• Äldre 1 Sep 20:02
    909 visningar
    7 svar
    7
    909

    Har fått två olika kallelser till samma läkare angående mina biopsiprovsvar, vad kan detta betyda?

    Var inne för en biopsi av en knuta på tungan för ca 2,5 veckor sedan. För fem dagar sedan fick jag en kallelse för i oktober, antog att mina provsvar hade kommit tillbaka. Ringde då rådgivningen som sade att hade det varit något 'allvarligt' så hade jag fått tid direkt, så jag kunde pusta ut. Okej. 

    Men idag så kom det en ny kallelse med en ny tid som är om lite mer än två veckor, samma läkare, samma klinik bara i princip tre veckor tidigare än vad den första kallelsen var.

    Vad kan detta betyda? Varför har jag fått två? Borde jag börja oroa mig igen? Seriöst...förstår inte varför de bara inte kan skriva provsvaren med i brevet, tar ju 10 år på ens liv att sitta ovetandes såhär.

    Har någon haft någon liknande erfarenhet?

  • Svar på tråden Har fått två olika kallelser till samma läkare angående mina biopsiprovsvar, vad kan detta betyda?
  • Äldre 1 Sep 20:12
    #1
    twizzler03 skrev 2014-09-01 20:02:31 följande:

    Var inne för en biopsi av en knuta på tungan för ca 2,5 veckor sedan. För fem dagar sedan fick jag en kallelse för i oktober, antog att mina provsvar hade kommit tillbaka. Ringde då rådgivningen som sade att hade det varit något 'allvarligt' så hade jag fått tid direkt, så jag kunde pusta ut. Okej. 

    Men idag så kom det en ny kallelse med en ny tid som är om lite mer än två veckor, samma läkare, samma klinik bara i princip tre veckor tidigare än vad den första kallelsen var.

    Vad kan detta betyda? Varför har jag fått två? Borde jag börja oroa mig igen? Seriöst...förstår inte varför de bara inte kan skriva provsvaren med i brevet, tar ju 10 år på ens liv att sitta ovetandes såhär.

    Har någon haft någon liknande erfarenhet?


    Gå in å läs i din journal i mina vårdkontakter så får du svar eller ring å fråga. Hur ska vi veta?!?!
  • Anonym (M)
    Äldre 1 Sep 20:17
    #2

    Tycker inte du ska oroa dig. Det kan ju vara en så enkel sak som att läkaren stuvar om i sitt schema för att hen ska på semester eller vad som...
    Men ring kliniken och be om en telefontid med läkaren om du är väldigt orolig!

  • Äldre 1 Sep 20:22
    #3
    Eleonor01 skrev 2014-09-01 20:12:57 följande:
    Gå in å läs i din journal i mina vårdkontakter så får du svar eller ring å fråga. Hur ska vi veta?!?!
    Har inte Mina Vårdkontakter, och planerade att ringa imorgon när deras telefontider öppnar, men tack för tipset. Jag ser inte var jag bad någon om en diagnos eller en tarot-tolkning av framtiden, jag undrade bara om någon har haft liknande erfarenheter eller vet vad en ny kallelse kan bero på, och om det är dåliga nyheter. 
  • Äldre 1 Sep 20:29
    #4
    Anonym (M) skrev 2014-09-01 20:17:47 följande:

    Tycker inte du ska oroa dig. Det kan ju vara en så enkel sak som att läkaren stuvar om i sitt schema för att hen ska på semester eller vad som...
    Men ring kliniken och be om en telefontid med läkaren om du är väldigt orolig!


    Tack för svaret! Ja, jag ska ringa omedelbart imorgon och höra med dem och hoppas att jag får svar då, känslomässiga bergochdalbanor som dessa är inge vidare. 
  • Anonym (M)
    Äldre 1 Sep 20:32
    #5
    twizzler03 skrev 2014-09-01 20:29:14 följande:
    Tack för svaret! Ja, jag ska ringa omedelbart imorgon och höra med dem och hoppas att jag får svar då, känslomässiga bergochdalbanor som dessa är inge vidare. 
    Förstår det! Men om det hade varit så allvarligt att det var viktigt att få dig mycket tidigare så hade de säkerligen gett dig en akuttid, alternativt ringt upp med kallelsen istället.
    Det kan ju vara helt ofarligt, men att de ändå vill ta bort det med tanke på placeringen och då kanske de har en operationstid som passar och att du då måste hinna gå på denna konsultationen innan.
    Det kommer säkert gå bra :)
    Uppdatera gärna imorgon!
  • Äldre 1 Sep 20:45
    #6
    Anonym (M) skrev 2014-09-01 20:32:25 följande:
    Förstår det! Men om det hade varit så allvarligt att det var viktigt att få dig mycket tidigare så hade de säkerligen gett dig en akuttid, alternativt ringt upp med kallelsen istället.
    Det kan ju vara helt ofarligt, men att de ändå vill ta bort det med tanke på placeringen och då kanske de har en operationstid som passar och att du då måste hinna gå på denna konsultationen innan.
    Det kommer säkert gå bra :)
    Uppdatera gärna imorgon!
    Tack så mycket för de uppmuntrande orden, hoppas du har rätt! Det ska jag se till att göra :)
  • Äldre 4 Sep 09:11
    #7
Svar på tråden Har fått två olika kallelser till samma läkare angående mina biopsiprovsvar, vad kan detta betyda?