• AnnaEva

    Hur gör ni med era svärmödrar?

    Min svärmor kan vara något... kontrollerande och bestämd. Ända sen födseln av våra tvillingpojkar har hon varit med i väldigt många beslut som angår dom, hon vet helt enkelt inte när hon ska backa undan.

    Vi hade dop i maj och hon tog ALLA beslut hur det skulle se, vart fikat skulle hålla till osv osv.. Fast jag hade sagt åt henne att jag vill ha sista ordet, men nej.
    Igår vart jag dock rätt så förbannad och ville säga åt henne, men valde att hålla tyst (vill inte ha en massa drama).
    Jag hade lagt upp fika till henne, hade bakat morotskaka och mazariner.
    Att barnen blir intresserad av maten vi äter tycker jag bara är roligt och bra! Det blev dom även igår och utan att fråga mig så ger hon dom kaka. Jag avskyr att ge 7,5 mån bebisar socker. Till vilken anledning?!  Därför gör jag inte det heller, men hon tog friheten och gjorde det. Jag sa därför till henne att nu räcker det, att dom ska inte ha kaka och att dom ska ha sin mat alldeles strax. Hon frågar därefter min sambo om det gick bra om hon gav mera.. jag satt 1 meter ifrån henne och hon total ignorerar mig!
    Så säger hon bara spydigt till mig.. "När du ger dom frukt så vet du väl om att det innehåller fruktsocker? Så det här är samma sak". Dom uppskattar frukt och tycker det är väldigt mumsigt och gott! Så varför uppmuntra dom till att äta något som verkligen inte är bra för dom?
    Och så är det varje eviga gång vi ska fika... hon ska alltid erbjuda dom fikat.
    Vill kunna säga åt henne, men vet inte hur.. vill verkligen inte ha något tjafs!

    Hur gör ni?

  • Svar på tråden Hur gör ni med era svärmödrar?
  • Anonym

    Nu har vi inte alls det problemet med barnens mor- och farföräldrar, men i ditt läge hade jag nog valt ut ett par saker som ni ofta blir osams om och som du tycker är viktiga och vara överens med din man/sambo om detta och så får han ta det med henne. Det är hans mamma. Sedan får man ha överseende med vissa saker med mor- och farföräldrar. Vi har tre barn i ålder 1-6 år och det blir mer saft och kakor och vid andra tillfällen än hemma hos oss men det tycker jag är helt ok. De ser dock till att de äter mat först om det är i "mattider".

  • Dixie

    Nog dags för din sambo att sätta ner foten mot sin mor, detta är hans konflikt att ta! Hur kan ni gå med på att farmor bestämmer allt om dopet, om ni inte vill det - varför låter ni henne ta över?

  • Alexi

    Hur kan farmor ens vara så inblandad i ett dop att det ens blir möjligt att ta över. Sluta var så mesiga!

  • AnnaEva

    På en gång när hon fick reda på när vi skulle ha dopet så åkte hon och köpte dukar, assietter, glas mm.. Hon köpte precis allting som behövdes! Alltså, det hände så otroligt snabbt och jag fick reda på det samma kväll när hon kom till oss.
    Minns att hon sa "Jag tyckte så synd om dig, vet att du inte har tid förrän sent på kvällen att planera.. men nu slipper du oroa dig. Jag har fixat allting.

    PRECIS allting var klart och hon hade ringt till familjemedlemmar och sagt vart fikat skulle vara efter kyrkan. Jag kände inte för att ge henne en utskällning när hon bara menade väl. Ok, jag vart väldigt besviken, men hon gjorde det inte för att jäklas med mig.

  • Anonym
    AnnaEva skrev 2014-09-01 09:55:51 följande:

    På en gång när hon fick reda på när vi skulle ha dopet så åkte hon och köpte dukar, assietter, glas mm.. Hon köpte precis allting som behövdes! Alltså, det hände så otroligt snabbt och jag fick reda på det samma kväll när hon kom till oss.
    Minns att hon sa "Jag tyckte så synd om dig, vet att du inte har tid förrän sent på kvällen att planera.. men nu slipper du oroa dig. Jag har fixat allting.

    PRECIS allting var klart och hon hade ringt till familjemedlemmar och sagt vart fikat skulle vara efter kyrkan. Jag kände inte för att ge henne en utskällning när hon bara menade väl. Ok, jag vart väldigt besviken, men hon gjorde det inte för att jäklas med mig.


    Nej, men då vet du ju nu hur hon fungerar - oavsett om det är med välmening eller inte. Din man måste ta det med henne, att det är sådant som är upp till er att bestämma. Hon kan erbjuda att hjälpa men ni måste få bestämma om er familj. Han behöver ju inte vara otrevlig. Det kanske är ett "symptom" på att hon inte vill bli "bortglömd", att få vara en viktig del av sitt barnbarns liv. Då måste din man visa att hon kan vara det....på ett annat sätt som inte innebär att hon klampar in på ert integritetsområde så att säga .
  • Dixie
    AnnaEva skrev 2014-09-01 09:55:51 följande:
    På en gång när hon fick reda på när vi skulle ha dopet så åkte hon och köpte dukar, assietter, glas mm.. Hon köpte precis allting som behövdes! Alltså, det hände så otroligt snabbt och jag fick reda på det samma kväll när hon kom till oss.
    Minns att hon sa "Jag tyckte så synd om dig, vet att du inte har tid förrän sent på kvällen att planera.. men nu slipper du oroa dig. Jag har fixat allting.

    PRECIS allting var klart och hon hade ringt till familjemedlemmar och sagt vart fikat skulle vara efter kyrkan. Jag kände inte för att ge henne en utskällning när hon bara menade väl. Ok, jag vart väldigt besviken, men hon gjorde det inte för att jäklas med mig.
    nä, hon gjorde det säkert för att vara snäll - men samtidigt har hon passerat gränsen för vad en farmor bör göra (utan att fråga föräldrarna om de tycker det är ok)
    så om ni inte säger något nu, kommer det ju bara att bli värre. detta är något din sambo bör prata med sin mamma om!
  • Anonym (Kontrollerande)

    Ja du, jag sitter i samma sits :) Jag ville hålla ett litet och privat dop (hade inte orken att bjuda in våra stora släkter som sammanlagt blir ca 80 pers) och min sambo var helt överens om att vi inte hade tiden eller orken att planera ett så stort evenemang med en liten knoddas vi höll på att vänja oss vid. Svärmor blev rosenrasande för att vi inte tänkte bjuda in alla och det slutade med att hon höll en egen dopfika för hela sin släkt så på vår dopfika döp endast min familj upp, plus svärmor som satt i ett hörn och glodde ut mina föräldrar.

    Både jag och sambon har pratat med henne, och vi är väl medvetna om att hon hör för hon svarar oftast: "Ja, jag vet att ni tycker så, men jag tycker så här, så då kommer jag göra så här!".

    Tyvärr har jag ingen lösning på ditt problem. Har fått förslaget att säga till henne att om hon inte skärper sig och lyssnar på hur vi vill hantera vårt barn så kommer hon inte få träffa det. Vill inte skapa konflikter, det är ju trots allt mitt barns farmor och hon ska få ha en del i barnets liv, men samtidigt har hon ingen rätt att trampa ner oss så som hon gör.

    Var stark! Prata med henne varje gång hon gör något ni inte vill: "Det är snart dags för kvällsmat så jag vill inte att du ger dem något att äta." Håll dig lugn och samlad, trots att jag vet hur svårt det är när man blir totalt ignorerad eller får svar som tyder på att hon totalt skiter i vad du säger, men fortsätt ändå! I slutändan måste hon ju faktiskt lyssna på er, det är era barn så ni ska få uppfostra dem så som ni vill :)

Svar på tråden Hur gör ni med era svärmödrar?