• Anonym (Undrar)

    Underhåll

    Just blivit sambo och han har 3 barn.
    Iom flytten så kan vi inte ha barnen varannan vecka så han ska betala underhåll och det är klart m fk och han har börjat betala.
    Men... Ja, nej, inte rätt å snoka men va nyfiken på vad det stod i papprena om det och blev vääldigt förvånad!

    Han verkar bara betala underhåll för de 2 yngsta barnen... Den största är 12 så han är ju inte "för gammal".
    Undrar varför...och jag kan ju inte fråga...
    När vi pratat om det i övrigt så har summan blivit för 3 barn...
    Den äldsta blev till vid deras första träff och jag har ibland undrat om han verkligen är pappan då de är väldigt olika, både till sätt och utseende.
    Kanske det är så ändå? Och det är därför han inte betalar underhåll för den största?
    El kan det finnas andra orsaker?

  • Svar på tråden Underhåll
  • Anonym (snok)

    Kolla hans uppgifter hos skatteverket. Där får du info om hur många barn han har osv. 

    Kan även vara så att han betalar mamman direkt för den äldsta som kostar mer och som man kan få högre underhåll till än via Fk.

  • Anonym (hmm..)

    Han betalar för tre barn men verkar bara betala för två..??

    Vad är det du egentligen undrar över? Antalet barn? För i så fall kan du bara ringa till skattemyndigheten och fråga. Där kan de dock inte svara på om det äldsta barnet är en oäkting eller inte. Eller så kan ju börja slipa på din kommunikationsförmåga så att du kan gå direkt till själva problemets kärna.

    Ps. Men så inga frön av osäkerhet hos din sambo angående äldsta sonen och faderskap. Var gärna väldigt finkänslig.

  • Anonym (snok)
    Anonym (hmm..) skrev 2014-08-30 08:28:25 följande:

    Han betalar för tre barn men verkar bara betala för två..??

    Vad är det du egentligen undrar över? Antalet barn? För i så fall kan du bara ringa till skattemyndigheten och fråga. Där kan de dock inte svara på om det äldsta barnet är en oäkting eller inte. Eller så kan ju börja slipa på din kommunikationsförmåga så att du kan gå direkt till själva problemets kärna.

    Ps. Men så inga frön av osäkerhet hos din sambo angående äldsta sonen och faderskap. Var gärna väldigt finkänslig.


    Skatteverket kan informera om han är skriven som fader till barnet. Om barnet sen är en oäkting eller inte vet nog bara morsan.
  • Anonym (Lotta)

    Min väns ex hade ett barn när de flyttade ihop. Han har tagit det barnet till sig som sitt eget då barnet inte har haft någon kontakt med biologiska pappan. Han fick sedan två egna barn tillsammans med exet. Idag bor alla tre barn växelvis hos min vän och hans nya fru trots att han alltså inte är biologisk pappa till det äldsta. Men han är ju känslomässigt barnets pappa. Kanske är det något liknande i ditt fall?

  • Brumma

    Står det uttryckligen att han betalar för två barn eller är det summan som inte stämmer?

    Är det summan så kan det ju bero på att han inte anses kunna betala fullt underhåll för tre barn och att de därför sänkt summan.

  • Anonym (Undrar)

    Det står bara de två yngsta barnens namn, den äldsta står inte med...

    Att han är pappa känslomässigt tvivlar jag inte på...

    Undrade bara vad det kan finnas för orsaker till att han inte står med...

    Han betalar inte mamman direkt. Han ville det men hon vägrar den lösning. Allt ska gå via fk.

  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-09-01 17:45:20 följande:

    Det va som jag misstänkte...


    Vadå?

    Har ni pratat med varandra eller kontaktade du Skatteverket och kollade vilka han var pappa till?
  • Anonym (Undrar)

    Mamman beslutade sig för att berätta för den största hur det låg till.

    Helt sjukt...12 år, pang... Inte din pappa...

    Hon gör det ju för att ställa till ännu mer...så nu får alla veta...släkten... :/

Svar på tråden Underhåll