• hemmamamma82

    Vara hemma lääääänge :-)

    Behöver hjälp!

    Vi har vårdnadsbidrag nu men jag börjar fundera på hur vi ska göra när vi inte får ha det längre, när vårt barn är över 3 år.

    Vi vill ha vårt barn hemma tills det är dags för skolan.

    Vi har inga planer på fler barn och jag funderar på om jag verkligen behöver skydda min sgi?

    Måste jag ta ut 5 dagar/vecka?

    Vi har fört över pappans dagar till mig och har tagit ut de obligatoriska 250 dagarna för att få ha vårdnadsbidrag.

    Behöver era tips på hur vi ska göra för att kunna göra på bästa sätt.
    Tacksam för hjälp

  • Svar på tråden Vara hemma lääääänge :-)
  • skogstjärna

    Om du vill skydda ditt sgi måste du ta ut 5 dagar i veckan. Eller jobba lite så kan du ta ut mindre. Eller plugga. Men du måste ha full sysselsättning för att behålla sgi.

  • skogstjärna

    Om du vill skydda ditt sgi måste du ta ut 5 dagar i veckan. Eller jobba lite så kan du ta ut mindre. Eller plugga. Men du måste ha full sysselsättning för att behålla sgi.

  • skogstjärna

    Jag hann inte skriva klart. Med de första barnen så hade jag så lågt sgi så att jag inte brydde mig om att skydda det. Nu tänker jag ta ut mina dagar 5 dagar i veckan och lägga undan själv. Jag har inte så många dagar kvar då min man och jag försöker dela lite lika. Sen ska jag jobba lite extra, det ger ungefär lika mycket som VB i månaden.

  • pigglet

    Man måste ju inte skydda sin SGI, men det är viktigt att man förstår vad det är man tar ställning till.
    Samma dag som du slutar skydda din SGI så kommer den att nollas, om du inte jobbar. Det innebär att du inte kommer få några pengar alls om du blir sjukskriven eller behöver ta tfp. Och oftast går det ju bra...

    Men man kan också tänka värst tänkbara scenario. Tänk en olycka där pappan dör och barnet skadas allvarligt och behöver vård lång tid. Du kommer inte få någon tfp.
    Eller du själv eller barnet blir långvarigt sjuk, typ cancer. Ingen sjukpenning, eller tfp.
    När du väl har nollat din SGI finns ett enda sätt att höja den igen - att ha för avsikt att jobba minst 6 månader. Och i allra, värsta fall så kan det ju ta flera år innan det är aktuellt, även om ni skulle behöva pengarna.

    Men som sagt, för det mesta rullar ju livet på utan större katastrofer. Så oftast går det ju bra att chansa.

    Jag själv har valt att skydda min SGI, bara utifall att. Jag har studerat inom mitt eget yrkesområde, då är studierna SGI-skyddande utan att jag behöver ta csn-bidrag. Jag pluggar på distans, olika kurser.
    Då har jag valt att utnyttja allmän förskola, dvs att ha barnet på förskola (från 4 år) 15 timmar/vecka, så jag haft lite tid till studier.

  • hemmamamma82

    Hej Pigglet! Du verkar vara bra insatt i detta

    Vet du (eller någon annan) vad som gäller om jag skulle bli delägare i min mans företag? Eller vad som gäller om han skulle anställa mig?

    Skulle han kunna anställa mig på exempelvis 50% och så tar jag ut resten i föräldradagar?

  • pigglet

    Ja, det ska ju funka utmärkt. Så gör en kompis till mig.
    Om anställningen förväntas pågå mer än 6 månader så får du räkna med den lönen i din nya SGI redan från första dagen.

  • Alexi
    pigglet skrev 2014-08-31 20:39:52 följande:

    Ja, det ska ju funka utmärkt. Så gör en kompis till mig.
    Om anställningen förväntas pågå mer än 6 månader så får du räkna med den lönen i din nya SGI redan från första dagen.


    Men det förutsätter väl att man faktiskt kommer att utföra jobb också...?
  • hemmamamma82

    Vad bra!!

    Vet du om det är bättre att bara vara anställd av hans företag eller om det är bättre att bli delägare?

  • pigglet
    Alexi skrev 2014-08-31 20:42:38 följande:
    Men det förutsätter väl att man faktiskt kommer att utföra jobb också...?
    Ja, det är väl en förutsättning för att få lön? Eller egentligen är det kanske upp till företaget - vill de betala någon utan att den utför arbete så är det knappast någon som kan kolla det?
    hemmamamma82 skrev 2014-08-31 20:43:10 följande:

    Vad bra!!

    Vet du om det är bättre att bara vara anställd av hans företag eller om det är bättre att bli delägare?


    Ingen aning. Du måste väl kvittera ut lön, och den lönen kommer ligga till grund för din SGI. Jag tror det är det enda som spelar roll - vilken lön du får ut.

  • hemmamamma82

    Ingen aning. Du måste väl kvittera ut lön, och den lönen kommer ligga till grund för din SGI. Jag tror det är det enda som spelar roll - vilken lön du får ut.

    [/quote]

    Funderar på om det skulle gå att göra så att jag tar ut all lön och min man inget (fast att vi delar upp det sedan)? Bara för att jag ska få bättre pension...

Svar på tråden Vara hemma lääääänge :-)