• Äldre 31 Aug 12:08
    509 visningar
    20 svar
    20
    509

    Vilken sorts demokrat är du?

    Marika Formgren har definierat de två formerna så här:

    Åsiktsfrihetsdemokrater

    "Den ena sidan[...]säger att grundförutsättningen för demokrati är fri åsiktsbildning, yttrandefrihet och en fri debatt. Endast när alla politiska alternativ har fått framföra sina åsikter och argument i en fri, offentlig debatt kan väljaren/medborgaren på ett informerat och underbyggt sätt forma sin egen ståndpunkt inför allmänna val. Det är denna demokratisyn som får människor att citera talesättet ?Jag avskyr dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att yttra dem?. [...]Vi kan kalla dess anhängare för åsiktsfrihetsdemokrater.

    Värdegrundsdemokrater


    Den andra sidan menar i?stället att grundförutsättningen för demokrati är ett knippe åsikter. Åsiktspaketet brukar kallas ?demokratiska värderingar?, eller ännu hellre ?demokratisk värdegrund?, men alternativa formuleringar som ?allas lika värde? förekommer också. Endast när alla människor delar den demokratiska värdegrunden kan vi uppnå demokrati, och därför kan debatten och åsiktsbildningen inte vara fri. Den måste villkoras och begränsas så att människor vars åsikter avviker från värdegrunden inte ges möjlighet att påverka omgivningen. [...]Vi kan kalla dess anhängare för värdegrundsdemokrater."

    Vilken sorts demokrat är du om du ens är en?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken sorts demokrat är du?
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 31 Aug 12:28
    #1

    Jag är för yttrandefriheten men inte demokrat.

  • Äldre 31 Aug 12:34
    #2
    Mascaraklumpar skrev 2014-08-31 12:28:02 följande:

    Jag är för yttrandefriheten men inte demokrat.


    Det var väldigt intressant att höra, jag kanske är beredd att hålla med dig om du förklarar lite hur du menar. Bara om du har lust så att säga!
  • Anonym
    Äldre 31 Aug 12:58
    #3
    DenNamnbitne skrev 2014-08-31 12:34:44 följande:

    Det var väldigt intressant att höra, jag kanske är beredd att hålla med dig om du förklarar lite hur du menar. Bara om du har lust så att säga!


    Absolut kan jag förklara, lite kort.

    En förutsättning för demokratin är "allmän och lika rösträtt", och detta är inget jag stödjer fullt ut. Jag tycker, enkelt sagt, inte att man ska ha rätt att rösta om man inte är någorlunda insatt i politiken och i vad de olika alternativen innebär.
  • Äldre 31 Aug 16:38
    #4
    Anonym skrev 2014-08-31 12:58:35 följande:
    Absolut kan jag förklara, lite kort.

    En förutsättning för demokratin är "allmän och lika rösträtt", och detta är inget jag stödjer fullt ut. Jag tycker, enkelt sagt, inte att man ska ha rätt att rösta om man inte är någorlunda insatt i politiken och i vad de olika alternativen innebär.
    Tack, det blev genast mycket klarare!
  • Anonym
    Äldre 31 Aug 17:15
    #5
    Anonym skrev 2014-08-31 12:58:35 följande:
    Absolut kan jag förklara, lite kort.

    En förutsättning för demokratin är "allmän och lika rösträtt", och detta är inget jag stödjer fullt ut. Jag tycker, enkelt sagt, inte att man ska ha rätt att rösta om man inte är någorlunda insatt i politiken och i vad de olika alternativen innebär.
    Intressant. Hur skall man kunna avgöra vem som får rösta och vem som inte får rösta?
  • Molle1­981
    Äldre 31 Aug 17:33
    #6
    Anonym skrev 2014-08-31 17:15:00 följande:

    Intressant. Hur skall man kunna avgöra vem som får rösta och vem som inte får rösta?


    Ja det var en väldigt intressant tes?
  • Anonym (Torre­s)
    Äldre 31 Aug 17:51
    #7
    Anonym skrev 2014-08-31 12:58:35 följande:
    Absolut kan jag förklara, lite kort.

    En förutsättning för demokratin är "allmän och lika rösträtt", och detta är inget jag stödjer fullt ut. Jag tycker, enkelt sagt, inte att man ska ha rätt att rösta om man inte är någorlunda insatt i politiken och i vad de olika alternativen innebär.
    Anonym skrev 2014-08-31 17:15:00 följande:
    Intressant. Hur skall man kunna avgöra vem som får rösta och vem som inte får rösta?

    Det skulle jag också gärna vilja veta.
  • Anonym (rösta­r)
    Äldre 31 Aug 18:14
    #8
    Anonym skrev 2014-08-31 17:15:00 följande:
    Intressant. Hur skall man kunna avgöra vem som får rösta och vem som inte får rösta?
    Det är totalt omöjligt!
  • Anonym (rösta­r)
    Äldre 31 Aug 18:16
    #9
    Anonym skrev 2014-08-31 12:58:35 följande:
    Absolut kan jag förklara, lite kort.

    En förutsättning för demokratin är "allmän och lika rösträtt", och detta är inget jag stödjer fullt ut. Jag tycker, enkelt sagt, inte att man ska ha rätt att rösta om man inte är någorlunda insatt i politiken och i vad de olika alternativen innebär.
    Så fungerar det inte och kommer aldrig fungera. Antingen har man demokrati i ett land eller så har man det inte!
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 31 Aug 21:47
    #10
    Anonym skrev 2014-08-31 17:15:00 följande:

    Intressant. Hur skall man kunna avgöra vem som får rösta och vem som inte får rösta?


    Det finns många möjliga sätt, t.ex att alla får gå en viss kurs för att få rösträtt eller att man har ett antal slumpmässiga kryssfrågor på valsedeln. I sakfrågor (jag anser för övrigt att vi borde ha betydligt fler "folkomröstningar" än idag) kan man istället gå efter utbildning och yrke eller andra saker som är relevanta för just den frågan.
    Anonym (röstar) skrev 2014-08-31 18:16:28 följande:

    Så fungerar det inte och kommer aldrig fungera. Antingen har man demokrati i ett land eller så har man det inte!


    I rest my case.
  • Anonym
    Äldre 31 Aug 23:05
    #11
    Mascaraklumpar skrev 2014-08-31 21:47:15 följande:
    Det finns många möjliga sätt, t.ex att alla får gå en viss kurs för att få rösträtt eller att man har ett antal slumpmässiga kryssfrågor på valsedeln. I sakfrågor (jag anser för övrigt att vi borde ha betydligt fler "folkomröstningar" än idag) kan man istället gå efter utbildning och yrke eller andra saker som är relevanta för just den frågan.
    Anonym (röstar) skrev 2014-08-31 18:16:28 följande:

    Så fungerar det inte och kommer aldrig fungera. Antingen har man demokrati i ett land eller så har man det inte!


    I rest my case.
    Seriöst? Tyckte du att vi hade för lite byråkrati och ville krånga till det lite mer?

  • Molle1­981
    Äldre 1 Sep 08:36
    #12
    Mascaraklumpar skrev 2014-08-31 21:47:15 följande:

    Det finns många möjliga sätt, t.ex att alla får gå en viss kurs för att få rösträtt eller att man har ett antal slumpmässiga kryssfrågor på valsedeln. I sakfrågor (jag anser för övrigt att vi borde ha betydligt fler "folkomröstningar" än idag) kan man istället gå efter utbildning och yrke eller andra saker som är relevanta för just den frågan.I rest my case.


    Och vad ska då avgöra om man får rösträtt, ett bra jobb/utbildning eller har du tänkt dig andra kriterier?
  • Anonym
    Äldre 1 Sep 17:52
    #13
    Molle1981 skrev 2014-09-01 08:36:55 följande:
    Och vad ska då avgöra om man får rösträtt, ett bra jobb/utbildning eller har du tänkt dig andra kriterier?
    Det bästa vore om ni lät mig bestämma i alla frågor. Jag är bäst på allt. Jag lovar.
  • Gert
    Äldre 1 Sep 18:54
    #14

    Jag är en Sverigedemokrat.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym
    Äldre 1 Sep 19:05
    #15
    Gert skrev 2014-09-01 18:54:19 följande:

    Jag är en Sverigedemokrat.


    Du ska ta ställning till de två demokratformerna, vilken tycker du att du går under om du läser?
  • Gert
    Äldre 1 Sep 19:08
    #16
    Anonym skrev 2014-09-01 19:05:17 följande:
    Du ska ta ställning till de två demokratformerna, vilken tycker du att du går under om du läser?
    Inget är svart eller vitt. Det går att både vara åsiktsdemokrat och värdegrundsdemokrat.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Äldre 2 Sep 13:23
    #17
    Gert skrev 2014-09-01 19:08:21 följande:
    Inget är svart eller vitt. Det går att både vara åsiktsdemokrat och värdegrundsdemokrat.
    Nej, värdegrundsdemokraten anser att man måste hålla sig inom ramen för den demokratiska värdegrunden för att få yttra sig. Åsiktsfrihetsdemokraten däremot anser att man är demokrat om man låter alla yttra sig.
  • Äldre 8 Sep 12:47
    #18

    Demokratin är viktigt och det är också viktigt med yttrandefrihet.
    Men med sagt så anser jag inte att man ska kunna gömma sig under yttrandefriheten och på så sätt sprida hat och rasism.

  • Anonym
    Äldre 10 Sep 15:51
    #19
    Kofot skrev 2014-09-08 12:47:24 följande:

    Demokratin är viktigt och det är också viktigt med yttrandefrihet.
    Men med sagt så anser jag inte att man ska kunna gömma sig under yttrandefriheten och på så sätt sprida hat och rasism.


    Då är du värdegrundsdemokrat enligt den övre definitionen.
  • Molle1­981
    Äldre 10 Sep 16:04
    #20
    Anonym skrev 2014-09-10 15:51:28 följande:

    Då är du värdegrundsdemokrat enligt den övre definitionen.


    Precis! Den formen vi har i Sverige idag. Där du endast är accepterad om du följer den vänsterliberala vädergrunden.
Svar på tråden Vilken sorts demokrat är du?