• Anonym (NÅ)

    Blir det regeringsskifte?

    Som rubrik lyder.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Blir det regeringsskifte?
  • EnGladPingvin

    Tyvärr ser det ju så ut. Men framför allt ser det ut som det kommer bli en väldigt svag regering oavsett och risken är stor för parlamentariskt kaos där SD får betydligt mer makt än vad deras väljarstöd egentligen berättigar till.

    Kanske är det dags att partierna i mitten på allvar börjar överväga en regering över blockgränserna. Även om det skulle ta emot handlar det om att ta ansvar och Sverige behöver en stark regering som inte måste söka stöd från partier utanför regeringen i varje fråga.

  • Anonym (h.o.g)
    EnGladPingvin skrev 2014-09-01 10:39:02 följande:

    Tyvärr ser det ju så ut. Men framför allt ser det ut som det kommer bli en väldigt svag regering oavsett och risken är stor för parlamentariskt kaos där SD får betydligt mer makt än vad deras väljarstöd egentligen berättigar till.

    Kanske är det dags att partierna i mitten på allvar börjar överväga en regering över blockgränserna. Även om det skulle ta emot handlar det om att ta ansvar och Sverige behöver en stark regering som inte måste söka stöd från partier utanför regeringen i varje fråga.


    Tyvärr,? hur menar du? vad skulle kunna bli sämre än vad det redan är?
  • Anonym (Ja, tyvärr)

    Ja det tror jag. Tyvärr. Alliansen har lyckats väldigt bra under sina år vid makten, särskilt med tanke på de dåliga förutsättningar en global lågkonjunktur innebärm och jag tror att det vore bäst för landet om de fick fortsätta ett tag till. Nu för ju sossarna i och för sig inte någon politik som är sådär väldigt annorlunda jämfört med alliansen så om de fått egen majoritet hade det kunnat vara ok. Nu kommer de att bli beroende av vänsterpartiet, miljöpartiet och sverigedemokraterna vilket kommer att leda till en jäkla soppa. 

    Inte bra.

  • Anonym (Anti SD)

    Nåt som är värre än regeringsskifte är att sittande, eller nästa, parti är tvungen att använda sej av SD för att få en majoritetsregerning.

  • Anonym (-)

    Jag tror, men hoppas inte, att det blir det.

    Jag förstår inte varför så många säger att alliansen har misslyckats kapitalt när det finns siffror som visar att dom gjort förbättringar inom så många områden. Att dom uppfyllt i princip alla löften, TROTS global ekonomisk kris... 

  • Anonym (M)

    Tror tyvärr också det blir skifte.

    Men jag hoppas att alliansen får sitta kvar!

    Blir mörkrädd för något annat...

  • Honungsblomman

    Ja, så blir det ju alltid.

    Nu har blått suttit två perioder. Nu har vi glömt hur missnöjda vi var med de röda, så nu tar vi in de röda igen. Röda kommer att sitta mellan 1-2 perioder, sedan kommer vi att ha glömt bort hur kassa vi ansåg de blå vara, så då röstar vi in de blå igen.

    Jävla bollande med skattepengar hit och dit.

  • Anonym (***)
    Anonym (Anti SD) skrev 2014-09-01 14:39:05 följande:

    Nåt som är värre än regeringsskifte är att sittande, eller nästa, parti är tvungen att använda sej av SD för att få en majoritetsregerning.


    Nuvarande regering är ingen majoritetsregering, så det behöver inte nästa vara heller. Dessutom ligger de rödgröna nära 50%, och skulle något av C eller KD ramla ut, så ska de % också fördelas, och då kan de rödgröna tippa över 50%.

    Så SD behöver inte blandas in. I stora frågor som försvaret, och invandringen kan de göra som nuvarande regering, samarbeta över gränserna. Alliansen har ju gjort upp om invandringen med MP. SD har noll inflytande där.
  • Anonym (Anti SD)
    Anonym (***) skrev 2014-09-01 14:47:55 följande:
    Nuvarande regering är ingen majoritetsregering, så det behöver inte nästa vara heller. Dessutom ligger de rödgröna nära 50%, och skulle något av C eller KD ramla ut, så ska de % också fördelas, och då kan de rödgröna tippa över 50%.

    Så SD behöver inte blandas in. I stora frågor som försvaret, och invandringen kan de göra som nuvarande regering, samarbeta över gränserna. Alliansen har ju gjort upp om invandringen med MP. SD har noll inflytande där.
    I förra valet var inte SD's siffror så höga så endera parten hade nån nytta av dom.

    Jag misstänker vid detta valet att Moderaterna mycket väl skulle kunna tänka sej att ta hjälp av SD för att få en majoritetsregering. Om alternativet vore att de rödgröna skulle få makten är det till och med mycket möjligt. Jag tror inte att de rödgröna skulle kunna tänka sej samma sak.
  • Anonym (***)
    Anonym (Anti SD) skrev 2014-09-01 14:51:47 följande:
    I förra valet var inte SD's siffror så höga så endera parten hade nån nytta av dom.

    Jag misstänker vid detta valet att Moderaterna mycket väl skulle kunna tänka sej att ta hjälp av SD för att få en majoritetsregering. Om alternativet vore att de rödgröna skulle få makten är det till och med mycket möjligt. Jag tror inte att de rödgröna skulle kunna tänka sej samma sak.
    I förra valet hade Alliansen fått egen majoritet om de hade tagit med SD, men det gjorde de inte, så varför skulle de göra det nu?

    Dessutom så står SD närmre S än M, så jag finner det högst osannolikt.

    Det parti/partier som släpper in SD i en regering skjuter sig själv i foten för lång tid framöver.

    M+SD blir dessutom inte större än de rödgröna. Och skulle Moderaterna bjuda in SD i Alliansen så hoppar nog FP i alla fall av, till fördel för de rödgröna.

    SD är inget hot för en framtida regering, anser jag.
Svar på tråden Blir det regeringsskifte?