• LillaLinan80

    Föräldraledig lärare i augusti...

    Hej!

    Arbetar som lärare med ferietjänst (=jobbar in sommarlovet). De senaste åren har jag tagit 5 dgr föräldraledigt på höstterminen pga resa. Förra läsåret tog jag ut 8 föräldradagar.
    Till min stora förvåning fick jag ut 1500kr mindre i lön nu i augusti. Min lönespecifikation ser konstig ut då A-skatten är dragen på en annan summa (mkt lägre) än grundlönen. Vart den summan kommer från framgår inte av specifikationen. Ringde kvinnan på kontoret som administrerar löner och fick först svaret att vi (lärare) inte arbetat in sista helgen under sommarlovet. Jag förklarade att jag alla år innan fått min vanliga lön i augusti men hon svarade att det var omöjligt. Då mejlade jag henne spec. från tidigare år.
    Plötsligt ändrade hon sig och sa att det var för min föräldraledighet som jag förlorat så mkt! Att 8 föräldradagar genererat i två färre dagar inarbetad tid, kan det stämma? Mina tidigare 5föräldradagar har inte gett ngt avdrag på augustilönen...

    Någon som är insatt i komplicerade lärarlöner här?


    absolutlinan.blogg.se **~** Mamma till Engla 061227 & Elton 100916**~**
  • Svar på tråden Föräldraledig lärare i augusti...
  • Valkyria75

    Vet inget om lärarlöner just men där jag jobbar (landsting) så är det vara rättvist antal föräldradagar som är semestergrundande, tror det motsvarar ca ett halvår. Efter det så förlorar man semesterdagar om man är föräldraledig. Kan det vara något liknande för dig? Att du nått en sådan gräns?

  • E2012smamma

    120 dagar av föräldraledigheten är semestergrundande, så det kan väl vara så att du tagit ut mer semester än du tjänat in?

    Men det borde ju lönekontoret verkligen kunna se.

  • LillaLinan80