• MamaMia80

    Är fristående fritids oxå skyldiga öppna 6.30 (istället för 7.00) om jag har behov av det?

    För vi har väldigt stort behov av de!
    Nån som vet?!
    Alla säger de är skyldiga till de, även stadsdelsförvaltningen.
    Men rektorn har sagt 2 ggr nu att de inte är aktuellt, hör av sig om de ändras.
    Hon vägrar...
    Jag måste säga upp mig pga av detta snart eftersom jag inte får börja senare på jobbet men jag får inge hjälp!

    Såhär står de på stadsdelsförvaltningens hemsida:

    Vilka öppettider har fritidshemsverksamheten?


    Öppettiderna kan variera och beror på de behov som finns. Däremot måste alla fritidshem hålla öppet under det som kallas för ramtid, om du som förälder har behov av det. Ramtiden är den maximala öppettiden och är helgfria vardagar mellan klockan 06:30 och 18.30.

    Nån som har erfarenhet av detta?
    Bor i stockholms kommun.

    Tacksam för svar!!! =)

    Obs! Pappan kan inte lämna då han börjar kl 5 redan.

  • Svar på tråden Är fristående fritids oxå skyldiga öppna 6.30 (istället för 7.00) om jag har behov av det?
  • nuharjagbytt

    Jag är inte insatt men undrar vad du menar med fristående? Om du betalar via kommunen borde vanliga regler gälla kan man tycka.

    Sånt här löses ju oftast genom att en förskole avdelning kan ta emot men antar att det inte funkar?

  • Anonym (Nja)

    Friskolor är ju just friskolor och drivs som företag, där de kanske inte är så villiga att lägga om alla scheman och allt för 1 kund.
    Det finns ju regler som de ska följa men om de måste följa de regler om öppetttider som kommunen bestämt ska gälla för deras verksamhet är jag tveksam till.
    Det finns ju en friskoleförening som kanske kan svara på din fråga.

  • Anonym

    De är just de att alla säger att de har skyldighet att öppna tidigare, även stadsdelsförvaltningen som sagt att de gäller även dem som friskola... men vem har rätt då när jag får olika svar...
    Blr galen...

  • Anonym (O)

    Men placera barnet på en icke friskola dårå så är problemet löst tycker man. Varför krångla till det så, detta måste ju vara nåt du visste långt innan du tog dit barnet.

    Så du envisas då hellre med att inte byta skola och förlora jobbet/byta jobb bara för detta? Låter ju inte direkt anvarsfullt.

  • Anonym
    Anonym (O) skrev 2014-08-30 17:12:57 följande:

    Men placera barnet på en icke friskola dårå så är problemet löst tycker man. Varför krångla till det så, detta måste ju vara nåt du visste långt innan du tog dit barnet.

    Så du envisas då hellre med att inte byta skola och förlora jobbet/byta jobb bara för detta? Låter ju inte direkt anvarsfullt.


    Ansvarsfullt?! Om du va i min sits är de inte så enkelt att bara byta skola när han just börjat!
    När skolan är skyldig att öppna tidigare, då är de inte mitt fel... Han kom inte in på "vanlig" skola, ska ja flytta han långt bort då eller...
    Svara bara om du vet svaret på frågan tack, inga tidsfördrivare tack :)
  • MamaMia80
    carrolinea skrev 2014-08-30 17:40:45 följande:

    Ja det måste dem, men säger oftast nej för att spara pengar


    Tack, det säger alla men rektorn står på sig stenhårt o säger att de inte är aktuellt...

    Men jag ger mig inte... =) Tänker kämpa.
    T.o.m stadsdelsförvaltningen sa att om de vägrar måste jag anmäla dem...
    Blir bara lite förvirrad när rektorn borde veta om hon inte gör som de är skyldiga kan de bli anmälda.. konstigt...
  • MamaMia80

    Rektorn gjorde en tvärvändning och idag öppna de 6.30.
    Hur svårt kan de va... Fan va jag kämpat ör min rätt =)

Svar på tråden Är fristående fritids oxå skyldiga öppna 6.30 (istället för 7.00) om jag har behov av det?