• Anonym (ts)

    Rösta taktiskt?

    Hur ska man tänka om man vill rösta för att det inte ska bli ett regeringsskifte? Rösta på kd eller c så dom inte ramlar ur eller spelar det ingen större roll?

  • Svar på tråden Rösta taktiskt?
  • Anonym (Egon)

    Jag vill inte gärna ha regeringsskifte och har precis varit och förtidsröstat. Min röst fick gå till M då jag tror att det är bästa chansen. Men det är ju riktigt att om tex. KD faller ut så är det också procentenheter som M hade behövt ha för att kunna få majoritet (och bilda regering)...

    Så jag vet inte om jag röstat taktiskt rätt men det känns rätt för mig och jag har stort förtroende för F. Reinfeldt.

  • Anonym (*)

    Svårt.

    Om man röstar på M och både C och KD ramlar ut, så blir det ju knappt 8% av rösterna som ska delas ut till övriga partier som klarar gränsen. Detta kan ju göra att de rödgröna får egen majoritet.

    Å andra sidan så har Alliansen ändå inte en chans mot de rödgröna.

  • Anonym (ts)

    Inte en chans är kanske liite att ta i, men nej, det ser ju inte jättebra ut..

    Men i praktiken, om man röstar på ett parti som inte tar sig över 4%-spärren så är det som att man inte gått och röstat alls? 

  • Anonym (Egon)
    Anonym (ts) skrev 2014-09-01 15:37:39 följande:

    Inte en chans är kanske liite att ta i, men nej, det ser ju inte jättebra ut..

    Men i praktiken, om man röstar på ett parti som inte tar sig över 4%-spärren så är det som att man inte gått och röstat alls? 



    Du har ju använt din röst men partiet förlorar väl sina platser i Riksdagen och kan inte medverka till att i det här fallet, Alliansen, lyckas få majoritet.
Svar på tråden Rösta taktiskt?