• LillaLinan80

    Föräldraledig lärare i augusti...

    Hej!

    Arbetar som lärare med ferietjänst (=jobbar in sommarlovet). De senaste åren har jag tagit 5 dgr föräldraledigt på höstterminen pga resa. Förra läsåret tog jag ut 8 föräldradagar.
    Till min stora förvåning fick jag ut 1500kr mindre i lön nu i augusti. Min lönespecifikation ser konstig ut då A-skatten är dragen på en annan summa (mkt lägre) än grundlönen. Vart den summan kommer från framgår inte av specifikationen. Ringde kvinnan på kontoret som administrerar löner och fick först svaret att vi (lärare) inte arbetat in sista helgen under sommarlovet. Jag förklarade att jag alla år innan fått min vanliga lön i augusti men hon svarade att det var omöjligt. Då mejlade jag henne spec. från tidigare år.
    Plötsligt ändrade hon sig och sa att det var för min föräldraledighet som jag förlorat så mkt! Att 8 föräldradagar genererat i två färre dagar inarbetad tid, kan det stämma? Mina tidigare 5föräldradagar har inte gett ngt avdrag på augustilönen...

    Någon som är insatt i komplicerade lärarlöner här?


    absolutlinan.blogg.se **~** Mamma till Engla 061227 & Elton 100916**~**
  • Svar på tråden Föräldraledig lärare i augusti...
  • Valkyria75

    Vet inget om lärarlöner just men där jag jobbar (landsting) så är det vara rättvist antal föräldradagar som är semestergrundande, tror det motsvarar ca ett halvår. Efter det så förlorar man semesterdagar om man är föräldraledig. Kan det vara något liknande för dig? Att du nått en sådan gräns?

  • E2012smamma

    120 dagar av föräldraledigheten är semestergrundande, så det kan väl vara så att du tagit ut mer semester än du tjänat in?

    Men det borde ju lönekontoret verkligen kunna se.

  • LillaLinan80

    Jag har liksom inga semesterdagar utan jag arbetar in semestern under året (ferietjänst) det jag tycker är märkligt är att ynka 8 dgr resulterade i så mkt som två färre dagar. Hur många dagar betalt hade jag fått om jag jobbat 80% och varit ledig en dag varje vecka kan man fundera:p


    absolutlinan.blogg.se **~** Mamma till Engla 061227 & Elton 100916**~**
  • LillaLinan80

    Det jag främst inte förstår är varför man dragit skatt på annan summa än min grundlön. Kvinnan på kontoret sa att jag inte skulle fundera över det.


    absolutlinan.blogg.se **~** Mamma till Engla 061227 & Elton 100916**~**
  • Bolaget
    LillaLinan80 skrev 2014-08-31 07:01:01 följande:

    Plötsligt ändrade hon sig och sa att det var för min föräldraledighet som jag förlorat så mkt! Att 8 föräldradagar genererat i två färre dagar inarbetad tid, kan det stämma? Mina tidigare 5föräldradagar har inte gett ngt avdrag på augustilönen...

    Någon som är insatt i komplicerade lärarlöner här?


    Menar du att du fått full lön andra år fast du varit föräldraledig i 5 dagar, det verkar ju ännu konstigare.
  • Namnlös

    Det beror på vilket kollektivavtal du går under. Är du anställd av kommun/landsting eller fristående skola? I vilket fall som helst tappar du en semesterdag, vilket påverkar semestertillägget. Du tappar alltså en dags lön plus semestertillägg. Semestern ligger alltid utlagd i början av sommarlovet om man har ferietjänst.

    Ett sätt är räkna på ferielönen att man räknar ut din genomsnittliga sysselsättningsårad under året. Frånvaro i 8 dagar innebär då att du arbetat 186/194=95,88% och får då 95,88% av ferielönen. Om det blir mer än 98,00% får du hela ferielön En annars görs ett avdrag. Men har du ett annat kollektivavtal kan det beräknas annorlunda.

    Allt detta är under förutsättning att du tidigare har tagit ut minst 120 dagar föräldraledighet för barnet eftersom de första 120 dagarna är semesterlönegrundande och därmed även ferielönsgrundande.

  • Namnlös

    En till sak. Om du börjar arbeta tre dagar innan eleverna börjar i augusti och har tagit fl dessa tre dagar får du 191/194=98,45%, vilket är över 98% så då blir det inget avdrag på ferielönen. Har du gjort så tidigare år är det troligt att du går under det avtal jag nämner. När du nu tog ut mer än 3 dagar får du avdrag på ferielönen. Misstänker att dina 8 dagar är de tre innan eleverna börjar och elevernas första vecka.

  • LillaLinan80

    Tack namnlös....jag är kommunalt anställd. Då blev dessa tre dagar droppen som fick bägaren att rinna över;) Jag tog ut fem dagar under höstterminen 13 och tre dagar under vt 14. Tidigare år har jag bara tagit fem dagar under höstterminen (i september/oktober).


    absolutlinan.blogg.se **~** Mamma till Engla 061227 & Elton 100916**~**
Svar på tråden Föräldraledig lärare i augusti...