• Anonym (Oroli­g och yr)
    Äldre 31 Aug 20:57
    8059 visningar
    9 svar
    9
    8059

    Hypotyreos efter förlossning?

    Hej! Ni som fått hypotyreos efter förlossningen, vilka symptom fick ni och hur fort dök problemet upp?

    Jag fick min dotter för sex veckor sedan och nu har jag börjat känna mig så kraftlös, trött och yr. Är yr både då jag går, sitter och ligger. Vågar knappt bära babyn för jag känner mig så svag. Till saken hör att jag gjort ivf och därför medicinerade hela graviditeten för att hålla ner TSH under 2. Slutade med medicinen genast efter förlossningen, alltså 6 veckor sedan. Hade normalt värde innan jag började med ivf-behandlingarna, 3,4 tror jag det var. Men har förstått att det är större risk att få problem med sköldkörteln efter graviditet och har dessutom flera släktingar med hypotyreos. Tror ni att jag kan ha fått hypotyreos nu då jag slutat med medicinen? Ska till läkare om en vecka, men hoppas ändå på att få lite hjälp av er. Förutom trötthet, kraftlöshet och yrsel har jag haft väldigt hård mage sedan förlossningen. Har också känt mig som om jag håller på att bli förkyld och haft lite domningar i två fingrar, tappar mycket hår och har torr hud i ansiktet.

    Jag är en sån som oroar mig för sjukdomar och mitt förnuft säger att det förmodligen är nåt fel på sköldkörteln men mina tankar skenar iväg och jag tänker att det är något allvarligt. Kan ni som har fått hypotyreos berätta hur det kändes för er?

  • Svar på tråden Hypotyreos efter förlossning?
  • Anonym (Nina)
    Äldre 31 Aug 23:19
    #1

    Jo, det kan det mycket väl vara. Så ett blodprov är absolut på sin plats.

    Jag är hypo själv just nu, efter en inflammation i körteln och väntar på ev medicinering. Mitt värde är jättelågt med skyhögt TSH. Mina symptom är yrsel och att det svartnar för ögonen när jag ställer mig upp. Trötthet, håglöshet, lite deppad känsla, orkar inget, har ingen motivation. Och ja, huden börjar bli torrare. Svullen i ansiktet, framförallt stora påsar under ögonen.

    Se till att du får hjälp snarast om det nu är underfunktion. Lycka till och grattis till bebisen.

  • Anonym (Oroli­g och yr) Trådstartaren
    Äldre 1 Sep 06:33
    #2

    Tack för svaret! Flera med erfarenhet?

  • Anonym (Mia)
    Äldre 1 Sep 09:44
    #3

    Du har typiska symptom så sannolikheten är stor att du har hypotyreos. 3,4 är för högt att ligga på, även om svenska gränsen är 4. När man behandlas så ska man ligga under 1, men det är individuellt på vilken nivå man mår bäst. Själv behöver jag ligga runt 0,2 för att inte somna ståendes redan på förmiddagen.

    Det du behöver göra innan läkarbesöket är att läsa på så mycket du bara kan. Många läkare är otroligt konservativa och hävdar bestämt att man absolut inte kan ha hypotyreos om man ligger under 4. De struntar totalt i att man har massor av symptom och att majoriteten av ens släkt har diagnosen. Och grejen är att den svenska gränsen är byggd på mönstrande manliga tonåringar, vad är det som säger att 30-40-åriga kvinnors kroppar fungerar likadant.

    Så, läs på och ställ krav. Se till att få medicinera så att du ligger på samma värde som ni siktade på under graviditeten, doseringen behöver förmodligen ändras men du mår nog bra på ungefär samma värde.

  • Anonym (Oroli­g och yr) Trådstartaren
    Äldre 1 Sep 11:41
    #4

    Tack Mia, för det svar. Har läst på en del redan, men ska läsa lite mera så jag kan stå på mig och kräva hjälp.

  • Anonym (Oroli­g och yr) Trådstartaren
    Äldre 31 Oct 13:00
    #5

    Hej! Hittills har jag inte fått någon hjälp men mår ännu sämre. Tjatade till mig ett blodprov 8 veckor efter förlossningen och då var TSH 2,82 så läkaren sa bara att värdet var bra. Förutom tröttheten och yrseln jag hade då jag startad tråden har jag nu dessutom ont överallt. Har enormt sjuk rygg och höfter, sjuka fingrar, ont i fötterna, en känsla av att jag håller på att bli förkyld m.m. Ibland känns det som om jag har en klump i halsen, men inte alltid så ibland tänker jag att jag kanske bara inbillar mig. Ryggen och höfterna har antagligen med graviditeten att göra så på måndag ska jag gå till en kiropraktor. Det kan ju hända att värken i händer och fötter hör ihop med ryggen för jag spänner mig i kroppen då jag har så ont i ryggen. Men jag tycker ändå att det är så mycket som stämmer in på hypotyreos. Vad tror ni? Vad ska jag göra? Vänta och se om det blir bättre då jag varit hos kiropraktorn eller boka läkartid nu genast också?

  • Anonym (Mia)
    Äldre 1 Nov 09:37
    #6
    Anonym (Orolig och yr) skrev 2014-10-31 13:00:29 följande:

    Hej! Hittills har jag inte fått någon hjälp men mår ännu sämre. Tjatade till mig ett blodprov 8 veckor efter förlossningen och då var TSH 2,82 så läkaren sa bara att värdet var bra. Förutom tröttheten och yrseln jag hade då jag startad tråden har jag nu dessutom ont överallt. Har enormt sjuk rygg och höfter, sjuka fingrar, ont i fötterna, en känsla av att jag håller på att bli förkyld m.m. Ibland känns det som om jag har en klump i halsen, men inte alltid så ibland tänker jag att jag kanske bara inbillar mig. Ryggen och höfterna har antagligen med graviditeten att göra så på måndag ska jag gå till en kiropraktor. Det kan ju hända att värken i händer och fötter hör ihop med ryggen för jag spänner mig i kroppen då jag har så ont i ryggen. Men jag tycker ändå att det är så mycket som stämmer in på hypotyreos. Vad tror ni? Vad ska jag göra? Vänta och se om det blir bättre då jag varit hos kiropraktorn eller boka läkartid nu genast också?


    Byt läkare!

    Jag gick obehandlad för min hypothyreos i några månader innan jag kom till en läkare som tog mig på allvar. Det resulterade i att min kropp utvecklade fibromyalgi pga att jag kört slut på kroppen, vilket jag har förstått efteråt inte är helt ovanligt.
  • Anonym (M)
    Äldre 29 Dec 11:56
    #7

    Hej!

    Jag hoppas jag får hoppa in i tråden lite. Jag misstänker att jag har hypotyreos och haft så ett bra dag pga min ständiga trötthet. Tog ett ämnesomsättningsprov som visade på 4,9 - alltså för högt även fast sköterskan som jag pratade med sa att det inte var nån fara eftersom gränsen låg vid 4. Har därefter läst på en massa om hypotyreos inför mitt läkarbesök om ett par veckor och det har varit en riktig aha-upplevelse. Så många symptom som stämmer på mig! Mina vänner och min familj brukar skoja om att det banne mig alltid är nåt fel på mig - och det kanske faktiskt finns en förklaring till det! Men jag undrar nu över ett par av symptomen - om de är symptom eller orsakas av nåt annat. Har svårt att hitta svar på nätet om det.

    Talet. Jag har så länge jag minns ibland sluddrat när jag pratar. Jag pratar ofta ganska fort, vilket såklart gör det värre. Men ofta kommer orden i fel följd och jag kan ibland även stamma något plus att ibland känns det som att tungan växer och jag kan då tex inte uttala "r" ordentligt (har tidigare kopplat ihop det med att jag tar ett par klunkar - endast - vin, men misstänker att det är hypotyreosen som är den verkliga boven). När det blir såhär så pratar jag ganska släpigt.

    Ont i höfterna. Jag har en lång tid haft problem med mina höfter och höftböjare (främst höger sida). Kan detta bero på hypotyreosen? Har tidigare fått förklarat att det beror på stela höftböjare och att jag då får ont i resten av kroppen också, men det kanske är ett resultat av hypotyreosen?

    Jag var en duktig löpare i de tidiga tonåren (jag är nu 27). Så plötsligt kunde jag inte längre springa utan att få ont - första tiden i knäna, men på sistone även i benhinnorna. Det spelar ingen roll hur jag bär mig åt eller vilka skor jag har - smärtan är där. Kan detta också vara pga hypotyreosen?

    Jättetacksam för lite hjälp! :)

  • Anonym (Mia)
    Äldre 29 Dec 20:33
    #8

    Anonym(M):

    Bered dig på en kamp mot läkare och sköterskor. Många inom svenska sjukvården verkar tro att det är onödigt att behandla hypothyreos, och gör allt för att sopa symptom och provresultat under mattan. Normalspannet enligt sjukvården är 0,2-4,0 alltså vill man inte behandla förrän någon ligger uppåt 10. När man väl behandlas så siktar de på att man har ett värde lägre än 1.

    Be att de tar prover på antikroppar också, det är ytterligare ett tecken på att man behöver behandlas. Och när första läkaren tycker att du är fånig och inte vill behandla med medicin så sök upp nästa läkare.

  • Anonym (M)
    Äldre 30 Dec 08:11
    #9
    Anonym (Mia) skrev 2014-12-29 20:33:19 följande:

    Anonym(M):

    Bered dig på en kamp mot läkare och sköterskor. Många inom svenska sjukvården verkar tro att det är onödigt att behandla hypothyreos, och gör allt för att sopa symptom och provresultat under mattan. Normalspannet enligt sjukvården är 0,2-4,0 alltså vill man inte behandla förrän någon ligger uppåt 10. När man väl behandlas så siktar de på att man har ett värde lägre än 1.

    Be att de tar prover på antikroppar också, det är ytterligare ett tecken på att man behöver behandlas. Och när första läkaren tycker att du är fånig och inte vill behandla med medicin så sök upp nästa läkare.



    Jag har läst en hel del om det här på nätet och hittat en sida som ger tips om hur man ska gå tillväga och vad man ska säga/visa för läkarna etc. Väldigt bra! Låter helt absurt att läkarna inte fattar det som klart och tydligt står på så många ställen på nätet - att låga värden inte är en försäkran om att personen ifråga inte har hypotyreos. Jag har tidigare varit med om att unga läkare är mer uppdaterade och nytänkande så jag hoppas att så är fallet även nu, när jag ska just till en ung läkare. Men samtidigt har jag läst att det mest var de äldre läkarna, som nu har gått i pension, som hade mest kunskap och förståelse för hypotyreos. Galet!!

    Tack för dina tips! Ska absolut ha dem i bakhuvudet, och även be dem ta prover på antikroppar.
Svar på tråden Hypotyreos efter förlossning?