• Foresight

    Betala av och öka skulderna?

    Lööf sa nu att A(llian)sen ska sälja ut vårt ägarskap i Telia och SBAB för att betala av på statsskulden. Det låter ju vackert att betala skulderna men samtidigt ökar dom statsskuld.se/

    Så man kan lika gärna säga att vi tar av våra sparpengar för att betala asylinvandringen?

  • Svar på tråden Betala av och öka skulderna?
  • Anonym (Japp)
    Foresight skrev 2014-09-02 02:34:11 följande:

    Lööf sa nu att A(llian)sen ska sälja ut vårt ägarskap i Telia och SBAB för att betala av på statsskulden. Det låter ju vackert att betala skulderna men samtidigt ökar dom statsskuld.se/

    Så man kan lika gärna säga att vi tar av våra sparpengar för att betala asylinvandringen?


    I Sotenäs så talas det om att flyktingar ska få gå före i bostadskön.
    Tycker det är tragiskt att våra politiker väljer att ta den vägen. Vi har ungdomar idag som söker bostad, vi har även äldre som söker boende.

    Jag själv har inte fått en bostad, och har fått spara ihop pengar så jag ska någon dag kunna köpa mig en lägenhet. 

    Förstår att man vill hjälpa folk, men det kan inte bli så att svenskarna får stå tillbaka i sina liv för att andra ska få förtur. Då kommer det skapa ett hat och människor i samhället kommer bli arga. 

    Jag tycker politikerna visar upp en väldigt konstig och märklig sida när de inte ens själva inser vad de håller på med.
  • StackarsMia

    Alla sorgliga filurer som dillar om att statsskulden minskar i förhållande till BNP/capita fattar ofta inte grundläggande matematik. Men det är ofta symptomatiskt för alla vänsterpartier. Det är genusvetenskap, samhällsrätt och sopsortering som är vägen framåt, enligt dessa. Sorgligt.

    Snart har vi professorer i sopsortering och skiter i skuldberget. Men Sverige går bra!

  • Linnea1994
    StackarsMia skrev 2014-09-02 08:27:17 följande:

    Alla sorgliga filurer som dillar om att statsskulden minskar i förhållande till BNP/capita fattar ofta inte grundläggande matematik. Men det är ofta symptomatiskt för alla vänsterpartier. Det är genusvetenskap, samhällsrätt och sopsortering som är vägen framåt, enligt dessa. Sorgligt.

    Snart har vi professorer i sopsortering och skiter i skuldberget. Men Sverige går bra!


    Så du tycker inte det är bra att alliansen lyckats få ner stasskulden trots lågkonjuktur? Sossarna lånade ju friskt på den trotts högkonjuktur. Föstår att du är så bitter att Sverige vid flera tillfällen röstats fram som den bästa ekonomi i Europa samt 2:a i världen....
  • Hemmadjuret
    Linnea1994 skrev 2014-09-02 11:52:47 följande:
    Så du tycker inte det är bra att alliansen lyckats få ner stasskulden trots lågkonjuktur? Sossarna lånade ju friskt på den trotts högkonjuktur. Föstår att du är så bitter att Sverige vid flera tillfällen röstats fram som den bästa ekonomi i Europa samt 2:a i världen....
    Nej som du kan se i länken ökar den hela tiden, BNP ökar även av olyckor.
  • Anonym (Jag)
    StackarsMia skrev 2014-09-02 08:27:17 följande:

    Alla sorgliga filurer som dillar om att statsskulden minskar i förhållande till BNP/capita fattar ofta inte grundläggande matematik. Men det är ofta symptomatiskt för alla vänsterpartier. Det är genusvetenskap, samhällsrätt och sopsortering som är vägen framåt, enligt dessa. Sorgligt.

    Snart har vi professorer i sopsortering och skiter i skuldberget. Men Sverige går bra!


    Det är nog du som inte har den matematikkunskapen. Jag kan omöjligt tro att du har läst mer matematik än vad jag har gjort.
  • Hemmadjuret
    Anonym (Jag) skrev 2014-09-02 17:53:36 följande:
    Det är nog du som inte har den matematikkunskapen. Jag kan omöjligt tro att du har läst mer matematik än vad jag har gjort.
    Som med arbetslösheten, numerärt eller relativt
  • Anonym (Jag)
    Hemmadjuret skrev 2014-09-02 12:51:23 följande:

    Nej som du kan se i länken ökar den hela tiden, BNP ökar även av olyckor.


    Man brukar sällan använda statsskulden i reella tal när man jämför. Man måste jämföra med bl.a. inflation, landets BNP och invånare. Själva summan ger ingen särskilt bra jämförelse, varken mellan länder eller olika tider.
  • Anonym (Jag)
    Hemmadjuret skrev 2014-09-02 17:55:32 följande:

    Som med arbetslösheten, numerärt eller relativt


    Vad har det med inlägget du svarade på att göra?
  • Hemmadjuret
    Anonym (Jag) skrev 2014-09-02 18:01:38 följande:
    Vad har det med inlägget du svarade på att göra?
    Arbetslösheten anges i % utom av Alliansen som använder numerär.

    Skulden ökar i kronor men står sig i % av ett BNP som även baserar sig på förlustaffärer.
  • Anonym (Jag)
    Hemmadjuret skrev 2014-09-02 21:35:38 följande:
    Arbetslösheten anges i % utom av Alliansen som använder numerär.

    Skulden ökar i kronor men står sig i % av ett BNP som även baserar sig på förlustaffärer.
    Men vad har det att göra med inlägget som du svarade på? Detta var inlägget:
    "Det är nog du som inte har den matematikkunskapen. Jag kan omöjligt tro att du har läst mer matematik än vad jag har gjort."
  • Hemmadjuret
    Anonym (Jag) skrev 2014-09-02 21:38:57 följande:
    Men vad har det att göra med inlägget som du svarade på? Detta var inlägget:
    "Det är nog du som inte har den matematikkunskapen. Jag kan omöjligt tro att du har läst mer matematik än vad jag har gjort."
    Ah råkade svara på ämnet, inte OT
  • Anonym
    Linnea1994 skrev 2014-09-02 11:52:47 följande:
    Så du tycker inte det är bra att alliansen lyckats få ner stasskulden trots lågkonjuktur? Sossarna lånade ju friskt på den trotts högkonjuktur. Föstår att du är så bitter att Sverige vid flera tillfällen röstats fram som den bästa ekonomi i Europa samt 2:a i världen....
    Att statsskulden ökar är givetvis inget positivt. Det krävs en jubelåsna för att tro annat.

    Vem har röstat fram Sveriges ekonomi som den främsta? När då?

    Hur mycket har Alliansen sänkt vår statsskuld med?
  • Anonym
    Anonym (Jag) skrev 2014-09-02 17:53:36 följande:
    Det är nog du som inte har den matematikkunskapen. Jag kan omöjligt tro att du har läst mer matematik än vad jag har gjort.
    Möjligt du läst mer matematik. Nu är du anonym, så svårt att svara konket. Men vad är bra med en ökande statsskuld och ett massivt kreditberg?
  • Anonym (Jag)
    Anonym skrev 2014-09-02 22:52:12 följande:
    Möjligt du läst mer matematik. Nu är du anonym, så svårt att svara konket. Men vad är bra med en ökande statsskuld och ett massivt kreditberg?
    Det är inget bra med en ökande statsskuld, så det är skönt att Sveriges statsskult relativt BNP sjunker i en hastighet som ligger i världsklass. 
    http://www.europaportalen.se/2012/08/har-far-du-koll-pa-europeiska-statsskulder

    http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Offentlig-ekonomi/Statsbudget/Statsskulden/?from16167=&to16167=&diagroupa=diagram_2&diagroupb=&currentDia=diagram_2
  • Linnea1994
    Anonym skrev 2014-09-02 22:49:52 följande:
    Att statsskulden ökar är givetvis inget positivt. Det krävs en jubelåsna för att tro annat.

    Vem har röstat fram Sveriges ekonomi som den främsta? När då?

    Hur mycket har Alliansen sänkt vår statsskuld med?
    Det är ju ganska många gånger som Sverige blivit utnämnda till Nummer 1 inom EU tex, varför inte googla på det om du suttit med skypplappar under ett par år?

    Sverige betalade av hela 10% av hela statsskulden fram till 2011 jämfört med 2006. Under den kraftiga lågkonjunkturen som nu har rådit under ett per år så har man lånat på den igen. Kolla gärna hur sossarna lånade upp statsskulden 2000-2006 under rådan högkonjunktur....
  • Anonym (mhm)

    Men titta även på hur stadsskulden i kronor ökade under regering Carl Bildt 91-94... Ekonomin var ju körd i botten när sossarna fick chansen att städa upp efter moderaterna.

  • Anonym (Väll)
    Anonym (mhm) skrev 2014-09-03 11:46:48 följande:

    Men titta även på hur stadsskulden i kronor ökade under regering Carl Bildt 91-94... Ekonomin var ju körd i botten när sossarna fick chansen att städa upp efter moderaterna.


    På samma sätt som alliansen fått städa upp efter Personregeringen med en skenande statsskuld trots goda tider....
Svar på tråden Betala av och öka skulderna?