• Anonym (Aklej­a)
    Äldre 2 Sep 09:00
    680 visningar
    7 svar
    7
    680

    FP och dottern varit samtidigt på dagis

    Hej,
    Jag blev uppsagd och har avgångsvederlag.
    Jag visste dessvärre inte om 3 månadsregeln med inskrivning tilll amv.
    Som jag blivit informerad av FK och förstår nu skall jag ta ut 5 föräldradagar per vecka tills jag nu skrivit in mig på arbetsförmedlingen för att behålla min SGI.
     Annars kommer den att nollas.
    Tänker då plocka ut mina lägstanivådagar.
    Min fråga är att sista veckan innan jag skrev in mig på amv var dottern på dagis 2 dagar och 5 timmar per dag. Hur gör jag då? Jag kan inte ta fp de dagarna och jag måste ha 5 dagar i veckan? Hur löser jag det? Kan jag lappa ihop med veckor före eller efter, så att det t ex blir 7 dagar fp ena veckan och tre andra veckan?
    Jag måste få klarhet att det faktiskt fungerar att ha både avgångsvederlag och samtidigt ta ut föräldrapenning?
    Hälsningar Akleja

  • Svar på tråden FP och dottern varit samtidigt på dagis
  • Äldre 2 Sep 10:32
    #1

    Hej Akleja!

    Du kan ta hel lägstanivå dag (L-dag) när barnet är 5 timmar på förskolan. Man kan ta en hel L-dag om man tar hand om barnet minst 1/8 av dagen.
    Man kan inte lappa ihop veckorna för att skydda sin SGI utan vi tittar på varje måndag-söndag, varje vecka om SGIn är skyddad.
    Du kan även ta L-dag på helgen om du vill. Så länge du tar 5 föräldrapenningdagar per vecka.

    Du får ta föräldrapenning samtidigt som du har avgångsvederlag så länge du tar hand om barnet den tiden du tar föräldrapenning.

    Hälsningar
    Clara, handläggare

  • Anonym (Aklej­a) Trådstartaren
    Äldre 2 Sep 23:21
    #2
    Försäkringskassan skrev 2014-09-02 10:32:57 följande:

    Hej Akleja!

    Du kan ta hel lägstanivå dag (L-dag) när barnet är 5 timmar på förskolan. Man kan ta en hel L-dag om man tar hand om barnet minst 1/8 av dagen.
    Man kan inte lappa ihop veckorna för att skydda sin SGI utan vi tittar på varje måndag-söndag, varje vecka om SGIn är skyddad.
    Du kan även ta L-dag på helgen om du vill. Så länge du tar 5 föräldrapenningdagar per vecka.

    Du får ta föräldrapenning samtidigt som du har avgångsvederlag så länge du tar hand om barnet den tiden du tar föräldrapenning.

    Hälsningar
    Clara, handläggare


    Tack Clara!
    Om jag nu uppfattat riktigt så fyller jag alltså i när jag väljer omfattning 100 % när barnet varit på förskolan 5 timmar den dagen.
    Hälsningar Akleja
  • Äldre 3 Sep 08:57
    #3

    Hej Akleja!


     


    Ja, det stämmer.


     


     


    Hälsningar


    Asta, handläggare

  • Anonym (Aklej­a) Trådstartaren
    Äldre 3 Sep 10:01
    #4
    Försäkringskassan skrev 2014-09-03 08:57:54 följande:

    Hej Akleja!


     


    Ja, det stämmer.


     


     


    Hälsningar


    Asta, handläggare


    Tack Asta!
    En ytterligare fråga till er:
    Min man har en vecka redan tagit ut 3 dagar (måndag - onsdag) och fått betalt för dem.
    Jag måste för att behålla min SGI ta ut 5 hela dagar i veckan.
    Kan jag då ta torsdag - söndag (4 dagar) och veckan innan ta och plussa på 1 dag så det blir 6 dagar istället för 5?
    Jag fick svar från FK när jag ringde för några dagar sedan att jag kunde göra så.
    6 dagar föregående vecka eller veckan efter. Vill kolla upp även mer er att det verkligen stämmer så inget fel sker när jag fyller i.

    Hälsningar Akleja
  • Äldre 3 Sep 12:09
    #5

    Hej igen!


    Nej, som min kollega beskrivit ovan så är det varje måndag- söndag som du behöver ha 5 dagar per vecka. Det går inte att ?tillgodose sig? dagar från andra veckor.


    Hälsningar


     


    Agda, handläggare

  • Anonym (Aklej­a) Trådstartaren
    Äldre 3 Sep 12:34
    #6

    Då uppgav denna kollega olyckligtvis fel information till mig och tur att jag nu frågar igen.
    Så vad händer då om jag inte lyckas få ihop 5 dagar den veckan pga att min man olyckligtvis tagit ut 3 dagar redan och jag kommer ta ut 4 dagar? Då fattas det 1 ynka dag. Kan han på något vis betala igen 1 dag till er eller vad gör vi?

    Hälsningar
    Akleja

  • Äldre 3 Sep 13:44
    #7

    Hej!


     


    Har den andre föräldern haft rätt till ersättning så kan han inte betala tillbaka den.


     


    Om du vill skydda din SGI så kan du ta ut föräldrapenning fyra dagar i veckan och skriva in dig som aktivt arbetssökande på Arbetsförmedlingen en dag i veckan.


     


     


    Hälsningar


    Malin, handläggare

Svar på tråden FP och dottern varit samtidigt på dagis