• Konservativ

    Is på skador

    Jag undrar lite om det ivriga isandet på barnens olyckor gör dem mer oförsiktiga? Vad anser ni?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-30 16:27
    Dåligt formulerat av mig. Man kyler ner barnens skador med is eller något annat för att smärtan ska bli mindre.

  • Svar på tråden Is på skador
  • Mercurialis

    Ivriga isandet? Vad menar du?


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Natulcien

    Du menar att du tror att barn blir oförsiktiga om deras föräldrar försöker lindra deras smärta när de slår sig?

    Svar: Nej, knappast.

    Och vad skulle lösningen vara om det nu skulle vara så? Att sitta och titta på när ens barn vrider sig i smärtor?

  • Konservativ
    Natulcien skrev 2014-08-30 18:40:54 följande:

    Du menar att du tror att barn blir oförsiktiga om deras föräldrar försöker lindra deras smärta när de slår sig?

    Svar: Nej, knappast.

    Och vad skulle lösningen vara om det nu skulle vara så? Att sitta och titta på när ens barn vrider sig i smärtor?


    Jag vet inte vad jag ska tro. Å ena sidan har jag sett ett antal barn som verkar vara helt aningslösa även i nioårsåldern. Å andra sidan vill jag ju inte att barn ska utstå svåra smärtor. Men förmodligen har smärtan någon funktion, och svullnader också?
  • Flickan och kråkan
    Konservativ skrev 2014-08-30 19:00:39 följande:

    Jag vet inte vad jag ska tro. Å ena sidan har jag sett ett antal barn som verkar vara helt aningslösa även i nioårsåldern. Å andra sidan vill jag ju inte att barn ska utstå svåra smärtor. Men förmodligen har smärtan någon funktion, och svullnader också?


    Men om du själv skadar dig eller har kraftig smärta; väljer du då att lida i något slags missriktat pedagogiskt syfte eller ser du till att minska efterverkningarna på ett enkelt sätt? Däremot är det ju bra om man vet när och hur man ska kyla ner en skada annars riskerar man tvärtom att förvärra det hela.
  • Flickan och kråkan

    Tillägg. Svullnad har ingen funktion. Den uppstår av blödningar vid skada och försvårar läkningen. Trycket som uppstår orsakar smärta. Att kyla ner med is är generellt ineffektivt. Kan vara smärtlindrande men hindrar blödning dåligt. Tryck är det man ska använda sig av. Sedan röra den skadade foten eller vad det nu är mycket efter det akuta läget.

Svar på tråden Is på skador