• Äldre 30 Aug 01:49
    484 visningar
    3 svar
    3
    484

    Nolla SGI:n eller plocka utföräldrardagar pga miss.

    Det handlar om SGI från Försäkringskassan och avgångsvederlag som jag fått av min fd arbetsgivare Vederlaget är på fem månader och tog reda på att det är på exakt dagen då avgångsvederlaget tar slut som jag anmäler mig till amv. I min goda tro så var det självklart att även det gällde lika med F-kassan. Men verkar då inte så. Har ännu inte fått tag i dem men det jag läser får jag rysningar av.
    Det är en tremånadersregel som kassan har att även om jag har vederlag då så ska man anmäla sig till amv. Annars blir jag nollad! Börjar att mala i skallen hur jag kan gå runt detta. Alternativ 1 är att plocka ut föräldradagar för dotter som jag tänkt spara och ta lite då och då. Rör sig om över 30 dagar. Frågan är om jag kan ta ut det minsta per dag? Då räcker ju dagarna längre.
    Känns inget vidare att plocka ut dagarna. Frågan är om jag vinner på att nolla min SGI och hoppas på jobb snarast eller föräldradagarna?
    Alternativ 2 är att jag var till läkaren för ett tag sedan och kanske han kan skriva ut intyg retroaktivt?

  • Svar på tråden Nolla SGI:n eller plocka utföräldrardagar pga miss.
  • Äldre 30 Aug 08:24
    #1

    Var i processen är du? Har de 5 månaderna gått?

  • Äldre 30 Aug 09:10
    #2

    Nej inte ännu. Det har nu gått lite över 4 månader och har anmält mig nu när jag fick reda på allt det här till amv. Sprang bokstavligen dit!

  • Äldre 30 Aug 10:13
    #3

    Vad jag vet måste fp-dagar tas ut 5 dagsr per vecka för att SGI ska behållas, om du inte har ett jobb. Jag tror att du egentligen inte kan begära dem i efterhand men det kanske kan gå om du har skäl som FK godtar.
    Jag tror också FK kan vara benhårda på att du skulle skriva in dig hos AF senast en viss tid.
    Om du skulle tappa SGI nu, när får du ett jobb igen som ger dig SGI? Fp på lägstanivå kan du alltid få oavsett SGI ( om det har nån betydelse)

Svar på tråden Nolla SGI:n eller plocka utföräldrardagar pga miss.