• Anonym (Fialotta)

    Hur stora portioner äter du och vad ligger på tallriken?

    Jag är nyfiken på hur och vad folk äter på riktigt. Ni får gärna lägga in bilder om ni vill. Jag har druckit 0.5 liter ekologisk grönsaksbuljong till frukost idag. Sen blev det för en stund sen en sån där liten paj, 220 grams enligt Felix, men min gjorde jag hemma så jag vet inte exakt vikt och så var den vegetarisk. Till det åt jag en tomat, och en morot. Jag drack ett glas citronvatten.

    Hur har din dag sett ut tills nu?

  • Svar på tråden Hur stora portioner äter du och vad ligger på tallriken?
  • annaba

    Hittills idag.

    Frukost - 1 kopp hälften kaffe/hälften mjölk, 2 smörgåsar grovt bröd med lite smör och ost, 1 glas apelsinjuice

    Förmiddagen - vatten enbart

    Lunch - halva tallriken spaghetti med spenat/vitlökssås, halva tallriken blandad sallad och råkost, vatten till, 1 kopp kaffe med en skvätt mjölk

    Fortsättningen blir sannolikt en frukt under eftermiddagen och sen en middag liknande lunchen. Kanske en kopp te till kvällen.

  • Neithotep

    Frukost - en rostad med ost och skinka och två ryevita, ett glas mjölk och två koppar basilikate.

    Lunch - en filtallrik med musli.

    Kan tilläggas att jag är gravid på övertid, ser lite annorlunda ut när jag arbetar :).

  • Anonym (Fialotta)
    Neithotep skrev 2014-09-01 12:18:20 följande:

    Frukost - en rostad med ost och skinka och två ryevita, ett glas mjölk och två koppar basilikate.

    Lunch - en filtallrik med musli.

    Kan tilläggas att jag är gravid på övertid, ser lite annorlunda ut när jag arbetar :).


    Så spännande! Försök att få i dig lite mer näring så du har energi när det är dags. Lycka till!!
  • Fantasilös

    I vanliga fall äter jag lchf men har åkt dit så det ryker om det så idag har jag ätit 1 ölkorv till frukost (tänkte börja om med lchf men va inte så hungrig) lite vispad grädde med frysta hallon till plugget (också lchf) o sen direkt efter lchfglassen blev jag sugen på vanlig glass så åt det med skivad banan och sen efter en stund åt jag en gorbys. Så nu skäms jag massa för min dåliga karaktär och för att jag hela tiden tänker "nu har jag ju fått i mig massa kolhydrater idag då kan jag lika gärna köra på o frossa medans jag har chansen". Men imon tar jag nya tag!

  • Edina

    Hittills idag:

    2 rutor marabou mjölkchoklad 
    2 glas kolsyrat vatten

  • Anonym (Fialotta)
    Fantasilös skrev 2014-09-01 12:30:46 följande:

    I vanliga fall äter jag lchf men har åkt dit så det ryker om det så idag har jag ätit 1 ölkorv till frukost (tänkte börja om med lchf men va inte så hungrig) lite vispad grädde med frysta hallon till plugget (också lchf) o sen direkt efter lchfglassen blev jag sugen på vanlig glass så åt det med skivad banan och sen efter en stund åt jag en gorbys. Så nu skäms jag massa för min dåliga karaktär och för att jag hela tiden tänker "nu har jag ju fått i mig massa kolhydrater idag då kan jag lika gärna köra på o frossa medans jag har chansen". Men imon tar jag nya tag!


    Jobbigt! Men det är bara mat, inte hela världen. Man måste få äta vad man vill ibland.
  • Coruscant

    Frukost - ingenting.
    Lunch på jobbet - pasta och köttbullar, sallad (jobbar på förskola, tog 6 köttbullar, lite pasta och halva tallriken grönsaker).
    Middag - kommer bli fisk och potatis och grönsaker.
    Kvällsmat - en kopp varm mjölk, är gravid och har svårast att äta på morgonen, så avslutar gärna dagen med just varm mjölk.

  • Anonym

    Jag håller på och går ner i vikt med viktväktarna (6 kilo ner hittills, 6 kvar!) och mycket av min viktnedgång handlar just om att justera portioner och äta rätt, vilket funkar för mig. En diet skulle inte funka för mig eftersom det är en livsstilsförändring som måste till för att jag ska kunna hålla vikten sedan.

    Men för att svara på frågan:

    Frukost: 3 dl lättyoghort naturell med skivad kiwi (oftast tar jag en kopp te och knäckemacka också, men det hann jag inte idag).

    Lunch: 1 bakad potatis med tonfiskröra och 1 msk lättcrème fraiche, samt två salladsblad.

    Eftermiddag: någon typ av frukt.

    Middag blir stuvade morötter och blomkål med 1 st chorizo och sallad till.

    Men som sagt, jag äter väldigt olika från dag till dag. Dock alltid minst tre mål om dagen. Följer mina poäng och undviker egentligen bara godis, kakor, chips etc.

  • Fjärilslarv

    Dagens mat:
    Frukost: 2 smörgåsar med bregott, leverpastej och ost, ett kokt ägg och en kopp te.

    Lunch: Pasta med hemgjorda köttbullar, tomatsås (hemmagjord såklart), lite parmesan och sallad.

    Mellanmål: Smoothie gjord på kvarg, banan, apelsin och någon mer frukt.

    Middag: Kycklingggryta med ris och sallad till.

    ev kvällsmål: Frukttallrik med 3 frukter

    Mängd: Svårt att uppskatta men till lunchen brukar jag ha en matlåda som rymmer 6dl som jag fyller till hälften dvs 3dl och så grönsaker till det ca 2dl.
    Ungefär samma mängd till middag.

Svar på tråden Hur stora portioner äter du och vad ligger på tallriken?