• Äldre 30 Aug 17:31
    2489 visningar
    9 svar
    9
    2489

    Är detta fuktskada?

    Vi flyttade in för två månader sen, och eftersom lägenheten var gammal så fick vi gratis material till att måls om och tapetsera. Vi håller nu på att ta bort tapeterna i köket, då det var 5(!) lager och jätteslarvigt tapetserat, vågade inte måla på ifall dom hade lossnat eller något! Och så luktade dom illa.... Sen vid ena fönstret hade halva tapeten släppt av, vad vi antar, fukt... Nu när jag skalade bort tapeterna vid detta område, så hade färgen under fönstret lyft sig från väggen och bubblat sig, när jag då drog av en bit tapet följde öven en bit färg bort! Och nu har jag panik... Hur ska jag fixa det?! För dom kommer ju såklart säga att det är vårat fel... Men det är ju även missfärgat under denna färgen och hyresvärden var med när vi flyttade in och han sa själv att tapeten släppt pga fukt? Så detta fanns ju när vi flyttade in... Jag vet inte om det är mögel eller en fuktskada?

    Hjälp?! Ska jag tala med husvärlden eller vad ska jag göra :( vi är medlemmar i hyresgästsföreningen..

    Bild:

  • Svar på tråden Är detta fuktskada?
  • lillap­onnyn
    Äldre 30 Aug 17:43
    #1

    ser ut som en fuktskada,

    kontakta hyresrättföreningen

    Hyresvärden ska ju alltid domentera varje gång dem tasperar om så detta verkar vara mysko?
    eller har jag fel?

  • Äldre 30 Aug 17:44
    #2

    Liknar fukt, ja.

    Dock ofarligt, jag gissar på tidigare läckande element. Eventuellt vatten från blomvattning. 
    Går troligtvis att ta bort med sandpapper.

  • lillap­onnyn
    Äldre 30 Aug 17:47
    #3

    ja tror också att det inte är farligt då det inte är helt svart liksom

  • Äldre 30 Aug 17:51
    #4
    lillaponnyn skrev 2014-08-30 17:43:30 följande:

    ser ut som en fuktskada,

    kontakta hyresrättföreningen

    Hyresvärden ska ju alltid domentera varje gång dem tasperar om så detta verkar vara mysko?

    eller har jag fel?


    Ja, alltså husvärlden gör en beställning på colorama så får vi gå dit och välja vilken färg vi vill ha, och så har dom ett urval av tapeter man får välja mellan. Så sa han att vi kunde få allt material osv men om vi gjorde jobbet själva.
    Haskel skrev 2014-08-30 17:44:52 följande:

    Liknar fukt, ja.

    Dock ofarligt, jag gissar på tidigare läckande element. Eventuellt vatten från blomvattning. 

    Går troligtvis att ta bort med sandpapper.


    Men jag kan ju inte ta bort all färg från under elementet :( det känns lite väl för mig att göra då dealen ändå var att vi skulle måla om väggarna eftersom tapeterna var i sånt dåligt skick inte något annat... För det är ju som ett hål i färgen där nu! Och går att dra loss mycket mer...
  • Äldre 30 Aug 17:58
    #5
    outsider skrev 2014-08-30 17:51:19 följande:
    Men jag kan ju inte ta bort all färg från under elementet :( det känns lite väl för mig att göra då dealen ändå var att vi skulle måla om väggarna eftersom tapeterna var i sånt dåligt skick inte något annat... För det är ju som ett hål i färgen där nu! Och går att dra loss mycket mer...
    All färg som sitter löst, måste ju bort.  Helst översta lagret av det skadade materialet. Men du bör låta hyresvärden titta på det först. Då kan ni även komma överens om vem som ska göra vad.
  • Äldre 30 Aug 18:02
    #6
    Haskel skrev 2014-08-30 17:58:05 följande:

    All färg som sitter löst, måste ju bort.  Helst översta lagret av det skadade materialet. Men du bör låta hyresvärden titta på det först. Då kan ni även komma överens om vem som ska göra vad.


    Men är mest rädd att bli skadeståndsskylldig eller något liknande? Har dom rätt att kräva mig på pengar eftersom att rent praktiskt är det ju mitt fel att färgen drogs bort :(
  • Äldre 30 Aug 22:03
    #7
    outsider skrev 2014-08-30 18:02:19 följande:
    Men är mest rädd att bli skadeståndsskylldig eller något liknande? Har dom rätt att kräva mig på pengar eftersom att rent praktiskt är det ju mitt fel att färgen drogs bort :(
    Tyvärr finns det hyresvärdar som försöker med sådant. Men rättsligt kan du inte bli skadeståndsskyldig. Hyresvärden ska enbart vara glad att du uppmärksammat felet. Säger han att du ska ersätta "skadan", så säg bara att du tar det med hyresgästföreningen istället.

    Kanske säger hyresvärden att du bara ska måla över det igen. Be då bara om ett skriftligt godkännande att göra det. Då kan ingen hävda att du gjort fel senare.
  • studen­tska
    Äldre 6 Sep 21:41
    #8

    Det var ju ett smidigt sätt för hyresvärden att komma undan sin underhållsskyldiget, att låta hyresgästen tapetsera och måla själv mot gratis material. Jag har aldrig när jag bott i hyreslägenhet behövt tapetsera eller måla själv, det skickar seriösa hyresvärdar en firma att göra när det är dags för detta.

  • Äldre 7 Sep 20:35
    #9

    Han bedömde att det inte var något fel på tapeterna, även om tapeterna inte bytts ut på 10 år typ och är jätteslarvigt uppsatta... Samt att golven inte bytts sen huset byggdes. Dom ska byta ut kök och badrum och stambyte nu om några månader men mot hyreshöjning på 1,500kr. Dock inte tapeter och golv i övriga rum


    studentska skrev 2014-09-06 21:41:56 följande:

    Det var ju ett smidigt sätt för hyresvärden att komma undan sin underhållsskyldiget, att låta hyresgästen tapetsera och måla själv mot gratis material. Jag har aldrig när jag bott i hyreslägenhet behövt tapetsera eller måla själv, det skickar seriösa hyresvärdar en firma att göra när det är dags för detta.


Svar på tråden Är detta fuktskada?