• Anonym (Kaffedraken)

    Meningen med livet

    Vad skulle ni säga är meningen med livet? 

  • Svar på tråden Meningen med livet
  • Anonym (Kaffedraken)

    För mig är meningen med livet att bilda familj och att få känna, och ge kärlek. Vad är meningen med livet för dig? :)

  • Anonym (Kaffedraken)
    23an skrev 2014-09-01 11:41:32 följande:

    Vad skulle ni säga är meningen med livet? 


    om du frågar hela världens befolkning samt från alla religioner så kommer du få miljontals olika svar. Ingen kommer att ge dig uppriktig svar förutom:

    Koranen. Koranen är den ENDA boken som hävdar att Hela Skriften är från Skaparen. I den säger Gud klart och tydligt vad meningen med livet är:
    Och om du får någon gång tid att resa till muslimska länder och du frågar dem så kommer du få samma svar som du finner i Koranen: (Gud är En, så Gud använder Majestätisk Singular som Oss, Vi, och Våra

    Vi har skapat de osynliga väsendena (jinner) och människorna enbart för att de skall dyrka Oss. Koranen 51:56

    Så Gud säger att människan är endast skapad för att dyrka Honom.
    Det finns 70 olika form av dyrkeri, Den bästa är som alla Profeter gjorde så som Jesus, Moses, Abraham att lägga sin panna på marken. (Den Högsta plats på människan på den lägsta plats på marken)
    Och lägsta form av dyrkeri är att du tar bort nått farligt från marken enbart för att behaga Gud så att inte andra ska skada sig.

    Stor majoritet av människor kommer att dyrka sina Barn, sin fru/man, eller sina pengar, eller sina prylar eller skapade saker så som solen, statyer, eller personer så som Buddah, Hare Krishna, Jesus eller en tv-idol. T o m sina egna luster eller sin egna intelligens så Gud kommer skicka de i elden då de slösade sitt liv på nöje än att sträva efter Skaparen. Alla människor är födda och har Al-Fitra, (tron på Allah) Koranen är endast en bonus, en instruktion på hur en ska leva. Har du frågor så vänligen fråga! inget politisk endast religionen.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Att må så bra som möjligt på så många olika sätt som möjligt och påverka andra till det överallt och hela tiden.

  • Anonym (Kaffedraken)
    sugercane skrev 2014-09-01 12:24:27 följande:

    Mina barn är meningen i mitt liv <3


    Det är väl inte så att det inte finns mycket annat som är meningen med livet? Barn är ju inte det enda kan jag då verkligen.se.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Anser att en sådan fråga inte kan bygga på två fenomenologiska motsatser - vi kan uppleva både mening och meningslöshet och det ena kan sluta i det andra samt vice versa.
    Kan inte riktigt köpa att svaret på andemeningen i en sådan fråga beter sig på det viset. Andemeningen söker ju en fast punkt, någonting objektivt och konkret - och vad som uppfattas som meningsfullt respektive meningslöst, kan knappast ses som någonting objektivt och kan sluta hur komplext som helst.

    Försöker istället använda andemeningen i frågan (då alla förstår frågan i sig) och utifrån den lägga på ett lager av beskrivning. Och sedan hoppas på att orden "Meningen med livet." just väcker tankar och känslor som alla kan relatera till i sig.

    Såhär. (Skriver det lite som en formel så att alla kan se vilka ord som har vilken beskrivning i slutändan.)

    Vi vet inte vad vi borde göra men vi känner konstant, alltid, hela tiden, utan ett enda undantag - att någonting borde göras.

    Känslan av att någonting borde göras, kan då sammanfattas med mening.
    Detta någonting som borde göras, kan då sammanfattas med livet.

    Meningen med livet. Livet med meningen.

    (Det går även att vända på det.)

    Känslan av att någonting borde göras, kan då sammanfattas med livet.
    Detta någonting som borde göras, kan då sammanfattas med mening
    Meningen med livetLivet med meningen.

    Formeln upplevs som en paradox som slår mot en och samma punkt och väcker väldigt konkreta tankar och känslor (iallafall i den här skallen).
    .
    Gillar att beskriva det här perspektivet som en uppmaning. För det känns ju så att leva, som ett enda stort eko utav "- Gör det!" och i varenda form, tempo och färg man kan tänka sig - ifrån att bara dagdrömma eller att ta nästa andetag, till att resa eller att avsluta sitt liv, alltihop, rubb och stubb och det här sista tangenttrycket medräknat.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har alltid funderat over meningen med livet. Jag vet inte vad det ar for mening men jag brukar tanka att det ar viktigt att leva har och nu, forsoka hjalpa mina medmanniskor och forsoka ta till vara varje dag  och gora det basta av den. Forsoka ha roligt och ha det bra.

    Ursakta att det saknas prickar over o och a men jag skriver med en utlandsk dator som saknar dessa tecken.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har sökt meningen med livet länge och många gånger. I olika perioder i mitt liv har jag hittat den, meningen, men sedan tappat den igen.

    Just nu vet jag inte vad mening med mitt liv är. Jag existerar, men till vilken nytta. Min familj behöver inte mig. De älskar mig, tror jag. Jag är mycket ensam fast jag har man och barn och vänner och jobb. Jag är ofta trött, irriterad, arg, bitter och/eller ledsen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Så känner jag också till och från men emellanåt kan jag bli väldigt lycklig också
    Hoppas att det vänder för dig snart om det inte redan har gjort det.

    Kram!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Riktig lycka har jag bara känt några få gånger i mitt liv.

    Jag har varken orken eller lusten att ta tag i mig själv och ge mig en spark i röven så att jag kommer igång med att hitta mig själv och min mening i livet. Att våga börja ta steg utanför trygghetsboxen och upptäcka mig själv och vem jag är. Är så rädd för att bli förminskad, tillintetgjord och ensam. Jag tänker ofta att snart ska jag ändra mitt liv så att jag blir glad och harmonisk men jag kommer aldrig till skott. Har en massa ursäkter för att inte ändra på något. Man kan ju undra hur knäpp jag är på en skala... Intellektuellt så vet jag att jag är smart och bra på alla sätt och vis, annars hade jag inte varit där jag är yrkesmässigt idag. Men känslomässigt är jag inte i fas och det är väl därför jag känner mig vilsen.

Svar på tråden Meningen med livet