• Noran

    personval i annan valkrets?

    Jag förstår det som att man bara kan kryssa för personer från sin egen valkrets i riksdagsvalet. Hur kommer det sig? Om jag ser/hör någon från "mitt" parti på radio eller tv som jag tycker verkar speciellt bra eller som brinner för min viktigaste fråga vill jag kanske kryssa för honom eller henne. Jag bryr mig inte varifrån hen kommer.

    Hur har man tänkt?

  • Svar på tråden personval i annan valkrets?
  • Klotjohan

    Du röstar på kandidater i din valkrets. När mandaten (platserna) ska fördelas efter valet så har varje valkrets ett bestämt antal mandat i proportion till sin befolkning. Därför har man olika listor för "din" kandidat kommer ju vara vald av väljarna i din valkrets.

    Några partier som Fi och SD har ofta samma lista i hela eller delar av landet eftersom de inte alltid har lokala avdelningar i hela landet. Ibland frångår partierna principen och låter någon från angränsande valkrets t.ex. en göteborgspolitiker även ställa upp i en valkrets i Västergötland om de har svårt att fylla sina listor men då sällan på valbar plats utan har dom som "utfyllnad". Man kan ju bara bli invald för en valkrets och inte sitta med 2 röster i riksdagen. 

  • Noran

    Ok, jag förstår hur det funkar men jag förstår inte VARFÖR! I landstingsvalet t.ex, varför kan jag inte personrösta på vem som helst som kandiderar till mitt landsting?

  • Klotjohan
    Noran skrev 2014-09-01 22:49:04 följande:

    Ok, jag förstår hur det funkar men jag förstår inte VARFÖR! I landstingsvalet t.ex, varför kan jag inte personrösta på vem som helst som kandiderar till mitt landsting?


    Ställ frågan till det partiet du tänker rösta på. Eftersom man kan sätta upp en kandidat även på röstsedeln för andra valkretsar fråga om de inte borde ha sina toppkandidater på alla sedlar. Men listan bestäms ju av partiets medlemmar så alla kanske inte gillar idén att samma person ska vara valbar överallt. 
Svar på tråden personval i annan valkrets?