• Anonym (?)

    Läsa distans/Socialbidrag

    Kan man studera samtidigt som man får socialbidrag?
    Handlar om en yrkesutbildning som kan förbättra mina chanser till jobb.
    Får inte ta csn,
    någon som vet reglerna kring detta?

  • Svar på tråden Läsa distans/Socialbidrag
  • Anonym (Qwert)
    Anonym (?) skrev 2014-08-30 18:50:26 följande:

    Kan man studera samtidigt som man får socialbidrag?
    Handlar om en yrkesutbildning som kan förbättra mina chanser till jobb.
    Får inte ta csn,
    någon som vet reglerna kring detta?


    Nej, du ska stå till arbetsmarknadens förfogande. Undantag kan göras men det är inte vanligt.
  • Anonym (Soc.)

    Nej det får man inte rent generellt. Men å andra sidan finns det heller inget sätt för oss att få veta, om du inte har ansökt om csn. Kör...

  • Anonym (Qwe)
    Anonym (Soc.) skrev 2014-08-30 20:12:44 följande:

    Nej det får man inte rent generellt. Men å andra sidan finns det heller inget sätt för oss att få veta, om du inte har ansökt om csn. Kör...


    Så du uppmanar till bidragsfusk?
  • Anonym (Qwert)
    Anonym (Soc.) skrev 2014-08-30 20:12:44 följande:

    Nej det får man inte rent generellt. Men å andra sidan finns det heller inget sätt för oss att få veta, om du inte har ansökt om csn. Kör...


    Så du uppmanar till bidragsfusk?
  • Sweet Sofia

    Socialen gör individuella bedömningar så om du är ärlig och det är en chans för dig att bli självförsörjande så kan de godkänna det.

  • snorkråka

    Fördelen med distans är ju också att du faktiskt KAN stå till arbetsmarknadens förfogande eftersom du själv väljer när på dygnet du ska läsa.

  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Qwe) skrev 2014-08-30 20:52:30 följande:

    Så du uppmanar till bidragsfusk?


    Ja faktiskt. Om man kan göra nåt vettigare med sin tid än att lämna in meningslösa jobbsökarlistor och därmed sluta leva på försörjningsstöd tidigare, så shoot för fasen..
  • jenny99

    Du kan kolla med soc rent generellt hur dom ställer sig till detta.Det skulle inte förvåna mig om dom säger nej,vilket i sin tur är väldigt märkligt eftersom man lättare blir självförsörjande efter/under studier.Om inte annat måste dom kanske inte veta allt.När man har socialbidrag kan det vara tufft att ta sig ur dig,kämpa på.

  • Anonym (Hepp)

    Om man studerar ska man ansöka om CSN, inte socialbidrag. Om man har använt upp alla sina CSN-år kanske man kan få soc om det är en bra väg ur bidragsberoende, annars inte. TS, du kan ju höra med soc men jag är 100% säker på att de kommer att hänvisa dig till CSN!

  • Sweet Sofia
    Anonym (Hepp) skrev 2014-08-31 12:49:21 följande:

    Om man studerar ska man ansöka om CSN, inte socialbidrag. Om man har använt upp alla sina CSN-år kanske man kan få soc om det är en bra väg ur bidragsberoende, annars inte. TS, du kan ju höra med soc men jag är 100% säker på att de kommer att hänvisa dig till CSN!


    Om ts inte får ta CSN så har h*n antingen inget CSN kvar eller så är inte utbildningen CSN berättigad
  • Anonym (Hepp)
    Sweet Sofia skrev 2014-08-31 12:54:50 följande:

    Om ts inte får ta CSN så har h*n antingen inget CSN kvar eller så är inte utbildningen CSN berättigad


    Missade det.
Svar på tråden Läsa distans/Socialbidrag