• Aniiee

    Hjälp med matplanering

    Jag skrev tidigare i en annan tråd om det här, men fick inte så mycket respons (förutom en pekpinne om sparande....), så jag klistrar in det här och frågar om någon kan ge några tips.

    //

    Du har inte lust att ge min syster ett handtag med billig mat? Mitt mathuvud är inte påskuvat idag, som vanligt på fredagar. Hon ska utfodra sig själv och barnet på 160 kr under 12 dagar (hennes lön kom inte). 

    Sparkontot är tomt efter en lång, svår vår och sommar med dödsfall och sjukdom/massa vabbande (lilltjejen låg inlagd i tre månader). De enda pengarna som inte gick åt var pensionspengarna, för de är låsta. 

    Det som finns hemma i hennes skåp är:
    1,5 falukorv
    1 kg kycklingklubbor
    5 fiskpinnar
    en slatt ris
    en slatt makaroner
    en slatt couscous
    4 lökar
    ett paket räkor med skal
    två paket frysta champinjoner
    en burk vita bönor i tomatsås
    ett halvt paket havregryn
    ett paket F-musli
    en glasstrut

    (PS. Klart  jag sticker åt henne en slant när pengarna är slut, men hon vill klara sig själv så långt hon kan)

    //

    Alla tips och förslag är välkomna!


    What is the point of being alive if you don't at least try to do something remarkable?
  • Svar på tråden Hjälp med matplanering
  • Grävling 75

    160 kr på 12 dagar blir ju omöjligt, men ett tips i alla fall då. Pasta i storpack kan man köpa för nästan inga pengar. Riv morötter, hacka lök och champinjoner. Fräs och häll i krosstomat och creme fraiche. Krydda och låt puttra. Billigt och gott!

    Köp ett par kassar mat till henne om du har möjlighet. Kan vara lättare att ta emot än pengar.

  • Aniiee
    Grävling 75 skrev 2014-08-29 22:33:10 följande:

    160 kr på 12 dagar blir ju omöjligt, men ett tips i alla fall då. Pasta i storpack kan man köpa för nästan inga pengar. Riv morötter, hacka lök och champinjoner. Fräs och häll i krosstomat och creme fraiche. Krydda och låt puttra. Billigt och gott!

    Köp ett par kassar mat till henne om du har möjlighet. Kan vara lättare att ta emot än pengar.


    Det sa jag också. 

    Bra tips! Nu blev jag nästan lite hungrig också Solig

    Jodå, jag ska, men hon måste nog stå där utan mat först. Hon tycker att "vi har ju mat", men jag påstår att den maten inte räcker i en halv månad.
    What is the point of being alive if you don't at least try to do something remarkable?
  • kattenlisa

    Bor systern i Gbg? Isåfall kan jag hjälpa till? Fast hon kanske inte vill ha hjälp av nån annan heller?

    Jag hade köpt billigt, även om det är onyttigt.

    Men pasta två påsar ca 15kr

    Köttbullar 1kg ca 30kr

    Skinka/kalkon (garants) ca15kr

    Knäckebröd ca20kr

    Mjölk ca10kr

    Nudlar typ 3för10kr

    En påse pommes 1kg ca20kr

    Ett paket ägg 12st ca20kr

    Pyttipanna 1kg ca30kr

    Något liknande hade jag nog köpt.. Dvs om de har toapapper och dylikt.

  • Aniiee
    kattenlisa skrev 2014-08-29 22:38:46 följande:

    Bor systern i Gbg? Isåfall kan jag hjälpa till? Fast hon kanske inte vill ha hjälp av nån annan heller?

    Jag hade köpt billigt, även om det är onyttigt.

    Men pasta två påsar ca 15kr

    Köttbullar 1kg ca 30kr

    Skinka/kalkon (garants) ca15kr

    Knäckebröd ca20kr

    Mjölk ca10kr

    Nudlar typ 3för10kr

    En påse pommes 1kg ca20kr

    Ett paket ägg 12st ca20kr

    Pyttipanna 1kg ca30kr

    Något liknande hade jag nog köpt.. Dvs om de har toapapper och dylikt.


    Hon varken bor i Göteborg eller vill ha hjälp, tyvärr. Envisa unge =P

    Bra tips. Billiga ägg du har hos dig Solig
    What is the point of being alive if you don't at least try to do something remarkable?
  • kattenlisa
    Aniiee skrev 2014-08-29 22:44:30 följande:
    Hon varken bor i Göteborg eller vill ha hjälp, tyvärr. Envisa unge =P

    Bra tips. Billiga ägg du har hos dig Solig
    What is the point of being alive if you don't at least try to do something remarkable?
    Tråkigt!

    Jasså? Haha. Handlar på willys :)
  • Aniiee
    kattenlisa skrev 2014-08-29 22:46:13 följande:
    Tråkigt!

    Jasså? Haha. Handlar på willys :)
    Jag förstår. Närmaste willy's här ligger 60 kr bort, tyvärr.
    What is the point of being alive if you don't at least try to do something remarkable?
  • Tirem

    Fråga i charkdisken efter spillbitar! Jag har gjort det i min ungdom och då tog de inte många kronor per kilo. Passar perfekt i pastasåser. Såg att de sålde färdigpackade spillbitar från Persson på Ica i Lerum för 3 kr/hg förra veckan . Bör vara ännu billigare om det köps över disk.

    Finns palla.se kvar? Där kunde man anmäla sig att plocka frukt gratis i din hemort om ägarna inte kunde ta hand om all deras frukt från träden.

  • Tirem
    kattenlisa skrev 2014-08-29 22:38:46 följande:

    Bor systern i Gbg? Isåfall kan jag hjälpa till? Fast hon kanske inte vill ha hjälp av nån annan heller?

    Jag hade köpt billigt, även om det är onyttigt.

    Men pasta två påsar ca 15kr

    Köttbullar 1kg ca 30kr

    Skinka/kalkon (garants) ca15kr

    Knäckebröd ca20kr

    Mjölk ca10kr

    Nudlar typ 3för10kr

    En påse pommes 1kg ca20kr

    Ett paket ägg 12st ca20kr

    Pyttipanna 1kg ca30kr

    Något liknande hade jag nog köpt.. Dvs om de har toapapper och dylikt.


    Måste bara poängtera att1 kilo pommes för 20 kr är svindyrt. Potatisen kostar mindre än10 kr kilot och potatisklyftor av riktig potatis är oftast bea mycket godare
  • humledummle

    jag vill höja en röst för linser nyttiga o man kan göra mycket olika rätter med linser som bas eller dryga ut maten med det

  • Aniiee
    Tirem skrev 2014-08-29 23:06:07 följande:

    Fråga i charkdisken efter spillbitar! Jag har gjort det i min ungdom och då tog de inte många kronor per kilo. Passar perfekt i pastasåser. Såg att de sålde färdigpackade spillbitar från Persson på Ica i Lerum för 3 kr/hg förra veckan . Bör vara ännu billigare om det köps över disk.

    Finns palla.se kvar? Där kunde man anmäla sig att plocka frukt gratis i din hemort om ägarna inte kunde ta hand om all deras frukt från träden.


    Finns ingen manuell charkdisk här omkring, vad jag vet. Måste helt klart undersökas. Bra tips!

    palla.se verkar inte finnas kvar. Obestämd
    What is the point of being alive if you don't at least try to do something remarkable?
Svar på tråden Hjälp med matplanering