• Sharlye

    Vad skulle ni ha gjort?

    Hej! 
    Vet inte vilken kategori jag skulle placera detta i så admin får ändra ifall det inte passar. 

    Jag har en fråga till er alla, jag har en extrem ångest över mitt liv. Det känns som om jag aldrig kommer att komma någon vart. Tänkte ta det från början.
    Jag är 19 år, jag hoppade av gymnasiet innan jag ens hann börja. Jobbar just nu på världens pissigaste jobb där jag knappt tjänar 8000kr innan skatt. Bor i en lägenhet i en ganska lortig förort med en lägenhet som inte har renoverats sedan kungen föddes i princip. Det här är så långt ifrån där jag vill vara, självklart så förstår jag att jag fortfarande är ung och att jag borde vara nöjd med att jag iallafall har lägenhet och ett jobb. MEN, det känns som om jag sitter fast. Som om jag aldrig kommer bli något mer. 
    Min största mardröm är att jag kommer få leva det vanliga svenssonlivet, 2 barn, ett litet hus med dyra lån och ett vanligt jobb. 
    Jag skulle lätt kunna börja plugga igen om jag bara visste vad jag ville bli, om jag kunde bli något på att börja plugga igen. 
    Vad skulle ni gjort? HUR har ni gjort? Ni som känner att ni lever ett fantastiskt liv? HUR kom ni dit ni är idag? Och, hur skulle ni ha gjort om ni fick göra om allting och vara 19 år igen? 

    OTROLIGT tacksam för svar! 

  • Svar på tråden Vad skulle ni ha gjort?
  • Aniiee

    Låter som att du skulle behövde ta ditt pick och pack och flytta till en studentstad i ett annat land. Mitt råd är att du biter ihop, tar tag i gymnasiet (väntar du ett år till kan du plugga på komvux) och sedan titta efter universitetsstudier utomlands. 

    Vad du ska plugga är omöjligt att säga. Du kanske behöver "snöa in" på något. Kolla på ABF eller Vuxenskolan eller något vad de har kurser i, testa lite, läs lite, kanske till och med ta en kurs. Känn efter om du har läshuvud eller händiga fingrar.

    Mitt egna absolut bästa pluggbeslut var när jag började kockskola i London.


    What is the point of being alive if you don't at least try to do something remarkable?
  • Felidae

    Om Svenssonlivet är din mardröm, hur ser drömlivet ut då? Och vad behöver du för att nå dit? Det är ganska praktiskt att ha en gymnasieexamen, så jag hade nog satsat på en sådan som ett första steg om jag vore du. Du kanske kan plugga åtminstone några gymnasiekurser på distans samtidigt som du jobbar?


  • Sisisisi

    Jag hoppade av gymnasiet tidigt men läste in det på komvux sen. När jag var 19 visste jag inte alls vad jag ville bli, skaffade barn och började på komvux efter mammaledigheten. Läste då till undersköterska, tänkte att om jag inte orkade plugga vidare sen så kunde jag jobba som det. När utbildningen var klar fick jag ett till barn och läste fler komvux-kurser jag behövde på distans. Jobbade sen som uska ett par år innan jag sökte till universitet. Då var jag 27 år och hade äntligen bestämt vad jag ville bli :) Kom in direkt och har nu läst 2,5 år och är väldigt nöjd med valet. Har två år kvar på utbildningen (jurist) sen är jag klar, ska bli så skönt :)

    Fick jag börja om skulle jag valt sam på gymnasiet och pluggat ordentligt och skaffat höga betyg, sen rest/jobbat nåt år utomlands för att sen börja läsa på universitetet ;) Men så kan man ju inte tänka, bäst är nog att ta det i sin takt.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Drottningen70

    Skulle sluta sitta å vänta på att bli "inspirerad" Istället kontakta en syo som

    Skulle berätta inom vilket yrke det framöver finns arbetstillfällen och ta reda på vilka av dessa yrken som jag skulle klara att utbilda mig till. Sedan skulle jag starta processen och räkna med att viss inspiration skulle infinna sig. De flesta har inte lyxen att ha yrken som de "brinner" för. Man jobbar för att få en hyfsad fritid helt enkelt.

Svar på tråden Vad skulle ni ha gjort?