• Anonym (Hej)
    Äldre 1 Sep 09:38
    2602 visningar
    12 svar
    12
    2602

    Separera i sthlm innerstad?

    Hejsan,

    Hur gör ni som separerar med barn och bor i sthlm innerstad?
    Om man har barn som man inte vill ska behöva byta skola/dagis, men man måste skaffa nya lägenheter. 

    Bostadspriserna är höga och bostadsmarknaden är som den är i Stockholm, att ha råd med ett eget boende i samma område är väldigt tufft.

    Någon som varit i denna situation?

  • Svar på tråden Separera i sthlm innerstad?
  • Anonym (funde­rar ibland­)
    Äldre 1 Sep 10:10
    #1

    Jag har inte varit i samma situation, men funderar ibland på vad som skulle kunna hända här i livet. 

    Vad gäller skilsmässa så tror jag att det bästa för barnen vore om de inte behövde flytta hela tiden, så att ha dem boendes i sitt befintliga hem på heltid med föräldrar som turas om att bo en vecka var med barnen vore det allra bästa. Då skulle man kunna köpa bara en liten etta utöver det befintliga boendet. Ställer höga krav på att föräldrarna kan hålla sams dock...

    Andra alternativet vore ett köpa varsin mindre lägenhet. Jag skulle inte ha råd med en fyra på egen hand, så i mitt fall skulle jag få bo i vardagsrummet medan barnen får egna rum. Eller så får de dela rum, och jag bor i vardagsrummet (beror på vilken prisklass man hamnar i).

  • Anonym (Kungs­holmen­)
    Äldre 1 Sep 16:08
    #2

    Vi ska precis separera och har sålt vår fyra på Kungsholmen. Vi har köpt lägenheter i Bromma och låter våra barn gå kvar på dagis tills vidare så det inte blir alltför mycket förändring för dom.

  • Anonym (acc)
    Äldre 2 Sep 18:37
    #3

    Jag tror att det bästa för barnen när de är så pass små som dagisålder ofta är om man kan bo kvar i samma område fast mindre lägenheter. Så små barn har inte samma behov av egna rum som äldre barn.

    Är barnen större kan de ofta lära sig att åka kommunalt till skola och kompisar, då kan man flytta utanför tullarna och då bo tillräckligt stort.

    För jag tror att det är bra för barnen att ha kvar stabiliteten med skola/dagis och kompisar vid en så stor förändring som en skilsmässa innebär.

  • Anonym (rädda­d)
    Äldre 5 Jan 20:09
    #4
    Anonym (Hej) skrev 2014-09-01 09:38:00 följande:

    Hejsan,

    Hur gör ni som separerar med barn och bor i sthlm innerstad?
    Om man har barn som man inte vill ska behöva byta skola/dagis, men man måste skaffa nya lägenheter. 

    Bostadspriserna är höga och bostadsmarknaden är som den är i Stockholm, att ha råd med ett eget boende i samma område är väldigt tufft.

    Någon som varit i denna situation?


    Hej,
    Jag fick panik när jag plötsligt skulle "köra" en hel femma i sthlms innerstad, men skaffade mig en trevlig inneboende som blev barnens "studdy buddy", en student jag valde noggrant ut. Trivs fint nu, allt ok och jag och barnen kunde bo kvar.
  • Anonym (Carol­ine74)
    Äldre 9 Jan 11:26
    #5

    Jag befinner mig i den situationen nu. Så jobbigt. Vi har dessutom en 5:a hyresrätt och kan därför inte sälja. Nu lutar det åt att han får bo kvar då han inte kan ta lån just nu. Jag letar en 2-3:a i innerstan, vilket känns riktigt surt. Dyrt och läskigt att köpa något för så mkt pengar, dessutom väldigt trångt. Han ska dessutom få bo kvar i en 5:a. Lätt att bli bitter...

  • Anonym (rädda­d)
    Äldre 9 Jan 12:19
    #6

    Jag tror att om du söker lite hjälp hos någon kunnig jurist, så har du som mamma större rätt att stanna i det gemensamma boendet ni hade(?).

    De är märkligt bra inställda till "mamma/barn" i sådana situationer - även om det är kärvt annars. Har du någon hjälp med vad du har rätt till? 

  • Anonym (Carol­ine74)
    Äldre 9 Jan 12:34
    #7

    man vill ju inte att sin partner ska hamna på "gatan" men våra gemensamma barn som han har varannan vecka. Så man vill ju lösa situationen på bästa sätt för alla. Jag skulle helt klart ha rätt till bostaden om jag gick till Tingsrätten med det, men jag vill ju inte att vi ska bli ovänner och att barnen ska få ett dåligt boende...

  • Anonym (.)
    Äldre 9 Jan 12:37
    #8
    Anonym (Caroline74) skrev 2015-01-09 11:26:55 följande:

    Jag befinner mig i den situationen nu. Så jobbigt. Vi har dessutom en 5:a hyresrätt och kan därför inte sälja. Nu lutar det åt att han får bo kvar då han inte kan ta lån just nu. Jag letar en 2-3:a i innerstan, vilket känns riktigt surt. Dyrt och läskigt att köpa något för så mkt pengar, dessutom väldigt trångt. Han ska dessutom få bo kvar i en 5:a. Lätt att bli bitter...


    Kan ni inte byta 5:a mot två mindre hyresrätter? Bytesmarknaden är ju ganska välfungerande i Stockholm.
  • Anonym (rädda­d)
    Äldre 9 Jan 18:45
    #9
    Anonym (Caroline74) skrev 2015-01-09 12:34:20 följande:

    man vill ju inte att sin partner ska hamna på "gatan" men våra gemensamma barn som han har varannan vecka. Så man vill ju lösa situationen på bästa sätt för alla. Jag skulle helt klart ha rätt till bostaden om jag gick till Tingsrätten med det, men jag vill ju inte att vi ska bli ovänner och att barnen ska få ett dåligt boende...


    Jag förstår, men hur illa tror du det skulle bli? Vet ju inte vilken relation ni har, om han är ärlig och schysst, annars kanske han bara dragit en vals för att få bo kvar. Man behöver inte gå till tingsrätten, en bra jurist räcker.
  • Anonym (X)
    Äldre 9 Jan 20:16
    #10

    Har också en hyresrätt, men tyvärr har ingen av oss möjlighet att köpa bostad, och den lägenhet vi har är för liten att byta mot två stycken tillräckligt stora att kunna bo med två barn i. Känner mig otroligt låst, och vet inte alls hur jag ska göra.

  • Anonym (Despe­rat)
    Äldre 9 Jan 21:36
    #11
    Hej! 
    Jag är i princip i samma sits som du TS men dock inte inne i innerstan utan längs med tunnelbanelinjen söderut. 

    Vi har en hyresrätt, en 3a, dock står jag ensam på kontraktet men vi flyttade in i den tillsammans. Vi har bott där i 8 år. 

    Jag valde att separera för 4 månader sedan men vi har än så länge inte hittat två boenden, det är svårt att byta en 3a till två stycken 2or i vårt närområde. 
    Vi är inte alls kräsna kan jag tycka utan jag/ vi kan tänka oss att flytta till andra sidan Stockholm, bara vi får två boenden men det är otroligt svårt att få.

    Vi bråkar en del hemma (på 4 månader har vi bråkat riktigt rejält 3-4 gånger) och det påverkar tyvärr vår äldsta dotter, som är 12 år. 

    Jag vill gå vidare och hitta lägenhet men han vill egentligen inte det. Jag letar med blåslampa men han sitter bara på sin rumpa och anstränger sig inte alls efter nytt boende. 

    Jag kan inte ta ett bostadslån för jag har ingen kontantinsats, det har däremot han genom sina föräldrar som dessutom är villiga att hjälpa honom med hela lånet men han vill inte för han tycker det går för fort. *suck*

    Jag förstår verkligen din situation TS och jag vet bara att utifrån den situation jag är just nu, vill jag bara bort fort som sjutton så vi slipper bråka så våra barn hör. 
  • Anonym (M)
    Äldre 9 Jan 21:42
    #12

    Ja. Vi flyttade helt enkelt ifrån Stockholm(innerstan). Det hade varit för dyrt med två lägenheter. Svårt beslut, men det är bra nu.

Svar på tråden Separera i sthlm innerstad?