• Lyndi

    Hjälp med Fysik 2!

    Jag ska göra en labrapport teoretiskt baserat på frågan: hur kan man experimentellt bestämma utgångshastigheten hos en kula som rullar ner från ett bord? Jag läser i mina fysikböcker och kollar runt på nätet men blir inte klok på hur sjutton jag ska göra. Jag lämnade in labben men fick tillbaka den för komplettering. Någon som kan hinta hur jag ska tänka?

  • Svar på tråden Hjälp med Fysik 2!
  • Lyndi

    Jag använde mig av: 
    s= gt^2/2
    t
    ^2= 2s/g ? t= rotenur(2s/g)


    v= s/t  

    Min lärare vill att jag har med följande formler:

    y=y0+v0yt-(gt^2/2)
    x=v0xt
    v=v0y-gt

  • Oschlaka
    Lyndi skrev 2014-09-01 19:12:21 följande:

    Jag ska göra en labrapport teoretiskt baserat på frågan: hur kan man experimentellt bestämma utgångshastigheten hos en kula som rullar ner från ett bord? Jag läser i mina fysikböcker och kollar runt på nätet men blir inte klok på hur sjutton jag ska göra. Jag lämnade in labben men fick tillbaka den för komplettering. Någon som kan hinta hur jag ska tänka?


    Har du läst om kinetisk och potentiell energi?
  • JoBa

    Rullar kulan ut horisontellt från bordskanten? Då kan du mäta var nedslagsplatsen är. Känner du bordets höjd över golvet, har du allt du behöver veta för att besvara frågan. (Förutsatt försumbart luftmotstånd i vanlig ordning.)

  • Lyndi
    JoBa skrev 2014-09-02 18:15:37 följande:

    Rullar kulan ut horisontellt från bordskanten? Då kan du mäta var nedslagsplatsen är. Känner du bordets höjd över golvet, har du allt du behöver veta för att besvara frågan. (Förutsatt försumbart luftmotstånd i vanlig ordning.)


    Ja, kulan rullar horisontellt från bordskanten. Okej, men hur gör jag?
  • JoBa
    Lyndi skrev 2014-09-02 19:24:33 följande:

    Ja, kulan rullar horisontellt från bordskanten. Okej, men hur gör jag?


    Jag har inte tänkt lösa problemet åt dig. Läs på om kaströrelse.
  • Lyndi
    JoBa skrev 2014-09-02 19:35:16 följande:
    Jag har inte tänkt lösa problemet åt dig. Läs på om kaströrelse.
    Det var ju synd.... Haha, nä skämt åsido, såklart vill jag lära mig!

    Jag har nu använt mig av formeln vox=x*t. Vi får se om min lärare tycker att det är rätt
  • Lyndi

    (Jag har läst på om kaströrelse på många många olika ställen - både böcker och nätet - men jag tycker fortfarande att det krångligt som tusan. Tungan ute)

Svar på tråden Hjälp med Fysik 2!