• Anonym (Julia­)
    Äldre 29 Aug 23:21
    861 visningar
    7 svar
    7
    861

    Ska jag behöva ta mitt liv?

    Jag har ångest varje dag, har diagnosen social fobi också. 
    När kommer de bli bättre? jag har sökt all hjälp som finns, äter medicin, väntar på att den ska börja fungera, jag vet att medecin fungerar, hade en som fungerade, men gick upp i vikt av den, ännu mera ångest. 

    Allt min psykolog säger vet jag redan, vet varför jag känner såhär, vet vad jag ska tänka, vet vad jag borde göra... allt hon säger har jag redan läst om. 
    det känns så fake, hon sitter å babblar om det hon lärde sig på sin utbildning, det är som hon läser upp en text ur en psykologibok. JAG VEEET.

    Alla tror att terapi är de bästa, att ha någon att prata med, men nej, jag väntar bara på att medecinen ska verka... funkar inte denna ska jag be om benzo. Tror ni han skriver ut de då? Vad ska jag säga för att få benzo?
    Ändra mitt tankesätt, ja de säger psykologen hela tiden, jaja det är ju väldigt lätt. 

    Jag är rädd för döden, jag vill aldrig dö. Men samtidigt vill jag inte leva detta liv.
    Varför är de så orätttvist? varför föds vissa lyckliga och lyckas med allting?

    Vafan ska jag göra? jag är 19 år, redan deprimerad. redan död. redan misslyckad. 
    Ingen förstår mig... När jag väl kommer till en doktor/psykolog kan jag inte beskriva hur jag verkligen mår, det blir bara skit av de hela. Oseriöst. 

    Ska jag ta mitt liv?

  • Svar på tråden Ska jag behöva ta mitt liv?
  • Äldre 29 Aug 23:26
    #1

    Nej, du ska inte ta ditt liv.

    Jag har inga bra råd och jag vet inte vad som kommer att hjälpa dig. Men jag vet att det är värt att härda ut. Det kommer att gå upp och det kommer att gå ner. Du kommer inte alltid må såhär dåligt, men du kanske inte kommer bli för evigt lycklig heller även om du hittar rätt medicinering. Din psykolog har nog rätt i att det är tankesättet man måste ändra, men tills man når dit kan medicin hjälpa.

    Jag hoppas verkligen att du härdar ut, för det finns nåt att leva för!

  • Anonym (Julia­) Trådstartaren
    Äldre 29 Aug 23:35
    #2

    Okej, men hur får jag benzo? kan man bara be om de? eller tror doktorn då att jag e en knarkare och bara är ute efter de? vet ni någon bra medicin som man... försvinner på? flummar? glömmer verkligheten? 

  • Anonym (socia­l fobi)
    Äldre 29 Aug 23:43
    #3
    Anonym (Julia) skrev 2014-08-29 23:35:58 följande:

    Okej, men hur får jag benzo? kan man bara be om de? eller tror doktorn då att jag e en knarkare och bara är ute efter de? vet ni någon bra medicin som man... försvinner på? flummar? glömmer verkligheten? 


    Jaaa... Att du vill försvinna, flumma och glömma verkligheten bör du ju inte säga. Det känns inte heller som nån bra förutsättning för att börja äta benso. Läkaren kommer ju bara att skriva ut en begränsad mängd som hjälper mot tillfällig ångest och tar de slut för fort sitter man där med panik. Tror du att du kan sköta dig så säg till läkaren att du är desperat och har självmordstankar och fråga om det inte finns nån tillfällig medicin du kan ta.

    Självmord är ingen lösning! Be om ny terapeut om du inte tycker att det funkar nu. Det finns massor av mediciner att pröva. Kan du inte säga hur du mår så skriv ett brev! Framför allt, ge inte upp. Det går att må bättre.
  • Äldre 30 Aug 00:03
    #4

    Julia,

    Vad säger du om stödgrupper? Hitta folk som varit med om liknande; eller bara läsa om resp. lyssna på deras berättelser och hur de gjorde för att må bättre?

    Vet din familj om att du har suicidtankar?

  • Äldre 30 Aug 00:04
    #5
    ramsylina skrev 2014-08-29 23:26:35 följande:

    Nej, du ska inte ta ditt liv.

    Jag har inga bra råd och jag vet inte vad som kommer att hjälpa dig. Men jag vet att det är värt att härda ut. Det kommer att gå upp och det kommer att gå ner. Du kommer inte alltid må såhär dåligt, men du kanske inte kommer bli för evigt lycklig heller även om du hittar rätt medicinering. Din psykolog har nog rätt i att det är tankesättet man måste ändra, men tills man når dit kan medicin hjälpa.

    Jag hoppas verkligen att du härdar ut, för det finns nåt att leva för!


  • Äldre 30 Aug 01:45
    #6

    Du har ju inte en bra psykolog!!!!! Har du möjlighet att byta? Har du någon inriktning på behandlingen hos psykologen? Jag menar typ kbt eller emdr eller ngt?

    Jag har nytt psykolog flera gånger. Har haft en liknande som du beskriver din. Hjälpte mig inte ett skit. Sa bara självklara saker som jag redan visste. Jag studerade vid det tillfället till sjuksköterska så jag visste redan mycket om depression,ångest och allt sådant.... Men jag har hittat två bra! Så det finns bra psykologer!

  • Daniel­042
    Äldre 30 Aug 02:19
    #7

    TS benzo är bra tillfälligt men inte för att bota något. Det skjuter bara upp ångesten som sedan kommer tillbaka med starkare kraft när du slutar, du kan läsa om rekyleffekten så hittar du.
    Någonstans bottnar detta, försök finna vad orsaken är. Ångesten är verkan. Det kan vara svårt att hitta, ibland vet man inte riktigt..
    Och som svar på frågan om du ska ta ditt liv: nej. stor rungande nej.
    Varför?
    Självmord är en permanent lösning på ett tillfälligt problem.

Svar på tråden Ska jag behöva ta mitt liv?