• Äldre 31 Aug 19:07
    580 visningar
    4 svar
    4
    580

    Jobbar dubbel, -och trippelpass

    Hej!
    Jag har ett, för mig, stort problem! Jag jobbar som personlig assistent med en stor och tung brukare. Vi arbetar ensamma. Dock är inte detta det största problemet utan det är att jag på schema har 4 dagar i månaden där jag jobbar dubbel eller dygns-pass vilket är enormt påfrestande för en gravid kropp. Det är omöjligt att byta bort eller ändra i schemat så nu undrar jag desperat vad jag kan göra? Jag klarar helt enkelt inte av att jobba längre än ett pass i taget och har fått ta karensdagar men det är ekonomiskt ohållbart i längden.
    Tacksam för svar!!
    Mvh, från en förtvivlad blivande trebarnsmor

  • Svar på tråden Jobbar dubbel, -och trippelpass
  • Äldre 1 Sep 11:23
    #1

    Hej!

    Om du har ett fysiskt krävande arbete eller om det finns risker i arbetsmiljön kan du ha rätt till graviditetspenning.

    Om du får graviditetspenning på grund av ett fysiskt ansträngande arbete så kan du få ersättning tidigast från och med den 60:e dagen före beräknad förlossning. 

    Om du har blivit förbjuden av din arbetsgivare att fortsätta ditt arbete på grund av risker i arbetsmiljön kan du få graviditetspenning från och med den dagen förbudet gäller. 

    Graviditetspenning betalas ut längst till och med den 11:e dagen före beräknad förlossning. De sista 10 dagarna före beräknad förlossning kan du i stället ta ut föräldrapenning.

    Jag skickar med en länk till ett faktablad om graviditetspenning:www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/7ce88ec3-71e0-41e9-af61-e3cff42063f6/ff_4074_graviditetspenning1401.pdf

    Hälsningar
    Bo, handläggare

  • Anonym
    Äldre 1 Sep 11:48
    #2

    Tack för svaret. Dock är det långt kvar av graviditeten så havandeskapspenning är det inte tal om ännu.

  • Äldre 1 Sep 13:28
    #3

    Hej

    Om du har arbetat i minst 6 månader så har du rätt att minska din arbetsomfattning de sista sex månaderna av graviditeten utan att din SGI sänks. Du kan däremot inte få föräldrapenning eller graviditetspenning förrän tidigast 60 dagar före beräknad förlossning. Så har du ekonomisk möjlighet så kan du alltså arbeta mindre under de sista sex månaderna.

    Hälsningar
    Alex, handläggare

  • Anonym
    Äldre 1 Sep 14:26
    #4

    Tack!! Nu känner jag lite hopp igen! Jag kan ju gå ner i tjänst och ta extrapass om någon blir t ex sjuk. Skönt att veta att SGI inte sänks för det. :)

Svar på tråden Jobbar dubbel, -och trippelpass