• Äldre 1 Sep 14:08
    676 visningar
    5 svar
    5
    676

    Lämna barnen på lediga dagar?

    Denna tråd är egentligen riktad till er med oregelbundna tider dvs jobbar kvällar och helger.
    Hur gör ni på lediga dagar eller de dagar ni arbetar kväll med barnomsorgen? Har fått till mig att man inte får lämna dessa dagar och gör det inte heller själv. Men har hört andra som gör det på mitt arbete. Kan ju säga att mina barn har varit hemma nu i 6 dagar pga att jag har arbetat kvällar, helger, haft lediga dagar. Blir så i vissa perioder, gnäller absolut inte över att ha mina barn hemma, men dom längtar ju efter förskolan. Känner att jag är en tråkig mamma då jag arbetat sena kvällar. Igår arbetade jag 7.30-23 så känner mig lagom mörbultad idag ;) har mina barn hemma som vill hitta på saker så klart. Men hur mycket man vill har man ingen ork för man är så förbannat trött. Känns som om dom har lite tråkigt, vill ju inte va en tråkig mamma.
    Tolka denna tråd rätt. Gnäller inte för att jag är glad över att jag kan va med mina barn mycket trots heltidsjobb. Bara nyfiken på hur andra gör i min situation.

  • Svar på tråden Lämna barnen på lediga dagar?
  • Äldre 1 Sep 14:14
    #1

    Min fd granne jobbade skift och hade barnen på förskola när hon hade frigång. I vår kommun får man ha det (olika regler i olika kommuner), så det var inga problem. Om barnen mår bättre av att gå regelbundet på förskolan kan man få dispens även om regelverket säger att de borde vara hemma, vet tex en mammaledig kvinna vars son hamnade utanför i gruppen och då fick gå lite längre dagar för att motverka detta.

  • Äldre 1 Sep 14:14
    #2

    Min fd granne jobbade skift och hade barnen på förskola när hon hade frigång. I vår kommun får man ha det (olika regler i olika kommuner), så det var inga problem. Om barnen mår bättre av att gå regelbundet på förskolan kan man få dispens även om regelverket säger att de borde vara hemma, vet tex en mammaledig kvinna vars son hamnade utanför i gruppen och då fick gå lite längre dagar för att motverka detta.

  • Honung­sblomm­an
    Äldre 1 Sep 14:32
    #3

    Här får de som jobbar skift, som du, ha sina barn på förskolan 15 gratistimmar i veckan efter det att barnet fyllt tre år. Allmänna förskolan, kallas det. Det är rikstäckande. Kolla det med er förskola.

    Så jobbar du kväll en hel vecka, så ska dina barn ändå få lov att vara på förskolan 15 timmar den veckan. Om de fyllt tre år, dvs.

  • Äldre 1 Sep 21:21
    #4

    I vår kommun hade vi pratat med rektorn o ditt fall är solklart att du får "mertid" o barnen hade fått vara där 15 timmar, oavsett ålder. Prata med förskolechefen

  • En blå giraff
    Äldre 3 Sep 19:01
    #5

    I min kommun har man rätt att lämna vissa timmar per vecka om man är skiftarbetande och långledig. Tror det är 4 timmar/dag man har rätt till om man är ledig mer än tre dagar per vecka. 

    När jag jobbar kväll så skall jag egentligen lämna 3-åringen kl 11 på fsk om jag ska gå helt efter regelboken (arbetstid + restid endast). Jag börjar kl 13 men han får gå med och äta och behöver ofta sova efter det. MEN jag ska också då lämna hans storebror på skolan kl 8.30. Och ska jag då först iväg med två barn, åka hem, vara hemma två timmar, iväg och lämna minstingen, åka hem en timme och sen åka till jobbet = nej, jag lämnar även 3-åringen då kl 8.30. Brukar inte upplysa fsk om att jag jobbar kväll utan anger bara den tiden och de har aldrig ifrågasatt det.... Så det är ju "fusk" egentligen men jag stuntar i det. Får annars inte en enda minuts lugn på hela den dagen jag har kvällsskiftet. 

    Min förskola frågar inte så mycket vad jag egentligen gör. Hade barnen redan gått 50 timmar/vecka hade jag inte haft samvete att nyttja det även stundtals då jag är ledig. Men nu är det inte så. TS kanske kan du prata med rektorn. Eller sätt upp lite tid dagen efter ett sådant "maratonpass" men säg inte så mycket till fsk. Begär de in ditt schema så de kan se exakt när du jobbar? Jag har lite flextid och självständigt jobb så jag kan inte ens lämna in ett exakt schema.

Svar på tråden Lämna barnen på lediga dagar?