• Anonym (bemanningsföretag)

    Vad händer med min sgi om jag går garantilön?

    Jag är fast anställd (100%) på ett bemanningsföretag. Tillsvidare heter det nog numera.
    Jag har det senaste året varit föräldraledig och nu nästa vecka börjar mina små troll skolas in på förskolan. Jag är väldigt noga och mån om att skydda min sgi och har sedan tvillingarnas ettårsdag tagit ut 5 dagar/vecka. Som anställd på bemanningsföretag så hyrs jag ut till olika kunder på skallade "uppdrag". När jag nu ska börja om att jobba så finns inte mitt uppdrag (som jag hade under graviditeten) kvar. Om min arbetsgivare inte har något uppdrag åt mig så får jag en såkallad garantilön. Ej min ordinarie heltidslön. Vad händer med min SGI om jag under en period får enbart garantilön? Jag kan ju inte ju inte gärna anmäla mig på arbetsförmedlingen eftersom jag har en heltidsanställning...

  • Svar på tråden Vad händer med min sgi om jag går garantilön?
  • Anonym (bemanningsföretag)

    *så kallade inte skallade

  • Försäkringskassan

    Hej!

    I detta forum svarar vi generellt på frågor om sjukförsäkringen, då du har frågor om ditt enskilda ärende är du välkommen att kontakta oss på 0771-524 524 så kan vi titta på vad som gäller för just dig, vi kan även be en handläggare som arbetar med dessa frågor ringa upp dig.
    Vi har öppet följande tider:

    Måndag-fredag kl. 08.00-21-00
    Lördag kl. 08.00-15.00
    Söndag kl. 15.00-21.00

    Hälsningar
    Gabriella, handläggare

  • Anonym (bemanningsföretag)
    Försäkringskassan skrev 2014-08-31 18:20:35 följande:

    Hej!

    I detta forum svarar vi generellt på frågor om sjukförsäkringen, då du har frågor om ditt enskilda ärende är du välkommen att kontakta oss på 0771-524 524 så kan vi titta på vad som gäller för just dig, vi kan även be en handläggare som arbetar med dessa frågor ringa upp dig.
    Vi har öppet följande tider:

    Måndag-fredag kl. 08.00-21-00
    Lördag kl. 08.00-15.00
    Söndag kl. 15.00-21.00

    Hälsningar
    Gabriella, handläggare


    Detta är en generell fråga, många fler än jag är andställda av bemanningsföretag och då arbetsgivaren inte kan hitta uppdrag får man garantilön. 


    Jag är inte i denna sits just nu, men det KAN komma att ske. Jag vill veta hur regelverket är när det kommer till oss som får en garantilön då vi är "mellan uppdrag" så att säga. Varför kan ni inte svara på det, det är ju en generell fråga. Ni måste ju ha ett regelverk som gäller för dessa typer av ersättningar/anställningar?

  • Anonym (bemanningsföretag)

    Vi kan göra såhär så blir det en mer generell fråga:


    Om någon har en fast heltidsanställning på bemanningsföretag men under en period är utan uppdrag och får garantilön från arbetsgivaren (dvs lägre än ordinarie heltidslön). Vad händer då med dennes SGI? "Nollas" den sjukpenninggrundande inkomsten eller sjunker den till att baseras på garantilönen? 

  • Anonym

    Hej
    Din SGI blir inte nollad då du har en anställning hos ett bemanningsföretag.
    Om du behöver söka ersättning så får man titta på din ersättning tillbaka ett år i tiden från den dag då du ansöker om ersättning, då den kan vara olika månad för månad.
    Skickar med en länk där du kan läsa om hur man skyddar sin SGI

    https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/arbetssokande/riskerar/skydda_sgi/skydda_sgi2Fskydda_sgi

    Hälsningar
    Elisabeth handläggare.

  • Försäkringskassan

    Hej
    Gör ett förtydliggande då det inte syntes att det var Försäkringskassan som svarade.
    Du blir inte nollad då du har din anställning kvar på bemanningsföretaget och har din garantilön. Och din SGI beräknas då utifrån den lönen, efter barnledigheten.
    Men det är svårt att svara generellt då man får göra en bedömning den dagen du ansöker om någon ersättning hos oss.

    Har du ytterliggare frågor gällande ditt ärende kan du ringa oss
    på kundcenter 0771-524 524.
    vi har följande öppettider

    Måndag till fredag kl 8,00-21,00
    Lördag  kl 8,00-15,00
    Söndag kl 15,00-21,00

    Hälsningar

    Elisabeth handläggare.

  • Anonym (bemanningsföretag)
    Försäkringskassan skrev 2014-09-01 15:38:32 följande:

    Hej
    Gör ett förtydliggande då det inte syntes att det var Försäkringskassan som svarade.
    Du blir inte nollad då du har din anställning kvar på bemanningsföretaget och har din garantilön. Och din SGI beräknas då utifrån den lönen, efter barnledigheten.
    Men det är svårt att svara generellt då man får göra en bedömning den dagen du ansöker om någon ersättning hos oss.

    Har du ytterliggare frågor gällande ditt ärende kan du ringa oss
    på kundcenter 0771-524 524.
    vi har följande öppettider

    Måndag till fredag kl 8,00-21,00
    Lördag  kl 8,00-15,00
    Söndag kl 15,00-21,00

    Hälsningar

    Elisabeth handläggare.


    Märkligt. Jag ringde nämligen er kundtjänst och fick till svar att min SGI _inte_ kommer ändras till att baseras på garantilönen utan även fortsättningsvis baseras på min heltidslön???! 


    Då man inte går utan uppdrag längre än max 2-3 månader (man blir då uppsagd pga arbetsbrist om inget uppdrag går att finna) så hinner inte SGI'n ändras enligt er kundtjänst (förutsatt att man då anmäler sig på arbetsförmedlingen första dagen såklart)...


     


    Detta är ju så typiskt försäkringskassan. Varje gång man ringer till er så får man 3-4 olika svar på samma ställd fråga... Därför ställer jag frågan och vill ha skriftligt svar så jag vet vad som gäller.

    Hur ska man som privatperson egentligen veta vilka regler som gäller? För en enskild kan det ju få katastrofala följder om man av er fått fel information och det tex leder till att ens SGI nollas eller sänks... Svårt att själv bevisa att det är försäkringskassan som givit fel info om man inte noterat datum, tid och vilken handläggare man pratat med...

  • Försäkringskassan

    Hej!


     Huvudregel


    ?SGI är den årliga inkomst i pengar som du kan antas komma att tills vidare få för eget arbete. När du gör ett avbrott i ditt arbete kan bestämmelserna om SGI-skydd bli tillämpliga. Under tid med SGI-skydd ska SGI beräknas med utgångspunkt i förhållandena närmast före avbrottet. (25 kap. 2, 3 och 9 § § socialförsäkringsbalken [SFB])?


     


    När SGI-skyddet upphör ska SGI fastställas enligt huvudregeln, till den inkomst av eget arbete som du kan antas komma att få.


    Det spelar alltså ingen roll att det inte är en stadigvarande förändring, du arbetar i samma omfattning och det är den faktiska inkomsten vi tittar på.


    Länk till vägledning där mer information och exempel finns
    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/c627031e-afb5-460a-89b2-855f7a5432c0/vagledning_2004_05.pdf?MOD=AJPERES

    Hälsningar
    Carl, handläggare

Svar på tråden Vad händer med min sgi om jag går garantilön?