och min sambo har varit ett par i 4 år. Jag älskar honom djupt och vi har en 2 årig son. Jag tycker att giftermål är onödigt man behöver inte ha ett papper att bevisa att man är kär. Grejen är det att släktingar och bekanta frågar alltid om vi tänker gifta oss och då jag säger nej ger dom mig en undrande blick. Jag tycker att det är helt onödigt men om sambon skulle fria skulle jag säga ja. Tycker ni att äktenskap är bra eller räcker det att vara sambo? 

  • Svar på tråden Är det bättre att vara gift eller spelar det någon roll?
  • Anonym (C)

    Juridiskt så gäller ju andra regler om ni är gifta, både vid skilsmässa och dödsfall.

  • Tecum

    Sambo är helt ok, men är man säkra på varann så är det bättre att vara gift. Dels det juridiska och ökad trygghet. Men också rent praktiskt, som samma efternamn och att det är enklare att säga "min fru/man" än "sambo". Finns andra såna smågrejor som iaf jag uppskattar.

    Nackdelen är själva bröllopet, jag gillar inte ritualer och fester. Och krångligare att skiljas om det nu skulle gå så illa.

  • Anonym (B)

    Jag tycker att äktenskap är bra , och jag skulle aldrig skaffa barn med någon utan att vara gift eller vara sambo med någon i flera år , men det beror på vad man själv känner och tycker.

    Det är onödigt att gifta sig för släktingarnas skull.

    Gör vad som känns rätt för er.

  • SpanskaFlugan

    Eftersom ni har barn skulle jag säga att äktenskap, rent juridiskt är bättre. Ni ärver varandra per automatik och det blir inget tjafs om vem ska få vårdnad om en går bort. 

  • Anonym (Precis)
    SpanskaFlugan skrev 2014-08-29 22:08:09 följande:
    Eftersom ni har barn skulle jag säga att äktenskap, rent juridiskt är bättre. Ni ärver varandra per automatik och det blir inget tjafs om vem ska få vårdnad om en går bort. 
    Precis därför ska man va gift. Om man har barn är punkt nummer. 1.
    och om man verkligen älskar varandra, och vill den andra väl ifall nån skulle kola vippen, det vet man aldrig när det kan bli! exempelvis jag tvivlar inte på att Stieg Larsson och hans sambo älskade varandra men det borde ha gift sig, för att slippa allt elände nu efteråt.
  • Lindsey Egot the only one

    Har ni gemensamma barn och inga särkullsbarn så är giftemål att föredra

  • Anonym (Hej)

    Det är stor skillnad på att vara gifta om något skulle hända. Jag har fattat det så här: om någon av er dör och ni är sambos ärver barnen allt. Det utses en förmyndare som ska tillvarata barnets intresse. Det kan alltså inte den andre föräldern göra. Knäppt. Sen brukar det ju lösa dig om det inte är för mycket konstigheter i familjen. Om man är gift ärver man sin make/maka och får bestämma själv över barnen. Det var länge sen jag läste juridik så är inte helt hundra. Även vid separation delas sakerna helt olika beroende på om är gift.

    Vi gifte oss i svenska kyrkan i Aten. Ingen stor grej ingen fest eller så men det var mysigt.

  • Anonym (A)

    Det behöver inte vara så märkvärdigt. Vi gifter oss imorgon faktiskt. Borgerligt, med bara absolut närmaste familjen på plats. Middag på vårt favoritställe på kvällen. Inget särskilt alls. Det enda vi lagt lite pengar på är ringar, de gick på ca 15'000 men det är mest för att de ska hålla och se fina ut hela livet. Det blir vårt enda minne av dagen.

Svar på tråden Är det bättre att vara gift eller spelar det någon roll?