• Äldre 30 Aug 11:31
    409 visningar
    13 svar
    13
    409

    Bostadsbristen

    Jag bryr mig inte om bostadsbristen i Stockholm. Jag gjorde det under ett år 2012, men inte längre. Varför bryr jag mig inte längre? Jo, för att jag har köpt en lägenhet. Jag låtsas som att jag bryr mig men det gör jag inte. För det påverkar mig inte längre.

    Varför berättar jag detta? Jo, för att jag vill prata om ett mer generellt problem. Ett demokratiproblem i vårt samhälle. Vårt problem härstammar inte från ondska eller illvilja. Vi har ett demokratiproblem på grund av hur vi strukturerar vår demokrati.

    När jag sov på soffor och golv, då var bostadsbristen mitt politiska fokus. Det var diskussionen som jag tvingade mina vänner att uthärda. Idéer, frustration, uppgivenhet och hopp.

    Nu bryr jag mig inte längre. Jag är rädd att jag inte är ensam. En överväldigande majoritet bryr sig inte. Tyvärr är det exakt fel grupp av människor som inte bryr sig. De människor som kan lösa problemet uthärdar det inte själva, medan maktlösheten är total hos de som sover på soffor.

    Tänk om riksdagsledamöterna efter årets val mötte samma problem som oss. Om de fick ställa sig i Stockholms absurda bostadskö. Om de fick 22.000 kronor i månadslön. Om deras jobbtrygghet liknade vår. Då hade de löst problemen.

    Jag bryr mig inte om bostadsbristen i Stockholm. Inte på samma sätt som de som sover på soffor.

    Yrkespolitiker löser inte våra problem; de pratar om dem.

    Allas problem förtjänar fokuserade och drivna problemlösare.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Bostadsbristen
  • Gert
    Äldre 30 Aug 11:48
    #1

    Regeringen Reinfeldt har inte gjort ett skit på 8 år för att lösa bostadsbristen. De har bara förvärrat problemet!

  • enånit­titre
    Äldre 30 Aug 11:50
    #2

    Ett problem med bostadsbristen är den inbyggda trögheten i de byråkratiska kvarnarna. Byggnationen styrs av Plan- och bygglagen och de beslut som fattas skall/måste kunna överklagas om de går någon enskilda part emot. En person
    kan överklaga och fördröja en detaljplan med x-antal nya bostäder ett stort antal år. Förlorar den överklagande personen i högsta instans är det inte ovanligt att samma person överklagar samtliga bygglov inom planen också.

    Regeringen har gjort några tafatta försök att lösa bostadsbristen, nu senast genom s.k "Attefallshus" där privatpersoner skall ges möjlighet att bygga 25 kvm så deras ungdomar åtminstone kan flytta ifrån bostadshuset.

    Vi kommer att få leva med en hög bostadsbrist under en lång tid framöver. Det är för lite pengar i att bygga lägenheter och staten har inte längre möjlighet att subventionera byggnationen som de gjorde under 70 till 80-talet.

    Ja, bostadsbristen är en svår nöt att knäcka. Jag är glad att jag slipper försöka lösa frågan

  • SatanL­endMeA­Dollar
    Äldre 30 Aug 11:54
    #3

    Det finns ingen bostadsbrist, det finns bara folk som är dåliga på att planera.

  • Äldre 30 Aug 12:42
    #4
    SatanLendMeADollar skrev 2014-08-30 11:54:57 följande:

    Det finns ingen bostadsbrist, det finns bara folk som är dåliga på att planera.


    Så jag ska behöva planera en sådär 8-10 år frammåt? För det är så lång tid det tar att få en lägenhet genom den kommunala bostadskön. Jag har själv endast 5 år där, och har endast fått komma på visning i Bro och Södertälje, och slutligen gick de lägenheterna till personer med 8 år i kön.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • SatanL­endMeA­Dollar
    Äldre 30 Aug 12:43
    #5
    CinnamonGirl skrev 2014-08-30 12:42:00 följande:
    Så jag ska behöva planera en sådär 8-10 år frammåt? För det är så lång tid det tar att få en lägenhet genom den kommunala bostadskön. Jag har själv endast 5 år där, och har endast fått komma på visning i Bro och Södertälje, och slutligen gick de lägenheterna till personer med 8 år i kön.
    Jag vet massor med folk som fått lägenhet på 1-2 år i stockholm.
  • Äldre 30 Aug 12:44
    #6
    Gert skrev 2014-08-30 11:48:19 följande:

    Regeringen Reinfeldt har inte gjort ett skit på 8 år för att lösa bostadsbristen. De har bara förvärrat problemet!


    De löser det inte för att de själv aldrig har suttit i den sitsen. Tyvärr gäller det inte bara Reinfelt & co, de flesta politiker har fått gräddfil till bostäder när de väl blivit invalda i riksdagen. De är tyvärr en skyddad verkstad.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Äldre 30 Aug 12:46
    #7
    SatanLendMeADollar skrev 2014-08-30 12:43:46 följande:
    Jag vet massor med folk som fått lägenhet på 1-2 år i stockholm.
    Större lägenheter med en hyra på en sådär 10.000-15.000 kr i månaden då? Flört
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • SatanL­endMeA­Dollar
    Äldre 30 Aug 12:47
    #8
    CinnamonGirl skrev 2014-08-30 12:46:00 följande:
    Större lägenheter med en hyra på en sådär 10.000-15.000 kr i månaden då? Flört
    Nej.
  • Äldre 30 Aug 12:56
    #9
    SatanLendMeADollar skrev 2014-08-30 12:47:14 följande:
    Nej.
    Nähä.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Äldre 30 Aug 13:37
    #10

    Jag kan tänka i andra banor ibland. Skit i att bygga bostäder i Stockholm ett tag. Serviceinstitutioner och infrastruktur hänger ändå inte med som det ser ut nu. Kollektivtrafiken hänger inte med, fullbelagt på sjukhusen, enorma köer i vården, brist på förskolor, och så vidare. Bättre föra en politik som satsar på att människor vill bo någon annanstans än Stockholm. Åtminstone ett tag så att det övriga hinner ikapp. 


    Behold, i come as a thief.
  • Äldre 30 Aug 18:07
    #11
    Johan75 skrev 2014-08-30 13:37:23 följande:

    Jag kan tänka i andra banor ibland. Skit i att bygga bostäder i Stockholm ett tag. Serviceinstitutioner och infrastruktur hänger ändå inte med som det ser ut nu. Kollektivtrafiken hänger inte med, fullbelagt på sjukhusen, enorma köer i vården, brist på förskolor, och så vidare. Bättre föra en politik som satsar på att människor vill bo någon annanstans än Stockholm. Åtminstone ett tag så att det övriga hinner ikapp. 


    Personligen så hade jag gått arbetslös ett tag (2 år), hittade absolut inga jobb på den lilla ort där jag bodde, men fick tag i jobb i Stockholm. Pendlade i ett halvår innan jag fick ett andrahandskontrakt. Jag skulle väl kunna tänka mig att flytta tillbaka till mina hemtrakter, där kan jag få ett hyreskontrakt av det kommunala bostadsbolaget på stört. Jag har även råd att köpa mig en lägenhet, eller till och med en mindre villa, på min lilla lön (har 22000 i månaden FÖRE skatt). Men jag vill ju ha ett jobb också, och det har jag inte där. Så då måste staten se till att det finns fler jobb även på landsorten.

    Varför inte ta efter Holland? Holländarna får pengar av staten för att flytta till Sverige (kanske till andra länder också, jag är inte så insatt), eftersom Holland är så överbefolkat. Jag var till Dalarna på semester i somras och där drevs var och varannan camping och stugby av Holländare, som tagit över driften.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Äldre 30 Aug 18:19
    #12

    Att använda personliga anekdoter som bevis i en tråd på ett forum är kanske lite onödigt. För jag tvivlar på att man vill gå ut med namn och personnummer på dessa människor för att andra ska kunna verifiera uppgifterna?

    Fakta är det finns betydligt fler människor som söker bostad än vad det finns lediga bostäder. Det löser man inte genom att planera. Skulle det gå att lösa genom planering så betyder det att det finns massor av lediga lägenhet i Stockholm och det finns det inte.
    Även om alla börja planera 10 år framåt och stå i bostadsköer så hade inte det ändrat något, det hade enbart gjort att det krävts längre kötid.

  • enånit­titre
    Äldre 30 Aug 18:22
    #13
    CinnamonGirl skrev 2014-08-30 18:07:20 följande:
    Personligen så hade jag gått arbetslös ett tag (2 år), hittade absolut inga jobb på den lilla ort där jag bodde, men fick tag i jobb i Stockholm. Pendlade i ett halvår innan jag fick ett andrahandskontrakt. Jag skulle väl kunna tänka mig att flytta tillbaka till mina hemtrakter, där kan jag få ett hyreskontrakt av det kommunala bostadsbolaget på stört. Jag har även råd att köpa mig en lägenhet, eller till och med en mindre villa, på min lilla lön (har 22000 i månaden FÖRE skatt). Men jag vill ju ha ett jobb också, och det har jag inte där. Så då måste staten se till att det finns fler jobb även på landsorten.

    Varför inte ta efter Holland? Holländarna får pengar av staten för att flytta till Sverige (kanske till andra länder också, jag är inte så insatt), eftersom Holland är så överbefolkat. Jag var till Dalarna på semester i somras och där drevs var och varannan camping och stugby av Holländare, som tagit över driften.
    Tror knappast att holländarna får pengar av holländska staten för att det är överbefolkat. I den mån de får de skulle jag tro att det är flyttbidrag pga arbete. Sen att de flyttar upp till Värmland och Dalarna tror jag mer är ett uttryck för att de tycker om naturen där.
Svar på tråden Bostadsbristen