• Charlotte87

    Sm mått vecka 26 & vad vägde barnet vid födsel.

    Alla har olika hur va det för dej...litet elelr stort sf mått beror väl på en massa orsaker , hur barnet ligger /fostervtten osv osv antar ja:)

  • Svar på tråden Sm mått vecka 26 & vad vägde barnet vid födsel.
  • Flickan och kråkan

    Alla mina tre barn har legat mitt på medelkurvan i den veckan, så när jag tittar på kurvor så bör jag då alltså ha haft ett sf-mått på 25cm.

    tre okomplicerade förlossningar som startade spontant:
    Pojke 1: v.37+2, 46cm och 2930g (medelstor för sin ålder)
    Pojke 2: v.37+6, 48cm och 3245g (stor/tung för sin ålder)
    Pojke 3: v.40+1, 48cm och 2790g (liten för sin ålder, på gränsen till tillväxthämmad).

    Alla tre har haft stora huvuden.....och det är väl det som har störst betydelse förlossningsmässigt. Resten av kroppen slinker ju liksom bara ut......som en bläckfisk .

  • Aprildimma

    Det kommer jag inte ihåg... Men var på normalkurvan hela tiden, följde den nästan precis. Bebisen vägde 3410, 49 cm. 
    Vad är det "normala" för huvudet? Tror hon hade 34, 35 typ

  • Flickan och kråkan
    Aprildimma skrev 2014-09-01 22:49:42 följande:

    Det kommer jag inte ihåg... Men var på normalkurvan hela tiden, följde den nästan precis. Bebisen vägde 3410, 49 cm. 
    Vad är det "normala" för huvudet? Tror hon hade 34, 35 typ


    Det låter väldigt "normalt" om hon föddes runt BF. Mina äldsta hade 36,5 respektive 37 när de föddes i v.37+. 
  • Charlotte87

    1a barnet  3290 huvud 34-35 född vecka 39+4
    2a barnet 3525 huvud 34-34 vecka 40

    bara tänker å funderar lite på sf måttets betydelse angående vikt vid födsel...  :)

  • Flickan och kråkan
    Charlotte87 skrev 2014-09-02 10:53:00 följande:

    1a barnet  3290 huvud 34-35 född vecka 39+4
    2a barnet 3525 huvud 34-34 vecka 40

    bara tänker å funderar lite på sf måttets betydelse angående vikt vid födsel...  :)


    Med mitt tredje barn - han som föddes på gränsen till tillväxthämmad - så avstannade mitt magmått någonstans runt v.30 under ett par veckor och även om det sedan fortsatte att öka normalt resten av tiden så låg jag hela tiden lågt. Jag fick känslan av BM att har man litet sf-mått så får man ingen jättebebis. Jag var lite orolig med tanke på tvåans storlek redan i v.37+. 
  • Mercurialis

    Första barnet:
    SF-mått vecka 27+: 31 cm.
    Vägde 2,1 kg (-25%) när han föddes i vecka 36+3.
    Sista SF-mätningen i vecka 31+: 35 cm.

    Andra barnet:
    SF-mått vecka 25+5: 26 cm.
    Vägde 1,5 kg (-44%) när han föddes i vecka 35+3.
    Sista SF-mätningen i vecka 33+0: 33 cm.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Charlotte87

    Nu menar ja mer där man inte fått barn för tidigt som ni skriver . kanske var dålig på att skriva med det. menar mer om man går tiden ut... 39-40 menar jag om ni hade sf mått stort eller litet , vad är stor t sf mått ens?

  • Flickan och kråkan
    Charlotte87 skrev 2014-09-02 11:16:14 följande:

    Nu menar ja mer där man inte fått barn för tidigt som ni skriver . kanske var dålig på att skriva med det. menar mer om man går tiden ut... 39-40 menar jag om ni hade sf mått stort eller litet , vad är stor t sf mått ens?


    Men sf-måttet i v.26 påverkas ju inte av om barnet kommer tidigt eller sent? Och även ett barn som föds tidigt kan ju vara stort eller litet för tiden som jag skrev. Ettan hade alltså varit medelstor om han fötts på BF eftersom han var medelstor i v.37+2 då han föddes. Tvåan hade blivit stor för tiden om han fötts på BF eftersom han var stor för tiden i v.37+6. Trean var liten för tiden i v.40+1 och hade varit liten för tiden även om han fötts två eller tre veckor tidigare.

    Normalkurvan för symfusmått kan du hitta om du googlar.
  • Mercurialis
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-02 11:21:03 följande:
    Men sf-måttet i v.26 påverkas ju inte av om barnet kommer tidigt eller sent? Och även ett barn som föds tidigt kan ju vara stort eller litet för tiden som jag skrev. Ettan hade alltså varit medelstor om han fötts på BF eftersom han var medelstor i v.37+2 då han föddes. Tvåan hade blivit stor för tiden om han fötts på BF eftersom han var stor för tiden i v.37+6. Trean var liten för tiden i v.40+1 och hade varit liten för tiden även om han fötts två eller tre veckor tidigare.

    Normalkurvan för symfusmått kan du hitta om du googlar.
    Precis.

    Båda mina har varit små för tiden, andra barnet till och med mycket litet. Mitt SF-mått skvallrade inte om det.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Charlotte87

    Ja menar inte att sf mått har nått med att göra om barnet kommer födas tidigt eller sent? 

    Min fråga med det hela är ni som född barn i vecka 39 eller 40 hur va sf mått för er vecka 26 å vad vägde barnet.. så simpelt va dä!

  • Flickan och kråkan
    Charlotte87 skrev 2014-09-02 18:22:40 följande:

    Ja menar inte att sf mått har nått med att göra om barnet kommer födas tidigt eller sent? 

    Min fråga med det hela är ni som född barn i vecka 39 eller 40 hur va sf mått för er vecka 26 å vad vägde barnet.. så simpelt va dä!


    Du missförstod. Det jag och mercurialis säger är att det inte spelar någon roll om barnet föddes tidigt, på bf eller sent. Man kan ändå veta om barnet var litet, medel eller stort för tiden. Jag undrar därför varför det bara är intressant med barn födda v.39 eller 40?
  • Flickan och kråkan
    Charlotte87 skrev 2014-09-03 12:10:03 följande:

    Detär min fråga vad hade du för sf mått vecka 26 & va vägne era barn vid födsel för er som född 39-vecka 40


    ok?
  • Ciliaja

    Kommer inte ihåg exakt men låg under på sf kurvan hela tiden. När dottern kom hade jag sf mått 33. Hon vägde 3942

Svar på tråden Sm mått vecka 26 & vad vägde barnet vid födsel.