• Lina Loppan

    3.5 veckors bebis skriker en timme om dagen är det kolik?

    Min tös som är 3.5 veckor har de två senaste dagarna skrikit 1 timme på kvällen otröstligt. Hon verkar ha ont i magen. Hon har alltid varit lite gosig vilket är normalt enligt barnmorskan då hon äter som en häst. Min fråga mest nu är väl, kan detta vara upptakten till kolik eller är det bara em slump att det hänt två kvällar i rad?

  • Svar på tråden 3.5 veckors bebis skriker en timme om dagen är det kolik?
  • Akua

    Det är nog inget du behöver oroa dig för. Bebisar skriker och ibland vet man inte varför. Men du säger ju själv att det verkar vara så att hon har ont i magen.

    Det är bara att försöka trösta, massera magen, låt hon rapa, styr henne i vagn över trösklar, gå med henne i en trappa (dr var det enda som fungerade för en kompis).

    Att som bebis skrika en timme på kvällen är inte kolik. Du ska se att detta kommer ändras :)

  • Flisan79

    Det kan vara starten på kolik. Den börjar vanligen runt 2-3 veckors ålder, ibland lite senare.

    Har haft ett barn med full kolik men hon var "tjorvig" från början, sen vid 2 v bröt det ut ordentligt.
    Har även haft ett barn med en lättare variant. Hennes startade runt 4 v och höll bara i sig tills hon var ca 7-8 v. Till skillnad mot storasyster som kunde gråta flera timmar per dag, skrek hon bara ca 20 min-1 tim per kväll.

  • Lina Loppan

    Vissa saker hjälper någon minut och sedan inte mer. Brukar sluta när hon väl tar bröstet efter ett tag vilket hon inte riktigt vill i början

  • Flickan och kråkan
    Lina Loppan skrev 2014-09-01 10:34:33 följande:

    Vissa saker hjälper någon minut och sedan inte mer. Brukar sluta när hon väl tar bröstet efter ett tag vilket hon inte riktigt vill i början


    Då låter det inte som kolik.
  • Lina Loppan

    Kan ju tillägga att hon varit mer grinig de senaste två dagarna.

    Vi började med minifom med för 3.5 dagar sedan. Vet inte om det kan ha något med saken att göra?

    Plus att vi haft besök då med

  • YOUnMe

    Prova Sempers magdroppar. Dom hjälpte oss när vår lilla tjej hade ont i magen.

    Fick höra av vår BVC att minifom inte hade någon forskning bakom sig och att man i princip kunde ge vatten istället. Om det är sant eller ej låter jag va osagt. Vi blev hjälpta av magdropparna iaf.

    Lycka till!

  • Flickan och kråkan

    Hon är inte bara hungrig då och missnöjd med att det kommer lite långsamt? Ökningsperioderna duggar ju tätt första veckorna och då blir de ofta lite griniga. De måste ju amma på tomma bröst/mer än vad som finns för att de ska kunna ge mammans kropp signalen att producera mer....och det går inte över natt. Om hon är nöjd vid bröstet.

  • Batmamba

    Så här var det för oss:

    Vid ungefär samma ålder kunde min dotter bli otröstlig om kvällarna. Det visade sig efter många skrikkvällar att hon varit hungrig. Trots att hon snuttat färdigt för bara 10 minuter sedan kunde det vara matdags igen. Efter ett par dagar med mycket intensiv amning ökade min mjölkproduktion och min lilla bebis blev betydligt gladare.

    Så mitt råd är att lägga liten till bröstet så fort hon gnäller, då hinner hon inte bli så upprörd att hon inte klarar det. Men det är ju bara utifrån mina personliga erfarenheter.

    Hoppas det ordnar sig för er!

Svar på tråden 3.5 veckors bebis skriker en timme om dagen är det kolik?