• Anonym (Fundersam)

    Ni som har kärlkramp, gärna tjejer.....

    Hur känns det o vart känns det?
    Hur fick ni det konstaterat?
    I vilken ålder?
    Vad var det som gjorde att det vart misstanke om kärlkramp?
    Misstogs det för något annat först?
    Har ni andra kroppsliga besvär?
    Eftersom jag är tjej så vill jag främst veta hur andra tjejer har o upplever det, men killar får så klart också svara.

  • Svar på tråden Ni som har kärlkramp, gärna tjejer.....
  • Anonym (M)

    Jag har inte kärlkramp vad jag vet, har dock oroat mig över det många gånger pga konstiga smärtande kramper. Däremot hade min mamma det innan hon fick hjärtinfarkt. Det krampade i halsen och strålade ut i båda armarna. Och kunde inte göra något fysiskt. Hennes slutade i infarkt för att hon inte åkte in när detta började. Hon var 42 år då. Och blir 50 i år. Smal, bra kondition och äter bra. Ingen visste varför hon blev drabbad. Läskigt de där med kärlkramp och dylikt.

  • Houdini

    Jag är kvinna och 49 år och jag genomgick en qvadruppel bypass operation för snart två år sedan efter att ha varit sjuk i vad vi tror sedan 2004.

    Men 2012 vart jag riktigt dålig. Har ett kroniskt magsår och även njursten.

    Jag hade problem med att jag fick panikont i vad jag trodde var magen eller att det var njurstensanfall. Var in på aluten elva gånger med ambulans och ett antal gånger tog vi oss in själva. Ingen tvivlade på att det varagen eller vänster njure som gjorde ont fick smärtstillande och åkte hem.

    Och hade jätteproblem med halsnränna och panikattacker. Inget jag sökte för dock.

    I oktober när jag ändå var hos läkarn frågade jag hur jag skulle veta jag hade panikattacker halsbränna eller om det var något med hjärtat, om jag kunde få göra ett EKG läkarn svarade spydigt att jag fick väl åka in akut om jag oroade mig. Och det gjorde jag egentligen inte jag visste ju vad det vad för fel.

    Sen till slut i början av december var det så illa att jag kunde inte ens resa mig ur soffan utan att få halsbränna. Jag drack då en flaska galiv ett paket samarin och ett gäng novalucol på två dagar. Men eftersom mitt magsår var blödande och min crohns var inne i ett skov tyckte jag inte att det var så konstigt. Irreterande men inget konstigt.

    Sen den 9:e december på morgonen började det kännas trångt i luftstrupen, som när jag får allergireaktion. Var även andfådd. Ringde117 som sa åt mig att åka in men jag orkade inte med sjukvården så ingen akut för mig.

    Senare på natten började jag få andnöd kunde inte andas. Så vi ringde ambulans som kom på stört.

    Fick behandling för astmaanfall. Hjälpte inte, såg hur ambulanspersonalen bytte blickar sedan visade dom mig syremätningen jag låg på 85 % så de sa att det blev akuten för mig.

    Kommer in och de tar blodprover och det visar sig att mitt blodvärde också är på 85 där var anledningen till att jag hade svårt att andas. Och de kopplade även upp mig på EKG och då hittade de ett k as där spm nog kom av det dåliga blodvärdet.

    Jag lades in och fick blod men hade irreterande övervakning i två dagar sedan hamnade jag på njuravd. för där fa ns det plats. Jag genomgick en undersökning som gjorde att det kom ner en läkare på kvällen och pratade med mig.

    Jag hade fel i hjärtat och när jag började grina undrade hon varför detta gick ju att fixa.

    Nu skulle jag flyttas igen till hjärtintensiven. Dagen efter hamnade jag där och fick gå igenom fler undersökningar pch sjukare och sjukare visade jag mig vara.

    Till slut blev jag förbjuden att lämna sängen jag bar sängbunden från lördag till op på onsdagen den 19 december.

    Min kärlkramp var kramp i strupen som spred sig ut i båda armarna. Och när det var riktigt jävligt gjorde det ont i hela bröstkorgenoch var svårt att andas.

    Jag hafe fyra av fem riskfaktorer för hjärt och kärlsjukdomar. Hägt blodtryck höga blodfetter tjock och rökare.

    Men eftersom jag är kvinna och under femtio år kollade de aldrig upp hjärtat.

    Och jag var säker på att det enda i min kropp som var friskt och starkt var mitt hjärta för jag gjorde en massa EKG 2008 i samband med en läkemedelstudie.

    Det var ju så jag klarade av mina panikattacker, jag visste att jag inte höll på att dö ju hjärtat var friskt.

    Men det syns ju inte på vanligt EKG det krävs arbetsEKG för att upptäcka det tidigt.

    Jag har inte haft en enda panikattack sedan OP för det var ju också kärlkramp jag hade.

    Hjärtklappning svårt att andas kallsvettig osv.

    Jag har tyvärr genomgått två ballongvidgningar i två av de nya kärlen i oktober2013 och december 2013.

    Och då fick jag verkligen kämpa för att de skulle tro mig att jag hade problem igen de avfärdade det som psykiskt. Jag fick genomgå en undersökning för att bevisa för mig och min man att jag var frisk två dagar senare ringde min kardiolog och talade om att jag behövde genomgå fler behandlingar eftersom jag hade förträngningar i kranskärlen igen.

    Sen har jag haft oturen att få atypisk kärlkramp som är den som oftast leder till hjärtattack.

    Men jag har ju haft en jäkla tur ändå gär jag borde ha fått flera hjärtattacker om. Och varit död för så dåkigt var mitt hjärta när jag opererades.

    Och nu är det nog dags igen får kärlkramp oftare och även när jag sitter still.

    I början fick jag bara kärlkramp när jag var aktiv. Men jag kände ju av det 2004 första gången men sen hade jag lugna perioder när jag inte hade kärlkramp sen kom det igen. Läkarna kan inte förklara det.

    Oupps förlåt min vall of words

    Detta är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat

  • Anonym (Fundersam)

    Tack så jättemycket för era svar.
    Jag håller på nu att försöka få hjälp, men mina besvär tolkas bara som panikattacker/ångest.

    Jag har ont i bröstkorgen jämt, mer eller mindre.
    Jag har en känsla av att det sitter något som *tar emot* under vänster bröstkorg.
    Det känns som molnande värk o när jag blir stressad eller upprörd så övergår det i kramp.
    När den krampen släpper så blir jag så trött o så fryser jag.
    Ibland *somnar* vänster arm en stund.
    Har varit inne på akuten för det 3 ggr o mina ekg o blodtrycket har varit fina.
    Dock har jag bara 113 i järnvärde.
    Har hela tiden en obehagskänsla o är rädd.
    Jag tycker jag blir andfådd för ingenting.
    Tidigare i dag när jag satt på toa o skötte *nr 2* så var jag andfådd o det var inte så att jag behövde kämpa med det jag gjorde.

    Sist jag var inne på akuten sa läkaren jag träffade att jag letade symtom vilket man kan göra vid ångest.
    O så hade han fräckheten att fråga hur det kunnat bli så här.
    Han syftade på min väldigt stora övervikt.

    Jag är 37 år, sjukligt överviktig o har ätit så fruktansvärt fel i många år, dock har jag skärpt mig det sista året o gått ner ca 30 kg i vikt.
    Dessa problem började i början av sommaren o jag fick då min första panikattack. 
    Sen dess är alla mina besvär *ångest* när jag söker hjälp.
    Sitter nu o väntar på att bli uppringd av vc för att få veta när jag ska få genomgå en röntgen o en gastroskopi.
    Även få veta om jag har fått svar på mina prover angående järnet.
    Jag ska fråga efter att få göra ett arbetsekg.
    Jag ska göra ett långtidsekg i okt.

  • Houdini

    Nu bestämde jag ju själv att jag hade PÅ ingen läkare sa att det var det jag hade.

    Jag har och har inte haft ont hela tiden utan det har kommit när jag ansträngt mig.

    Kärlkramp ger inte molande värk som sitter i hela tiden.

    Om jag skulle gissa tror jag snarare på magen. Jag har ju som sagt både Crohns och kroniska magsår. Och magensäcken ligger ju bredvid hjärtat. Och manär bra mtcket känsligare i magen än i hjärtat.

    Jag får såna smärtor från magen att jag ligger dubbelvikt och bara kvider.

    Och av magkatarr kan man få kramper i magen som slår ut en. Jag vet att det är magen när jag tar mina keamplösande tabletter och det släpper.

    Jag har besvär när jag äter och när jag inte äter.

    Ibland vet jag inte vilket som är vad magen eller hjärtat då kär jag både magmediciner och nitroglycerin.

    Kolla i tråden om magkatar om vad man ska undvika och vad som ägr bra att äta. Skadar inte att prova om det kan vara magen.

    Och jag tror också som läkaren att det kan bli värre av oro, att man hänger upp sig på att det är en sak och letarxsymptom som bekräftelse att det är det.

    Det är bra att du får utrett om det är hjärtat men om du får svar att det inte är det hur reagerar du då? Blir du lugn eller kommer du tro att de missat något?

    Jag förminskar inte din rädsla eller hur du mårförsöker hjälpa dig. Då jag varit sjuk i hela mitt liv och har varit avfärdad som enbart psykisk sjuk större delen av tiden så förstår jag din frustration. Har fått mina fysiska diagnoser de senaste tio åren.

    Men du blir inte hjälpt av att enbart snöa in dig på att det kan vara hjärtat.

    Titta på om det inte kan vara magen.

    Om du vill kan du pma mig.

  • Anonym (M)

    Har du fått göra ett arbetsEKG? Jag trodde ju att jag hade kärlkramp. Men gjorde både vanligt ekg och arbetsekg. Allt va normalt, så någonstans måste man försöka lita på det. Panikångest kan verkligen få en att tro man är döende! Jag försöker själv acceptera det, men det är svårt. Tror än idag att jag har kärlkramp trots undersökningar.

  • En tjej

    Jag är osäker på ifall att jag har det.. Känner en puls i magen och får jäkligt ont i bröstet ibland.. Jag motionerar inte och pappa börjar att ge mig sämre mat för att han e borta ofta..

    Det tråkiga e att jag bara är 12 år..

Svar på tråden Ni som har kärlkramp, gärna tjejer.....