• Anonym (TS)
    Äldre 31 Aug 16:49
    12389 visningar
    63 svar
    63
    12389

    Varför ljuger ni om att ni blivit trängre efter förlossning?

    Läser i flera trådar om kvinnor som påstått sig blivit trängre i slidan efter en eller flera förlossningar... Okej om man har blivit sydd, då kan jag förstå. Men kvinnor som påstår detta utan att ha blivit sydda?


    Mår ni dåligt över att ha blivit slappa efter barnafödande och därför försöker ni intala er själva (och andra) att ni rent utav blivit trängre? Som att det är någon slags tävling?

    Undrar verkligen! Och om det nu verkligen är som ni säger, hur är det fysiologiskt möjligt? 

  • Svar på tråden Varför ljuger ni om att ni blivit trängre efter förlossning?
  • Anonym (cc)
    Äldre 31 Aug 16:53
    #1

    Vaginan är omringad av MUSKLER. Tränar men dessa muskler blir man tajtare. 

    Det är mycket vanligt att man inte tränar dessa genom knipövningar innan en graviditet. Men efter en förlossning är detta viktigt eftersom man annars riskerar att läcka. Så man blir inte tajtare av själva förlossningen utan av knipövningarna man väljer (tvingas) att göra där efter.

    Slutklämmen blir att man känner sig tajtare efter en förlossning till skillnad från innan.

  • Anonym (det går)
    Äldre 31 Aug 16:54
    #2

    Det går att bli trängre efter en förlossning, oftast beror det på förslappade slidväggar som majoriteten får efter en vaginal förlossning. Slidväggarna har alltså "ramlat" in något i slidan och därför känns man trängre.

  • Honung­sblomm­an
    Äldre 31 Aug 16:56
    #3

    Att bli sydd eller ej har absolut inget med tajtheten i snippan att göra. Man blir sydd i huden och det är inte i hålet man är trång, utan INUTI snippan - pga MUSKLERNA som finns där.

  • Anonym (-)
    Äldre 31 Aug 16:59
    #4
    Anonym (det går) skrev 2014-08-31 16:54:22 följande:

    Det går att bli trängre efter en förlossning, oftast beror det på förslappade slidväggar som majoriteten får efter en vaginal förlossning. Slidväggarna har alltså "ramlat" in något i slidan och därför känns man trängre.


    Så var det inte för mig.

    Direkt efter förlossning så var jag "större" och "rymligare" inuti. Men efter ett halvår av dagliga knipövningar, så var jag lika "fast" och "tight" som innan - fast att jag numera är bättre på att knipa och använda musklerna i slidan korrekt. Jag kan alltså göra mig trängre genom att spänna musklerna i slidan då jag tränat upp musklerna där samt i bäckenbotten.
  • Äldre 31 Aug 17:02
    #5

    Som andra sagt, man börjar träna slidans muskler när man är gravid. Är man smart fortsätter man för det ger bra resultat snabbt. Det ger skönare sex för båda och förebygger inkontinens. Det är så naturligt fysiskt möjligt nåt bara kan bli.

  • Anonym (Hanna­h)
    Äldre 31 Aug 17:06
    #6

    Jag blev trångare där nere efter förlossningen, 3 veckor efter när vi skulle ha sex så var det väldigt trångt.

    Så varför är det så svårt för dig att tro? Alla kvinnor är inte samma , jag gjorde knipövningar regelbundet hela graviditeten, vissa muskler drar ihop sig bättre än andras.

  • Anonym (det går)
    Äldre 31 Aug 17:13
    #7
    Honungsblomman skrev 2014-08-31 16:56:25 följande:
    Att bli sydd eller ej har absolut inget med tajtheten i snippan att göra. Man blir sydd i huden och det är inte i hålet man är trång, utan INUTI snippan - pga MUSKLERNA som finns där.
    Det är absolut inte ovanligt att muskler slits av under förlossningen. I de flesta fall beror tajtheten på förslappade slidväggar.
  • Anonym (cc)
    Äldre 31 Aug 17:24
    #8
    Anonym (det går) skrev 2014-08-31 17:13:57 följande:
    Det är absolut inte ovanligt att muskler slits av under förlossningen. I de flesta fall beror tajtheten på förslappade slidväggar.
    Jag har ingen aning om vart du hört/läst detta. Men man känner sig inte tajtare av att bäckenbotten blir slapp.
    Och ett framfall av olika grader känns betydligt mer annorlunda än tränade muskler.

    Att muskler slits av/förslappas är inte direkt ovanligt.. men det sker ändå bara ca 30-40% av alla kvinnor i Sverige. 
    Så det är mer vanligt att man är vältränad där nere.
  • Anonym (det går)
    Äldre 31 Aug 17:25
    #9
    Anonym (cc) skrev 2014-08-31 17:24:06 följande:
    Jag har ingen aning om vart du hört/läst detta. Men man känner sig inte tajtare av att bäckenbotten blir slapp.
    Och ett framfall av olika grader känns betydligt mer annorlunda än tränade muskler.

    Att muskler slits av/förslappas är inte direkt ovanligt.. men det sker ändå bara ca 30-40% av alla kvinnor i Sverige. 
    Så det är mer vanligt att man är vältränad där nere.
    Slidväggarna har "ramlat" in i slidan, vilket gör att slidan blir trängre. Det är väldigt vanligt.
  • Anonym (cc)
    Äldre 31 Aug 17:28
    #10
    Anonym (det går) skrev 2014-08-31 17:25:26 följande:
    Slidväggarna har "ramlat" in i slidan, vilket gör att slidan blir trängre. Det är väldigt vanligt.
    Gravitationen tillåter inte saker att ramla in.. såvida man inte har sex upp och ner. Men det är fortfarande inte vanligare än om man är vältränad.
Svar på tråden Varför ljuger ni om att ni blivit trängre efter förlossning?