• Anonym (Undrar)

    Bör man skaffa barn om...

    Jag är lite nyfiken..

    Hur ni som har barn eller inte har det, tänker om just barn eller snarare om att skaffa barn. Har man inte ett stabilt förhållande, och nej jag räknar inte 12 månader som ett stabilt förhållande, det är fortfarande i början av ett förhållande när det kommer till barnafrågor. Har man inte ett fast jobb och en stabil inkomst och ett riktigt boende, samma här jag räknar inte en liten etta som ett boende som man skaffar barn i.


    Bör man då skaffa barn är man sedan sitter på tex FL och gnäller om hur de inte har råd att de har en fruktstund i skolan eller inte har råd med att barnen åker på utflykt med skolan för de måste då ha matsäck med sig, medans de sitter och i 99% av fallen själva och röker under fläkten hemma och klagar över sin ekonomi och att allt skall va gratis. Konstigt nog har de flesta råd med massor tatueringar och piercings trots detta. (ps jag gillar båda så inget negativt emot det , vet bara att det kostar)


    Bör man skaffa barn när man inte har förutsättningarna för att ge barnet en bra uppväxt? Jag jobbar delvis krog och det är otroligt mycket unga mammor som bor hemma lever på bidrag och anser att ?Bara för att man skaffar barn behöver man inte förändra sitt liv? är det verkligen så, borde inte dessa människor skaffa sig en hundvalp istället.


    Är det inte det själviskaste och vidrigaste man kan göra att skaffa ett barn bara för att man känner för det eller känner att man behöver känna sig behövd av någon utan förutsättningarna att ge detta barnet ett drägligt liv, för hur mycket man än älskar sitt barn så kan det inte leva på enbart kärlek.


    Jag vet att jag kommer få otroligt mycket WT människor på mig nu, men ni andra hoppas jag också fliker in med någon kommentar, är det bara jag som tänker såhär

  • Svar på tråden Bör man skaffa barn om...
  • Anonym (Sara)

    Här haglar fördomarna.

    Måste var skönt att veta att du aldrig kommer att drabbas av något, att du alltid gör det rätta. Att just du är immun mot allt som kan hända folk, dvs arbetslöshet, sjukdom, skilsmässa, oplanerad graviditet osv.

    Varför detta behov av att sparka på dom ligger?

  • Anonym (Sara)

    Kom på en sak till.

    Det är ju tillåtet för vem som helst att skaffa barn, det kommer ju aldrig att ändras. Så detta är ju inte TS där vi ska komma fram till lösningar, för det finns inga lösningar. Folk kommer alltid att skaffa barn när de vill, och inte när det passar dig.

    Så detta är ju bara en tråd för sparka neråt, för att du ska framstå som duktig.

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Sara) skrev 2014-09-01 09:15:47 följande:

    Här haglar fördomarna.

    Måste var skönt att veta att du aldrig kommer att drabbas av något, att du alltid gör det rätta. Att just du är immun mot allt som kan hända folk, dvs arbetslöshet, sjukdom, skilsmässa, oplanerad graviditet osv.

    Varför detta behov av att sparka på dom ligger?


    Är väl inte så mycket fördommar utan frågan om man bör skaffa barn om man inte har förutsättningarna för att kunna ge barnet ett bra liv.

    Ett bra liv kommer inte med massor pengar men man bör ju kunna ha pengar över på kontot själva varje månad innan man skaffar barn.
  • Anonym (Undrar)

    Jag vill inte framstå som duktig jag ifrågasätter bara hur man kan planera in ett barn i sitt liv när man knappt kan eller har råd till att ta hand om sig själv och sitt levende

  • Vickan I

    Självklart ska man inte "skaffa" barn om man inte kan ge barnet ett bra liv. Men vad en person räknar som ett bra liv skiljer sig enormt från vad en annan kan tycka. Du är inte facit. En kärleksfull ensamstående mamma i en etta som engagerar sig i sitt barn bräcker karriärparet i fina villan som kanske aldrig har tid och har barnet på förskola 07-18 alla ggr.

    Åh eftersom detta är FL så nej jag har jobb, man sedan 13 år, barn, större bostad och bra ekonomi, men ser ändå att det inte är så enkelt som du vill ha det till ts.

  • Anonym (Sara)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-09-01 09:21:20 följande:
    Är väl inte så mycket fördommar utan frågan om man bör skaffa barn om man inte har förutsättningarna för att kunna ge barnet ett bra liv.

    Ett bra liv kommer inte med massor pengar men man bör ju kunna ha pengar över på kontot själva varje månad innan man skaffar barn.
    Det blir ju fördomar när du beskriver de som skaffar barn som du gör i din TS.

    Vad har olämplighet som förälder med tatueringar att göra t ex?

    Barnmisshandel förekommer i alla klasser, det syns inte utanpå eller i lönekuvertet. Där kan vi prata om olämpliga föräldrar.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-09-01 09:23:35 följande:

    Jag vill inte framstå som duktig jag ifrågasätter bara hur man kan planera in ett barn i sitt liv när man knappt kan eller har råd till att ta hand om sig själv och sitt levende


    Många barn planeras inte, de blir bara till.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Sara) skrev 2014-09-01 09:37:27 följande:

    Det blir ju fördomar när du beskriver de som skaffar barn som du gör i din TS.

    Vad har olämplighet som förälder med tatueringar att göra t ex?

    Barnmisshandel förekommer i alla klasser, det syns inte utanpå eller i lönekuvertet. Där kan vi prata om olämpliga föräldrar.


    Inget fel med tatueringar. Men jag undrar hur man kan sitta och beklaga sig över sin ekonomi och hur dyrt det är med barn och att de knappt har råd med mat. Samtidigt som både öl/tattueringar och tobak uppenbarligen kan inhandlas.

    Jag har inget facit. Jag anser bara att man både skall ha boende OCH ekonomi att klara sig själv innan man tillför ett barn till världen.

    Och om man inte har det så är det väl lämpligt att köra på preventivmedel innan man ligger med någon ifall man skulle bli gravid.

    För er låter det som om ett barn är en impul som alla bör skaffa när man känner för det. Man har väl ett ansvar INNAN man för någon till världen
  • SIS79

    Barn kan också vara det som driver en att skaffa jobb, hus, god ekonomi och allt det andra du nu tycker en bra förälder ska ha.

    Sedan håller jag med andra att kärleken till barnet är det viktigaste.

    Du vet ju inte heller hur deras vardag ser ut - tatueringarna kan vara gamla, ölen och ciggen kanske är de enda under en hel månad - ett andrum för att orka med att prioritera barnens behov resten av månaden.

  • Anonym

    Sen kan man ju tycka, om man utgår från trådar på familjeliv, att folk som röker inte borde få skaffa barn, folk under trettio eller över trettiofem, folk som inte kan stava, folk utan välbetalda arbeten och ffa inte människor som röstar på SD...

    Tur att ingen annan bestämmer sånt!

Svar på tråden Bör man skaffa barn om...