• Anonym (E.Q)

    Varför klagar ni på skolmaten??

    Jag hör så många föräldrar och barn klaga på skolmaten. Men, tänk lite, det är skattepengar som betalar för maten. Vad är det som inte är bra nog med den mat som erbjuda?? När skolmaten infördes så kunde två veckors matsedel se ut så här:


    1:a veckan
    Måndag: Havrevälling med russin, smör och bröd
    Tisdag:  Leverstuvning med bröd och mjölk
    Onsdag: Nyponkräm med mjölk, smör och bröd
    Torsdag:Ärtsoppa med bröd och mjölk
    Fredag:  Morotspuré med mjölk, smör, bröd och ost
    Lördag:  Havregrynsgröt med russin, mjölk, smör och bröd
    2:a veckan
    Måndag:  Fruktsoppa, smör, bröd och ost
    Tisdag:    Kalvfrikassé
    Onsdag:  Kräm av blandad frukt, smör, bröd och ost
    Torsdag: Fisk (stekt eller kokt), mjölk, smör och bröd
    Fredag:  Grahamsgröt med fruktmos eller socker, mjölk, smör och bröd
    Lördag:   Risgrynsvälling med russin, smör, bröd och ost
    Hortlax kommun Skolstyrelsen, Protokoll 1932 ? 1938
  • Svar på tråden Varför klagar ni på skolmaten??
  • Anonym (moderatkommun)

    Jag antar att matsedeln du kopierat speglar den mat man åt då.

    I mitt fall vill jag inte klaga på själva skolmaten, min sjuåring är nöjd. Däremot tycker jag att det är förskräckligt att förskoleklasserna får äta sist på vår skola och att en del av maten kan vara slut då. Nu går hon i första klass och får äta först istället och då är det stress som gäller, matsalen är liten så de får inte lång tid på sig att äta.

  • Dr Mupp

    För att 90% av det som serveras är helfabrikat. Skolbespisningen lagar ingen mat, de värmer bara upp den. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Fiona M

    För att all mat inte är bra, för att kommunerna inte klarar av att fördela budgeten, trots att det finns reglerat i skollagen,
    "10 § Utbildningen ska vara avgiftsfri.



    Eleverna ska utan kostnad ha tillgång till böcker och andra lärverktyg som behövs för en tidsenlig utbildning samt erbjudas näringsriktiga skolmåltider."
    www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/

    Hur bra mat tror du själv att du får för 7:- portionen?
    www.skolvarlden.se/artiklar/stor-skillnad-i-kostnad-f%C3%B6r-skolmat-i-gymnasiet
    Jag tror maten i din tabell kostade mer än så med 1938 års mått mätt.
  • Anonym (E.Q)
    Dr Mupp skrev 2014-08-31 22:56:26 följande:

    För att 90% av det som serveras är helfabrikat. Skolbespisningen lagar ingen mat, de värmer bara upp den. 


    Hade du varit nöjd om barnen fick havrevälling med smör bröd och mjölk eller kanske grahamsgröt med fruktmos eller socker smör röd och mjölk?
  • Anonym (E.Q)
    Fiona M skrev 2014-08-31 23:01:24 följande:

    För att all mat inte är bra, för att kommunerna inte klarar av att fördela budgeten, trots att det finns reglerat i skollagen,
    "10 § Utbildningen ska vara avgiftsfri.


     


    Eleverna ska utan kostnad ha tillgång till böcker och andra lärverktyg som behövs för en tidsenlig utbildning samt erbjudas näringsriktiga skolmåltider."
    www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/

    Hur bra mat tror du själv att du får för 7:- portionen?
    www.skolvarlden.se/artiklar/stor-skillnad-i-kostnad-f%C3%B6r-skolmat-i-gymnasiet
    Jag tror maten i din tabell kostade mer än så med 1938 års mått mätt.
    En måltid fick kosta 30 öre. Kolla prisutvecklingen.
  • Anonym (moderatkommun)

    Nyfiken, vad vill du med tråden?

    Jag misstänker att skolmaten varierar mycket i olika kommuner och även på olika skolor i varje kommun.

  • Aniiee
    Anonym (E.Q) skrev 2014-08-31 23:18:27 följande:
    En måltid fick kosta 30 öre. Kolla prisutvecklingen.
    Då ligger vi lite drygt 2 kr efter..... 30 öre då är dryga 9 kr nu.
    When you laugh, laugh like hell. And when you get angry, get good and angry. Try to be alive. You will be dead soon enough
  • Fiona M
    Anonym (E.Q) skrev 2014-08-31 23:18:27 följande:
    En måltid fick kosta 30 öre. Kolla prisutvecklingen.
    Var hittar du det?
  • Anonym (TICK)

    Vissa skickar kanske hellre med ungarna mat som i resten av världen.

Svar på tråden Varför klagar ni på skolmaten??