• Styrkeprov

    Tidigare än ett år på förskola

    Hej,

    Min dotter har fått förtur på förskolan beviljad och vi har fått 29/9 som inskolningsdatum. Då är hon 11 månader juridiskt men eftersom hon kom 10 veckor för tidigt är hon egentligen bara 9 månader.

    Nu undrar jag om det är någon som skolat in en så liten och vilka erfarenheter du har av tidigare inskolning.

  • Svar på tråden Tidigare än ett år på förskola
  • Tramptass

    Nej jag har aldrig varit med om att skola in någon så liten och trodde inte ens att man kunde få plats beviljad innan 1-årsdagen.

    Jag undrar vilka fördelar ni ser med att er dotter börjar förskolan när hon är som en niomånaders rent utvecklingsmässigt? Hur kommer det att gynna henne? Vet ni hur det ser ut på förskolan med barnantal och personaltäthet?

  • Liten ekorre

    Jag håller med de andra om att det inte är optimalt, men om nu nu inte har något val... Inskolningen kan möjligtvis gå lite lättare för att hon är så liten, risken är att hon anknyter mer till pedagogerna än med er (beror lite på tider). Sen brukar det vara svårt för de små att hänga med, barngruppernas storlek är ju inte anpassade efter så små.

    Det pedagogiska innehållet, rummen och leksakerna är anpassade för äldre barn. Eftersom ni nu fått lov att hon ska få börja tidigare hoppas jag att ni får en resurs till henne då honom kommer att behöva mer hjälp än de äldre. Det skulle ju inte vara rätt om en av de ordinare ägnade majoriteten av sin tid till bara ett barn på bekostnad av de övriga

  • villaste

    Vi har 6 månader i Borås som gräns på förskola.

    Har skolat in barn under ett år, och ja det är krävande och man måste vara med dem på ett annat sätt. Men vi får inte extra resurs eller färre barn för det

  • Drottningen70

    Så fruktansvärt. Dessutom vid den extremt känsliga separationsfasen. Antar att det är verkligt extra ordinära omständigheter som föranleder nåt sådant. Som aggressivt framskriden cancer hos båda föräldrarna typ..

Svar på tråden Tidigare än ett år på förskola