• Honungsblomman

    Hur uttalas namnet?

    Hur uttalas namnet Maya?

    Uttalas det Maja eller Meja? - Dvs. är Maya en alternativ stavning av namnet Maja, eller en alternativ stavning av namnet Meja?

    Personligen tycker jag att Maja är det korrekta. Fast när jag läser Maya så läser jag först Meja, sedan rättar jag mig själv och läser Maja istället.

    Kanske båda varianterna är korrekta?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalas namnet?
  • Open Mind
    Vokalissan skrev 2014-08-31 07:01:50 följande:

    Maja på svenska och mer Mah-ya på engelska!


    Skål
  • Honungsblomman
    Pandamamma79 skrev 2014-08-31 08:07:33 följande:

    Maya uttalas inte Meja på engelska.


    Jag har aldrig talat om engelska. Jag undrar hur namnet uttalas på svenska.

    Är STAVNINGEN Maya en alternativ stavning av namnet MAJA, MEJA, eller både och?
  • Honungsblomman
    MallaL skrev 2014-08-31 08:46:13 följande:

    Med svenska uttalsregler kan du inte få Maya att bli Meja.


    Öhm, lite förlegat hörru!

    Hur uttalar du exempelvis ordet kiosk?
  • MallaL

    Kiosk uttalas som det stavas eller "tjosk", båda helt korrekt enligt svenska uttalsregler. Du får självklart uttala Maya "meja" om du vill, men "a" brukar inte uttalas "e" på svenska (men med namn kan man ju göra mer som man vill)

  • Honungsblomman
    MallaL skrev 2014-08-31 09:00:10 följande:

    Kiosk uttalas som det stavas eller "tjosk", båda helt korrekt enligt svenska uttalsregler. Du får självklart uttala Maya "meja" om du vill, men "a" brukar inte uttalas "e" på svenska (men med namn kan man ju göra mer som man vill)


    Nej, "tjåsk" är inte korrekt enligt svenska uttalsregler. Vi har inget tje-ljud med ki. Ordet kiosk bör således uttalas "ki-åsk" (så som många äldre uttalar det).
Svar på tråden Hur uttalas namnet?