• Äldre 30 Aug 19:29
    995 visningar
    18 svar
    18
    995

    Hur lösa sömnen för orolig 4 åring?

    Vi har en osäker och försiktig storebror som alltid krånglat med sömnen men särskilt efter att lillasyster kom för drygt ett år sedan.
    Oftast somnar han med pappa i sin säng men vaknar nästan alltid vid 12 tiden och det slutar oftast med att en av oss måste sova inne hos honom om vi inte vill ha honom i dubbelsängen. Barnet sover i en våningssäng som är 90 cm bred. Inte direkt superbekvämt för den vuxna kan man väl säga.... Nu funderar jag på att byta sängen till en med 120cm botten för att i alla fall lösa en del av problemet men pappan vill hellre att vi ska lösa sömnfrågan på annat sätt. Hur hade ni gjort?
    Tycker det känns som om han pga sin osäkerhet och försiktighet behöver oss och vill inte neka honom tryggheten, samtidigt så börjar han bli stor och går att resonera med. Vore ju skönt att ha honom på sitt rum och bara vi vuxna i dubbelsängen! Lillasyster sover i spjälsäng inne hos oss...
    Råd och åsikter?

  • Svar på tråden Hur lösa sömnen för orolig 4 åring?
  • Äldre 30 Aug 19:36
    #1

    Alltså jag blir nästan arg av sånt här! Din lilla son ska tvingas att sova själv för att ni vuxna ska vara ifred. Hur befängt låter inte det?  din son visar tydligt att han behöver er på nätterna och ska ändå förnekas det.
    enklaste sättet att lösa det på är att ställa in en säng till honom hos er!

    Min son är 3,5 och han vill absolut inte sova själv, har aldrig velat/kunnat. Vi har valt att ge honom tryggheten han behöver genom att ha en stor familjesäng dvs 3st 90 sängar som siter ihop, och en spjälsäng med ena sidan borta kloss intill.

    Människan är det enda däggdjur som inte sover med sina ungar - och vi ska vara det smartaste sorten...

  • Äldre 30 Aug 19:39
    #2

    Lägg en madrass i ert rum som han kan sova på?


    Avskyr CIO-metoder
  • Äldre 30 Aug 19:53
    #3

    Antingen skaffar du den där 120-madrassen som du nämner, så att någon av er kan sova bekvämt med honom, eller så kan ni sätta in en madrass/90-säng sida vid sida av er egen säng som han kan lägga sig i på natten.

    Ett barn som behöver närhet ka få det - det är min bestämda uppfattning.

  • Äldre 30 Aug 19:59
    #4
    phillipha skrev 2014-08-30 19:36:08 följande:

    Alltså jag blir nästan arg av sånt här! Din lilla son ska tvingas att sova själv för att ni vuxna ska vara ifred. Hur befängt låter inte det?  din son visar tydligt att han behöver er på nätterna och ska ändå förnekas det.

    enklaste sättet att lösa det på är att ställa in en säng till honom hos er!

    Min son är 3,5 och han vill absolut inte sova själv, har aldrig velat/kunnat. Vi har valt att ge honom tryggheten han behöver genom att ha en stor familjesäng dvs 3st 90 sängar som siter ihop, och en spjälsäng med ena sidan borta kloss intill.

    Människan är det enda däggdjur som inte sover med sina ungar - och vi ska vara det smartaste sorten...


    Kanske lite onödigt att bli arg va? Eftersom han faktiskt sover tillsammans med oss... Jösses! Gå och var dryg någon annanstans...
  • Äldre 30 Aug 20:03
    #5
    phillipha skrev 2014-08-30 19:36:08 följande:

    Alltså jag blir nästan arg av sånt här! Din lilla son ska tvingas att sova själv för att ni vuxna ska vara ifred. Hur befängt låter inte det?  din son visar tydligt att han behöver er på nätterna och ska ändå förnekas det.

    enklaste sättet att lösa det på är att ställa in en säng till honom hos er!

    Min son är 3,5 och han vill absolut inte sova själv, har aldrig velat/kunnat. Vi har valt att ge honom tryggheten han behöver genom att ha en stor familjesäng dvs 3st 90 sängar som siter ihop, och en spjälsäng med ena sidan borta kloss intill.

    Människan är det enda däggdjur som inte sover med sina ungar - och vi ska vara det smartaste sorten...


    Kan inte annat än hålla med! Om vuxna inte vill sova själva varför ska ett barn förväntas vilja det?
  • Äldre 30 Aug 20:06
    #6
    Natulcien skrev 2014-08-30 19:53:43 följande:

    Antingen skaffar du den där 120-madrassen som du nämner, så att någon av er kan sova bekvämt med honom, eller så kan ni sätta in en madrass/90-säng sida vid sida av er egen säng som han kan lägga sig i på natten.

    Ett barn som behöver närhet ka få det - det är min bestämda uppfattning.


    Jag tror kanske det är bäst ja att byta säng. Vi har inte plats till en 90 säng vid sidan av vår och jag vill helst inte ha madrass på golvet! Hur länge är det vanligt att barn behöver sällskap? Tycker ju det är lite tråkigt att han inte känner sig trygg i sin säng i sitt rum om vi inte är där. Vi kommer ju alltid när han ropar och vi är alltid där.... Förstår inte vad som gör honom så ängslig...
  • Äldre 30 Aug 20:10
    #7

    Kan det vara en lösning att lägga båda barnen i ett rum? Så håller de varandra sällskap? Kan det vara utanförskap? Att mamma, pappa och syster är på ett rum och inte han?

  • Äldre 30 Aug 20:13
    #8

    Tja jag ser ju den bästa lösningen på problemet som samsovning. Trygghet kärlek och närhet. Finns inget som slår det. Aldrig att jag skulle gå o lägga mig med barnet i annat rum.

  • Äldre 30 Aug 20:14
    #9

    Kan inte barnen dela rum? Det kanske skulle lösa iaf en del nätter.

  • Äldre 30 Aug 20:18
    #10
    Majsan70 skrev 2014-08-30 20:13:13 följande:

    Tja jag ser ju den bästa lösningen på problemet som samsovning. Trygghet kärlek och närhet. Finns inget som slår det. Aldrig att jag skulle gå o lägga mig med barnet i annat rum.


    Vissa nätter hamnar vi alla 4 i sängen och det är inte så himla bekvämt.... Hade vi haft plats till en 90säng till hade jag lätt kört på den varianten men då måste vi kasta ut garderoben..... Klart man kan göra garderob av barnrummet... Men inte helt den lösningen jag föredrar...
  • Äldre 30 Aug 20:18
    #11
    Margaux skrev 2014-08-30 20:10:12 följande:

    Kan det vara en lösning att lägga båda barnen i ett rum? Så håller de varandra sällskap? Kan det vara utanförskap? Att mamma, pappa och syster är på ett rum och inte han?


    Varför får han inte sova med er? Alla i samma rum tills han blir tryggare?
  • Äldre 30 Aug 20:30
    #12

    Min yngsta är 6 och sover hos oss fortfarande. Visst är det trångt i bland och det händer att nån av oss går och lägger sig i hans säng. Det är bara att bita i hop, det släpper en vacker dag.

    Ibland är vi 5 st i vår säng men det fungerar med.

  • Äldre 30 Aug 20:34
    #13
    hon mot strömmen skrev 2014-08-30 20:30:41 följande:

    Min yngsta är 6 och sover hos oss fortfarande. Visst är det trångt i bland och det händer att nån av oss går och lägger sig i hans säng. Det är bara att bita i hop, det släpper en vacker dag.

    Ibland är vi 5 st i vår säng men det fungerar med.


    Samma här! Just nu sover jag i ett av barnens säng, jag är så lättväckt. Alla barn och pappan sover i samma rum med två 90 sängar bredvid vår dubbel.
  • Äldre 30 Aug 20:38
    #14
    Margaux skrev 2014-08-30 20:18:28 följande:
    Vissa nätter hamnar vi alla 4 i sängen och det är inte så himla bekvämt.... Hade vi haft plats till en 90säng till hade jag lätt kört på den varianten men då måste vi kasta ut garderoben..... Klart man kan göra garderob av barnrummet... Men inte helt den lösningen jag föredrar...
    Tja vi sov med 4 barn i sängen under större delen av deras barndom. Vi vande oss till varandra helt enkelt. Det finns alltid bra lösningar om man har viljan, men jag får nästan känslan av att i det här fallet är det besvärligt att tillgodose barnets behov på det lättaste sättet? Ni vill helt enkelt inte samsova?
  • Äldre 30 Aug 21:20
    #15
    MxMeNow skrev 2014-08-30 20:18:29 följande:

    Varför får han inte sova med er? Alla i samma rum tills han blir tryggare?


    Mest av praktiska orsaker.. Är vi alla i sängen blir det trångt och jag har inte plats till en säng till...
  • Äldre 30 Aug 21:30
    #16
    Margaux skrev 2014-08-30 20:06:53 följande:
    Jag tror kanske det är bäst ja att byta säng. Vi har inte plats till en 90 säng vid sidan av vår och jag vill helst inte ha madrass på golvet! Hur länge är det vanligt att barn behöver sällskap? Tycker ju det är lite tråkigt att han inte känner sig trygg i sin säng i sitt rum om vi inte är där. Vi kommer ju alltid när han ropar och vi är alltid där.... Förstår inte vad som gör honom så ängslig...
    Min barn är 6 och 9 och oftast sover minst en av dem med oss.
  • Äldre 30 Aug 21:30
    #17

    Jag hade absolut ställt in en större säng i hans rum så man som vuxen också kan sova bekvämt, tillsammans med honom. Då kan han känna sig trygg i sin säng, med en förälder, och ni slipper trängas i dubbelsängen.

  • Äldre 30 Aug 21:53
    #18
    Margaux skrev 2014-08-30 21:20:05 följande:

    Mest av praktiska orsaker.. Är vi alla i sängen blir det trångt och jag har inte plats till en säng till...


    Då skulle jag rekommendera en större säng i sonens rum så en vuxen får sova med honom.
Svar på tråden Hur lösa sömnen för orolig 4 åring?