• Mullan

    ang vab via sms

    Skickade in anmälan om vab via sms till försäkringskassan. Måste jag göra något via nätet oxå?
    Fick svar att ansökan gör jag på deras webbplats eller i mobilappen. Jag trodde att det räckte så här. Ska jag anmäla om vi är hemma imorgon oxå? Eller ska jag bara gå in imorgon om ansöka om vabdagar?

  • Svar på tråden ang vab via sms
  • Duckan

    Har du anmält med e-leg eller bett om en blankett? Jag kör på en blankett hemskickad och då räcker det att fylla i den och skicka in sen.

    Via e-leg vet jag inte men det låter som att du måste in anmäla hur många dagar det blir totalt? Hur ska Fk annars veta?

  • Mullan

    Jag har anmält via sms. Tänkte att man kanske skickar varje dag det är vab. När jag skickat anmälan så fick jag en bekräftelse där det står att jag ska ansöka via webben. Men vad är då grejen med att skicka sms? Då kunde jag ju lika väl skött allt via datorn direkt.

  • Erki

    Du anmäler första dagen vid tex VAB och det kan göras via sms.
    Sen när du ska ha ut pengar så måste du ansöka antingen via papper eller via webben med E-leg.
    Där anger du i vilken omfattning du vill ha ersättning för.

  • Duckan

    Jag läste lite fel ser jag ts, ber om ursäkt. Det där med sms har noll koll på. Jag går alltid in på sidan (via telefonen) och klickar hem en blankett. Enklast så tycker jag. Glöm bara inte att blanketten måste beställas den första dagen du är hemma. Kommer efter några dagar och då fyller du i antal dagar du var borta osv.

  • m0desty

    Först måste du anmäla VAB och det vill FS att man gör första dagen man vabbar.

    När ungen är kry igen ska du gå in igen och ansöka om ersättning och då anger du vilka dagar du vill ha ersättning för.

  • Mullan

    Tack för all hjälp! Det är första gången som jag vabbar så jag är helt ny på denna fronten. Anmälde gjorde jag som sagt igår, första dagen. Idag är det andra dagen vi är hemma och då behöver jag inte anmäla igen? Utan då ansöker jag om dom dagarna vi var hemma när lillan är frisk igen? Har jag fattat det hela rätt då?

  • Gladskit
    Mullan skrev 2014-09-02 06:25:43 följande:

    Tack för all hjälp! Det är första gången som jag vabbar så jag är helt ny på denna fronten. Anmälde gjorde jag som sagt igår, första dagen. Idag är det andra dagen vi är hemma och då behöver jag inte anmäla igen? Utan då ansöker jag om dom dagarna vi var hemma när lillan är frisk igen? Har jag fattat det hela rätt då?


    Japp!
    Du gör en anmälan, sen när du ansöker om ersättning fyller du i hur många dagar det blev till slut.
  • Mullan
    Gladskit skrev 2014-09-02 08:42:39 följande:
    Japp!
    Du gör en anmälan, sen när du ansöker om ersättning fyller du i hur många dagar det blev till slut.
    Tack snälla :)
Svar på tråden ang vab via sms